Någon? *Bomlöst*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 107
M

Matilda_o_Bonita

Någon som har tips på en bra bomlös sadel som man sitter stadigt i, har bra kvalité och inte är svindyr?

Sv: Någon? *Bomlöst*

Vad man menar med "svindyr" är ju helt individuellt.

Vill du ha en engelskliknande sadel skulle jag säga Fhoenix - lädret och hantverket är jättehärligt i EE's sadlar. Men 12-14.000:- kanske är dyrt enligt dig.

Du får tänka på att bra läder och bra hantverk troligen kostar lite - så billigt och bäst går sällan ihop. Vill man ha en billig sadel får man oftast göra kompromisser.

Samtidigt har jag hört att Ansur håller usel kvalité och ST's läder sägs vara mindre bra. Men ST håller enligt mig åtminstone en lämplig prisklass jämfört med sin kvalité = du får vad du betalar för.

Nja, vad jag har förstått så är det ingen bra sadel. Har för mig att det var en tråd uppe tidigare om just den sadeln där den fick mycket kritik.

Synd bara att endast en har recenserat sadeln. Inte undra på att det då blev 100% negativt, då just den personen hade dåliga erfarenheter.

Har ju min trogna Barefoot som är en av de bästa sadlarna jag suttit i. Inte så hiskeligt dyr enligt min mening.

Jag har en Fitform-sadel som är kanon. Önskar att jag hade en till.
Den ser ut som dagens Barefoot-sadel (från Stallvrå) och ligger hyfsat i pris.

Barefoot har jag hört bra om trots sitt låga pris. Lädret kanske är billigt = nöts fult lite fortare, men det beror ju helt på vad man har för kriterier för "bra läder". Personligen tycker jag det vitkigaste är att hantverket är bra och lädret inte är stenhårt (= jobbigt att arbeta mjukt.) Det är ju inte direkt så att billigt läder bara försvinner eller "går sönder" eller något - läder är läder oavsett kvalité.

joneya skrev:
och ST's läder sägs vara mindre bra. Men ST håller enligt mig åtminstone en lämplig prisklass jämfört med sin kvalité = du får vad du betalar för.

StarTrekks läder? Det håller mer än "Mindre bra" Kvalitet vill jag påstå, riktigt bra borde det stå.

ANG. equicomfort sadeln så är det mer än 1 som returnerat sadeln- det vet jag!

// Lotta

Ja, jag har då inget att klaga på. Jag är rätt slarvig med mina lädersaker jämfört med andra (är ingen putsfanatiker direkt) och min ser precis ut som ny efter 5 månaders användning och den har inga repor eller sömmar som gått upp och jag ser inte att den kommer att börja falla isär heller.

Det jag tror det flesta reagerar på är att den inte är i slätt blankt läder utan i nubuck, vilket förstås ser lite nött ut redan från början men jag tycker att det är snyggt och dessutom mycket bekvämt att sitta i.

/Camilla

Precis...att säga att det är "mindre bra" låter som ett påstående att det är dålig kvalitet och det kan jag våga säga att jag vet är fel.

Jag vet att tillverkarna är måna om god läderkvalitet. (Har lyssnat på historien om hur det går till från början till slut några ggr nu och vikten av god kvalitet) :crazy: :crazy: :p :D

Om jag tycker att ST sadeln är värd 9900:- så kan jag väl inte tycka att kvaliten är så dålig? :angel:

Men jag har aldrig haft en ST själv utan har bara hört att två aktiva ryttare med Espanolan tycker att lädret har slitits fulare än väntat och att de är rädda för att sadeln ska sjunka ihop/sätta sig i mitten när sadeln använts flitigt ett tag (vad de menar med detta är jag inte säker på - kanske är de rädd att det ska bli ett obekvämt veck där eller något - eftersom en bomlös är mjuk så har jag som sagt lite svårt att förstå vad de är rädda för.)

Sedan läste jag även i någon tråd här på utrustningssidan där en människa skrev att hon hört flera som tyckte att lädret inte var det allra bästa. Ska se om jag orkar hitta tråden (finns så mycket om bomlöst att man drunknar i sökfunktionen.)

Jag har absolut inget emot ST även om jag själv inte har deras sadlar - har faktiskt funderat på om jag inte borde bita ihop och pröva en trots att jag inte gillar koppjärn och flyttbara bossor - jag kanske blir kär ändå. Men det får vara någon gång när plånboken tillåter.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hört samma fundering som dej, från en tjej i Tyskland, då hennes häst har väldigt hög manke var hon rädd för detta, men hon köpte en, rider med den och den är fortfarnde stabil och håller formen efter ett års aktivt ridande.

Jag förstår frågeställningen precis, i alla fall vad denna tjejen menar är att lädret bakom framvalvet ska töja sig och bli för rörligt. Det vet vi inte förrän om fem år... :p

Så är det alltid med nya grejer.

Jag får väl skicka en av mina sadlar till dig så du kan få gotta dig lite då :d :D

Efter att ett antal av STs sadlar passerat mig så kan jag säga att läderkvaliteten iaf HAR varit mycket ojämn och jag vet en som fått sin espaniola utbytt pga just de problem som nämts ovan...
Men jag har också fått höra att de skärpt till sig med läderkvaliteten, förmodligen har det varit en del klagomål... :smirk:
Den som fortfarande bor hos mig sedan åtminstone 2 år tillbaka håller bra form trots mycket användning tycker jag. Så jag skulle säga OJÄMN kvalitet, inte nödvändigtvis mindre bra..

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 129
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har ett 6 år gammalt Ifor Williams 506 som fått fuktskador både på frontrampen som bakrampen. Materialet i ramperna består av...
Svar
4
· Visningar
298
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka