Någon kunnig om hösilage???

Piamaria

Trådstartare
Hösilaget ingår i min stallhyra men jag är fundersam. Det är väldigt lite plast på "sidorna" av storbalarna. Man kan se rutnätet som sitter runt själva höet rakt igenom plasten!!!:confused: Hösilaget är kruttort! Skulle tro att det är en ts på närmare 80 %. Första balen öppnades häromdagen och den var inte fräsch på de första varven men längre in luktade det ok.
Min unghäst har hostat lite sedan jag köpte honom för ett år sedan. Jag har därför köpt eget hö av god kvalitet och nu står jag här och kliar mig i huvudet, ska jag våga ge det här hösilaget??? Har på annat håll skaffat hösilage men det känns alldeles för blött! Jag kommer att få fodra med kopiösa mängder per dygn och småbalshösilage är svindyrt. Vad gör jag??? Hur bra är det egentligen med ett inplastat hö? Man kan ju inte kalla det något annat när torrsubstansen är så hög som den är! Någon riktigt duktig på detta här???
 
Sv: Någon kunnig om hösilage???

Om det ärväldigt torrt är risken för mögel stor. Av den anledning att det vid plastningen är svårt att få helt syrefritt, om man jämför med ett blötare gräs som ofta också är lite mjukare och mer "formbart". Detta leder till att det inte blir någon ensileringsprocess i balen, det blir helt enkelt inplastat hö som du säger.
Om balen inte var fräsch "de första varven" skulle jag inte vilja ge resten heller av det fodret. Och om man nu skulle hålla på och skala av ett antal lager för varje bal, om man anser att resten är tjänligt att fodra med, så kommer man förlora mycket pengar och foder på det eftersom några lager på en stor rundbal snart blir ett antal balar man har slängt totalt.
 
Sv: Någon kunnig om hösilage???

Jag skulle inte fodra med ett hösilage där man måste skala bort det yttersta och Absolut inte om hästen är känslig och hostar ibland.
Det är ju som att be om bronkit eller andra liknande saker och det lär nog bli både dyrare och jobbigar i längden, än om du köper ett dyrare grovfoder nu...
 
Sv: Någon kunnig om hösilage???

Har på annat håll skaffat hösilage men det känns alldeles för blött! Jag kommer att få fodra med kopiösa mängder per dygn och småbalshösilage är svindyrt.

Har du skaffat storbalar som är blöta eller är det småbalar du menar ?

Hur blött är blött enligt dig ? Hästar föredrar blött framför torrt. Bete har ju bara ca 20% ts som ex.

Nackdelen kan väl vara att, om ensilaget är alldels för blött så orkar en del inte äta så mycket som de borde samt att grovfodret blir svårhanterligt och pressvatten kan rinna mellan plasten.
 
Sv: Någon kunnig om hösilage???

Har du skaffat storbalar som är blöta eller är det småbalar du menar ?

Hur blött är blött enligt dig ? Hästar föredrar blött framför torrt. Bete har ju bara ca 20% ts som ex.

Nackdelen kan väl vara att, om ensilaget är alldels för blött så orkar en del inte äta så mycket som de borde samt att grovfodret blir svårhanterligt och pressvatten kan rinna mellan plasten.

Jo, jag vet! Hästarna älskar det där blöta ensilaget men, den här hästen tål det inte riktigt! Han blir risig i magen! Jag vill att han ska tugga dygnet runt och det där blöta eländet är ju bara ett par tuggor sedan är det slut. Eftersom han är lite känslig för damm så är det inget vidare att fodra med halm!! Det här året tycker jag alla balar jag har tittat på är dammiga. Vi har öppnat några balar till av hösilaget på gården och det luktar helt ok. Lite för torrt då om jag får vara petig men inte mögligt.
 
Sv: Någon kunnig om hösilage???

Om man ger blött ensilage så måste man tänka på att torrsubstansmängden per kg är mkt lägre än i ett torrare ensilage eller hö. Du måste alltså ge mkt mer för att hästen ska få i sig tillräckligt med grovfoder. Det ska inte ta slut meddetsamma. Om den då blir lös i magen så har den säkert fått för lite.
 
Sv: Någon kunnig om hösilage???

Jo, jag vet! Hästarna älskar det där blöta ensilaget men, den här hästen tål det inte riktigt! Han blir risig i magen! Jag vill att han ska tugga dygnet runt och det där blöta eländet är ju bara ett par tuggor sedan är det slut. Eftersom han är lite känslig för damm så är det inget vidare att fodra med halm!! Det här året tycker jag alla balar jag har tittat på är dammiga. Vi har öppnat några balar till av hösilaget på gården och det luktar helt ok. Lite för torrt då om jag får vara petig men inte mögligt.

Fast du tycker det tar slut efter några tuggor, och att hästen blir dålig i magen. Då undrar jag om du helt enkelt inte gett honom för lite av det blöta, och magen reagerar på för liten mängd TS?
 
Sv: Någon kunnig om hösilage???

Fast du tycker det tar slut efter några tuggor, och att hästen blir dålig i magen. Då undrar jag om du helt enkelt inte gett honom för lite av det blöta, och magen reagerar på för liten mängd TS?

Nej,nej! Han är utfodrad med en noga uträknad foderstat med i princip hur mycket mat som helst men det är ju inget konstigt att det går fortare att tugga i sig ett blött foder än ett hö!!! Då är det jättebra att fodra med halm men det var just det som inte gick så bra eftersom det i år är svårt att hitta bra halm som inte dammar.
Har dock hittat ett hösilage som är lite torrare, magen är lite bättre och det verkar funka bra!!
 
Sv: Någon kunnig om hösilage???

Nej,nej! Han är utfodrad med en noga uträknad foderstat med i princip hur mycket mat som helst men det är ju inget konstigt att det går fortare att tugga i sig ett blött foder än ett hö!!! Då är det jättebra att fodra med halm men det var just det som inte gick så bra eftersom det i år är svårt att hitta bra halm som inte dammar.
Har dock hittat ett hösilage som är lite torrare, magen är lite bättre och det verkar funka bra!!

Fast nu förstår jag inte? Om han fick fritt, då tar det ju aldrig slut? Om 1 kg blött tar slut på 3 tuggor gör ju inget om där finns 15 kilo, så det aldrig tar slut innan nästa fodring kommer?
 
Sv: Någon kunnig om hösilage???

Men om hästen får "iprincip hur mkt mat som helst" - så kan det väl knappast vara slut efter några tuggor? :p
 
Sv: Någon kunnig om hösilage???

Fast nu förstår jag inte? Om han fick fritt, då tar det ju aldrig slut? Om 1 kg blött tar slut på 3 tuggor gör ju inget om där finns 15 kilo, så det aldrig tar slut innan nästa fodring kommer?

Stopp nu! Vad jag var ute efter vad någon som var kunnig på sjäva inplastningen av hösilaget inte ang foderstaten!!!Vi bryter här nu tycker jag!!
 
Sv: Någon kunnig om hösilage???

Man brukar säga att det ska plastas med 8-10 lager plast, extra viktigt om det är torrt hösilage eftersom stråna blir "hårdare och spretigare" och lättare gör hål på plasten.

Så nja, hade valt bort det hösilaget faktiskt..:crazy:
 
Sv: Någon kunnig om hösilage???

Ju torrare ensilage desto mer plast bör man använda. Gärna en 11-12 varv om man börjar komma upp i 80% som du nu skriver.
De flesta häromkring övikstrakten har oftast inte fler 4-5 varv.

Men har ni analys på det så att du vet att det är så torrt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 900
Senast: mackan
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 246
Senast: caradan
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 354
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp