Bukefalos 28 år!

Näringsberikning: shakes i sugrör

Murphy

Trådstartare
DaMörphs konvalescenskök - help a sister out!

Yours Truly är nyopererad och ordinerad flytande kost (evidensbaserat, av leg. dietist. inklusive måltidsförslag). Dock är u.t. mycket mer klen än väntat och behöver optimera näringsintaget. Har fått råd från hospitalet, men vill ha mer kaninföda såsom en är van. Utöver ex. lunchrådet rådet att "mixa kokta grönsaker, potatis, kött/kyckling/fisk/bönor och sås. späd till soppkonsistens. berika med extra matfett. Drick!" :cautious: finns det fortfarande utrymme att klämma in mera, framförallt frukt och grönt.

Tänkte mig mellanmål näringsshakes på mjölkprodukter med extra olivolja, äggula och lite präktiga frukt/grönsaker.
Men vilka?! Behöver variation på det jag kört hittills - det är många veckors läkning kvar.
I vanliga fall kan jag sånt här i huvet, pga foodie/hobbykonditor/allmänt hungrig...
Men just nu är hjärnan mos av antingen smärta eller smärtlindringen.

Hjälp en stackare som äter dygnet runt - i sugrör.
Bring the superfoods! 🥤
 
DaMörphs konvalescenskök - help a sister out!

Yours Truly är nyopererad och ordinerad flytande kost (evidensbaserat, av leg. dietist. inklusive måltidsförslag). Dock är u.t. mycket mer klen än väntat och behöver optimera näringsintaget. Har fått råd från hospitalet, men vill ha mer kaninföda såsom en är van. Utöver ex. lunchrådet rådet att "mixa kokta grönsaker, potatis, kött/kyckling/fisk/bönor och sås. späd till soppkonsistens. berika med extra matfett. Drick!" :cautious: finns det fortfarande utrymme att klämma in mera, framförallt frukt och grönt.

Tänkte mig mellanmål näringsshakes på mjölkprodukter med extra olivolja, äggula och lite präktiga frukt/grönsaker.
Men vilka?! Behöver variation på det jag kört hittills - det är många veckors läkning kvar.
I vanliga fall kan jag sånt här i huvet, pga foodie/hobbykonditor/allmänt hungrig...
Men just nu är hjärnan mos av antingen smärta eller smärtlindringen.

Hjälp en stackare som äter dygnet runt - i sugrör.
Bring the superfoods! 🥤
Fet yoghurt, banan, mango, frusna hallon. Kan rekommendera Ica Basic fryst mango, den är ordentligt ätmogen. Lite grädde i för lösare konsistens och mer näring kanske?
 
DaMörphs konvalescenskök - help a sister out!

Yours Truly är nyopererad och ordinerad flytande kost (evidensbaserat, av leg. dietist. inklusive måltidsförslag). Dock är u.t. mycket mer klen än väntat och behöver optimera näringsintaget. Har fått råd från hospitalet, men vill ha mer kaninföda såsom en är van. Utöver ex. lunchrådet rådet att "mixa kokta grönsaker, potatis, kött/kyckling/fisk/bönor och sås. späd till soppkonsistens. berika med extra matfett. Drick!" :cautious: finns det fortfarande utrymme att klämma in mera, framförallt frukt och grönt.

Tänkte mig mellanmål näringsshakes på mjölkprodukter med extra olivolja, äggula och lite präktiga frukt/grönsaker.
Men vilka?! Behöver variation på det jag kört hittills - det är många veckors läkning kvar.
I vanliga fall kan jag sånt här i huvet, pga foodie/hobbykonditor/allmänt hungrig...
Men just nu är hjärnan mos av antingen smärta eller smärtlindringen.

Hjälp en stackare som äter dygnet runt - i sugrör.
Bring the superfoods! 🥤
I princip vad du än mixar, så kan du alltid slänga i ett kokt ägg i mixern för att höja proteinet. Det smakar just inget, blir bara lite tjockare konsistens och alla näringsämnen som finns i ett rått ägg finns kvar även i det kokta.
 
I en stund av kalibrering av föda (keldas västkustsoppa + turkisk yoghurt), morfin, friskluft kattumgänge kan tilläggas:

- standardshaken morgon hittils: vaniljyoghurt, banan, vispgrädde, ägg, broccoli, ev. olja.
smaksättning hittills har varit olika bär (blåbär, hallon) eller färskpressad juice (apelsin, morot)

- standardshake kväll:
samma som ovan, men glass istället för yoghurt för att öka aptiten.

Tänkte mest om en kunde få ner typ, spenat, selleri, paprika och sånt därnt... Utan att det blir nästy. Mår lite illa pga orsaker också. Saker var lättare förr, innan en evil separation bodelade mig ifrån en råsaftcentrifug. Då kunde jag hela Naked JuiceBar's meny utantill och saftade loss hela tiden. Nu vet jag inte vilken dag det är eller i vilket utav de fem husen jag bor i... och är ändå skyldig att underhålla ett kärnkraftverk under läkning. :p

Förhoppningsvis blir det lättare efter antibiotikakuren med både aptit, måltidsintervall och illamående.
 
Ärt eller vasselprotein borde väl kunna boosta näringen ganska bra? Vassleprotein ska ju vara smakneutralt också.

Annars kan jag tipsa om en soppa som är superenkel, kokosgrädde, tomat, paprika, buljong (gärna sådan som är kokad på ben), chili, lime/apelsin/citron-saft, färska/frysta kryddor tex koriander, persilja, oregano. Mixa i vanlig mixer. Ta så mycket du vill ha att äta värm i micron, rör om och drick. Blir jätteenkelt, håller länge och man kan lägga till/dra ifrån vad man vill. Jag har i proteinpulver i för extra näring.
 
I en stund av kalibrering av föda (keldas västkustsoppa + turkisk yoghurt), morfin, friskluft kattumgänge kan tilläggas:

- standardshaken morgon hittils: vaniljyoghurt, banan, vispgrädde, ägg, broccoli, ev. olja.
smaksättning hittills har varit olika bär (blåbär, hallon) eller färskpressad juice (apelsin, morot)

- standardshake kväll:
samma som ovan, men glass istället för yoghurt för att öka aptiten.

Tänkte mest om en kunde få ner typ, spenat, selleri, paprika och sånt därnt... Utan att det blir nästy. Mår lite illa pga orsaker också. Saker var lättare förr, innan en evil separation bodelade mig ifrån en råsaftcentrifug. Då kunde jag hela Naked JuiceBar's meny utantill och saftade loss hela tiden. Nu vet jag inte vilken dag det är eller i vilket utav de fem husen jag bor i... och är ändå skyldig att underhålla ett kärnkraftverk under läkning. :p

Förhoppningsvis blir det lättare efter antibiotikakuren med både aptit, måltidsintervall och illamående.
Min standard smoothie jag kör på morgonen, innehåller både spenat och grönkål och jag tycker inte man ens känner smaken av dom.

Ingredienser:
•chiafrön -rik på omega 3, magnesium, järn mm.
•fiberhavregryn- rik på fibrer, järn mm.
•spenat -rik på järn och folsyra
•grönkål- rik på järn och folsyra
•2 tsk kokosolja- bra fett och ger god smak.
•frysta björnbär - rik på folsyra, mm.
•frysta blåbär- rik på antioxidanter mm.
•frysta lingon- rik på antioxidanter och omega3
•banan- ger sötare smak till smoothien och rik på kalium bla.
•mandelmjölk- ger god smak på smoothien och är rik på d-vitamin mm.
•kiwi - rik på fibrer och c-vitamin
•en liten bit färsk ingefära.

Blanda allt i en mixer, häll upp och drick! 🍷
du kan ha i frysta hallon och mango också. Det blir också gott.
 
Min standard smoothie jag kör på morgonen, innehåller både spenat och grönkål och jag tycker inte man ens känner smaken av dom.

Ingredienser:
•chiafrön -rik på omega 3, magnesium, järn mm.
•fiberhavregryn- rik på fibrer, järn mm.
•spenat -rik på järn och folsyra
•grönkål- rik på järn och folsyra
•2 tsk kokosolja- bra fett och ger god smak.
•frysta björnbär - rik på folsyra, mm.
•frysta blåbär- rik på antioxidanter mm.
•frysta lingon- rik på antioxidanter och omega3
•banan- ger sötare smak till smoothien och rik på kalium bla.
•mandelmjölk- ger god smak på smoothien och är rik på d-vitamin mm.
•kiwi - rik på fibrer och c-vitamin
•en liten bit färsk ingefära.

Blanda allt i en mixer, häll upp och drick! 🍷
du kan ha i frysta hallon och mango också. Det blir också gott.
Spänks! Grönkål :heart - kom till spenat och broccoli, men sen tog hjärncellerna paus.
Precis en sån guide for Dummies jag behöver. Vad som ska i och varför. Mkt bright person är plötsligt beroende av smarta och strukturerade medmänniskor.

Meget rimligt en dag som denna.
Har just fått en ny laddning morfin och en rejäl mangling av en kirurg vid återbesök: tillbaks till hjärntröghet och 100% flytande igen. Det blir bra i slutänden, men just nu kan jag öppna munnen ca 7mm och är glad att ha gamla plastsugrör som går att vika ihop och pressa in mellan framtänderna. :p


BTW;
Har i veckan haft mkt roligt med avocado och vispgrädde. Dra åt helvete va fint det blir när en behöver lite mer Ooomph! vad det gäller kalorier och viscositet. Weird att behöva äta som det samlade skidlandslaget under upptaktsträning för att ens orka stå upp... Nyttigt patientperspektiv på nutrition och rehab!

//MVH, kvinna född på 80talet och tyvärr med erfarenhet av VLCD som lösning på alla kriser 💔
 
Har 2 olika förslag,

1 frusen banan, 1 msk jordnötssmör, 1 liten msk kakao och mandelmjölk tills det får önskad konsistens. Blir som typ milkshake, gott ^^

Tycker grönkål är gott med banan, ananas, mango, apelsinjuice, ingefära, gurkmeja och lite chili :)
 
Ärt eller vasselprotein borde väl kunna boosta näringen ganska bra? Vassleprotein ska ju vara smakneutralt också.

Annars kan jag tipsa om en soppa som är superenkel, kokosgrädde, tomat, paprika, buljong (gärna sådan som är kokad på ben), chili, lime/apelsin/citron-saft, färska/frysta kryddor tex koriander, persilja, oregano. Mixa i vanlig mixer. Ta så mycket du vill ha att äta värm i micron, rör om och drick. Blir jätteenkelt, håller länge och man kan lägga till/dra ifrån vad man vill. Jag har i proteinpulver i för extra näring.
Jajust! Har kört på ärtprotein och kasein (viscositeten igen). Bunkrade upp rejält med sånna klokheter sommarn 2020, men efter att operationen inte blev av då så hann jag ju äta upp och glömma av det där med proteintillskott.

Kom på grejen med buljong/fond och grejer som umaminisering av födan efter att ha inhalerat gräddfil och örtsalt en kväll samt avrundat med 4 msk japansk soya straight up. Så tack för tips på krydderier. Det främjar aptitet, och en veckosoppa är fan inte dum att ha att palta med. En engångsinsats räcker, och är lite ballare än Keldas soppor med sugrör direkt ur förpackningningen.

Spänk U2! :heart
 
Har 2 olika förslag,

1 frusen banan, 1 msk jordnötssmör, 1 liten msk kakao och mandelmjölk tills det får önskad konsistens. Blir som typ milkshake, gott ^^

Tycker grönkål är gott med banan, ananas, mango, apelsinjuice, ingefära, gurkmeja och lite chili :)
Jordnötssmör :love:
The Significant Other kom häromdagen hem med en burk: "Det här brukar ju du ha hemma för att få lite kräm på mellanmål?"
Jag: ?... :confused: Jajustja! Jag äter ju jättemycket jordnötssmör!
MVH, helt bortkollrad.

Gurkmeja, chili, ingefära... Längtar efter starka kryddor och hetta, önskar jag kunde göra min konvalescens på chilimayo och tuppsås. Men magen är ur spel, och munnen gör ont... Chilipeppar och ingefära, dränkt i vispgrädde much?
Dör lite för den undre shaken och skulle hoppats på lite nacksvett och nose-freeze. Nu är väl risken mest näsblod igen och ytterligare cyklokapronkurer. :p
 
Jordnötssmör är raketbränsle vad gäller kolhydrater och protein. Det går också att göra en väldigt basic slätmixad soppa baserad på mjukkokt rotfrukt/grönsak (potatis, morot, squash, spenat), grädde och riven parmesan. Kryddas efter behag (vitlök och bra fond kommer man dock långt med). Med fullfet grädde och någon halvliter parmesan så kan man få upp protein/fett/kolhydrater ordentligt.

Krya!
 
Jordnötssmör :love:
The Significant Other kom häromdagen hem med en burk: "Det här brukar ju du ha hemma för att få lite kräm på mellanmål?"
Jag: ?... :confused: Jajustja! Jag äter ju jättemycket jordnötssmör!
MVH, helt bortkollrad.

Gurkmeja, chili, ingefära... Längtar efter starka kryddor och hetta, önskar jag kunde göra min konvalescens på chilimayo och tuppsås. Men magen är ur spel, och munnen gör ont... Chilipeppar och ingefära, dränkt i vispgrädde much?
Dör lite för den undre shaken och skulle hoppats på lite nacksvett och nose-freeze. Nu är väl risken mest näsblod igen och ytterligare cyklokapronkurer. :p

Vad tråkigt, hoppas det är andra saker som kan pigga upp dieten för tillfället. Snällt av den andra hälften, bra att ha en extra hjärna om den egna strejkar ❤️
 
I princip vad du än mixar, så kan du alltid slänga i ett kokt ägg i mixern för att höja proteinet. Det smakar just inget, blir bara lite tjockare konsistens och alla näringsämnen som finns i ett rått ägg finns kvar även i det kokta.

Bra tips! Fick bli ett ägg i min frukostsmoothie jag gjorde iordning till imorgon 😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp