Bukefalos 28 år!

Närgågna rådjur

mino

Trådstartare
Jämte vår tomt finns en obebyggd bergig tomt där ett antal rådjur ofta hänger/passerar, vi ser dem nog minst 3-4 ggr i veckan. I höstas när vi flyttade in tyckte vi att det var pitoreskt, bambi som granne liksom, nu börjar det kännas lite jobbigt. Området är ett villaområde ursprungligen från 20-talet och har ett par kilometer till närmsta "skog" och det ligger i sthlms kommun så det är ju inte direkt landet. Dessa rådjur är extremt orädda av sig, de makar sig till kanske 5-7 m avstånd när man kommer ut genom dörren. Förutom det jobbiga i att de säkert kommer äta upp allt vi planterar så känns det ganska ofräscht med tanke på barnen i sommar att ha rådjur och fästingar så nära. Jag ser på spåren i snön att de är framme och traskar vid entrétrappan när vi inte är hemma. :crazy:

Vad kan man göra? Är det nån vits med att kontakta kommunen? Vad jag förstår det som har rådjur blivit så vana vid att bo i villaområden att det är mycket svårt att skrämma bort dem nu för tiden. Är det någon vits att sätta upp en avskärmning mot just den delen av tomten där de tar sig in eller kommer de att ta sig in i alla fall (hela tomten går ju inte att spärra av med ett 2 m stängsel)?
 
Sv: Närgågna rådjur

Brorsan som bor precis i en stadskant fick ett av mina gamla elaggregat och riggade upp detta några veckor för att få dom söta små djuren att hålla sig borta från deras prisbelönta trädgård.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp