Nafsigt stoföl

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Attlid
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 710
A

Attlid

Wilda (född 20 juli 2006) har länge varit väldigt busig och aggressiv när man lett henne men är nu väldigt duktig och går att leda på långt grimskaft och hon är jätteduktig vid ryktning, lyfta hovar osv.

Enda problemet är att hon är väldigt nafsig. Hon biter på vårat hår, våra kläder, på Windys sadel/träns/täcke etc. Inte hårt, utan mer försiktigt, men det får ju inte bli en dålig vana tills hon växer upp tycker jag. När hon nafsar brukar jag säga "Nej" bestämt och om hon inte lyssnar puttar jag undan henne. Är hon väldigt intensiv brukar jag daska till henne lite lätt på bogen/halsen och samtidigt säga "Nej" lika bestämt. Även om det hjälper för stunden är hon i nästa sekund fullt upptagen med att nafsa och gnaga igen.

Har ni några tips?
2nis2e8.jpg

Vacker är hon iallafall.. :)

Sv: Nafsigt stoföl

Jag har bara dom tiosen som du själv nämde. Fösa bort och säga nej.Du kanske skulle få mer svar inne på avel.

Hade aldrig tillåtit ett sådant beteende!
Använd det språk som dom små liven förstår bäst=hästspråk!
Snyt tillbaka ordentligt så hästen förstår att det inte är någon lek.
Är hon snabbt där och nafsar igen har ni ett ledarskapsproblem!
Studera hästar i flock.En häst som lever i flock skulle aldrig gå fram och nafsa ledarhästen utan att först"be om lov".

Min unghäst går i flock. För ett tag sedan stod jag och tittade på dem i hagen, och hon gick fram till ledarstoet och gav henne en luftspark (på bus). Så jag tror nog att unghästar gör lite vad som helst, men sen blir de självklart tillrättavisade också.

Exakt!Klart dom testar gränserna.Skillnaden är den att ledarhästen säger ifrån i tid och markerar tydligt vad som är ok och inte.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som tycker om att bita på saker, slicka på saker och pilla på saker. Jag har haft honom i 6,5 år och sedan han var 3...
Svar
10
· Visningar
2 770
Senast: Martina_m
·
Hundavel & Ras Detta blir min tredje och förhoppningsvis sista rastråd. Först var jag inne på staff, jag har några bekanta som haft amstaff och... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 352
Senast: skuggan_
·
Hästhantering Jag har ett 17 årigt sto som jag haft sen nov. Vi har haft en del meningsskiljaktligheter eftersom hon är väldigt dominant till sättet...
Svar
11
· Visningar
1 804
Senast: niclas_e
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka