Någon kunnig??

F

FannyW

Min häst fick för snart fyra månader sedan en spark på insidan av höger framben, strax under knät. Vi fick åka in akut till kliniken där man plockade ut benbitar ur såret.
På åter besök två veckor senare konstaterades att han hade en fraktur på griffelbenet och att det fanns splitter kvar i benet. Han opererades och alla fragment plockades ut. Till mig sa man då att allt skulle vara bra och att om två veckor var det bara att börja sätta igång honom försiktigt.

Nu, tre månader senare markerar han på detta ben i trav. Jag hade en veterinär ute som gjorde ett ultraljud. Det visade sig att det bildats ett överben som ligger och skaver på gaffelbandet, därav flera blödningar där.
Nu har jag fått en gel som ska dra tillbaka överbenet, samt att jag lindar honom med zinkbandage och han får laser varje dag.

Går det att få tillbaka överbenet nu, eller är det för sent?
Skulle vara tacksam för svar, då min veterinär sagt att han blir utdömd om detta inte går. Efter förra operationen fick han nämligen både magsår och blindtarms förstoppning...
 
Sv: Någon kunnig??

Min häst fick för snart fyra månader sedan en spark på insidan av höger framben, strax under knät. Vi fick åka in akut till kliniken där man plockade ut benbitar ur såret.
På åter besök två veckor senare konstaterades att han hade en fraktur på griffelbenet och att det fanns splitter kvar i benet. Han opererades och alla fragment plockades ut. Till mig sa man då att allt skulle vara bra och att om två veckor var det bara att börja sätta igång honom försiktigt.

Nu, tre månader senare markerar han på detta ben i trav. Jag hade en veterinär ute som gjorde ett ultraljud. Det visade sig att det bildats ett överben som ligger och skaver på gaffelbandet, därav flera blödningar där.
Nu har jag fått en gel som ska dra tillbaka överbenet, samt att jag lindar honom med zinkbandage och han får laser varje dag.

Går det att få tillbaka överbenet nu, eller är det för sent?
Skulle vara tacksam för svar, då min veterinär sagt att han blir utdömd om detta inte går. Efter förra operationen fick han nämligen både magsår och blindtarms förstoppning...

Undrar bara om nu opererande klinik verkligen sa att allt skulle vara bra och det senare uppvisades att så inte va fallet... Varför togs den inte tillbaka till kliniken så att dom i så fall fick åtgärda det som tydligen inte blev som tidigare utlovats.

Nu sitter du i en situation där en helt annan veterinär är inblandad, olika behandlingar har startats helt utan inråda från kliniken som va den som påbörjade behandlingen och därmed även borde ha slutfört den.

Nu föreligger risken att kliniken helt friskriver sig med motiveringen att den för dagen är felbehandlad.

För att greppa ett halmstrå,, så har jag tidigare lyckats få bort överben stora som en halv pingpong boll genoma att dagligen under en viss tid tvätta området helt rent med enbart ljummet vatten, handukstorka området med en mjuk handduk och sedan stryka över ett ca 0,5 cm tjockt lager av en receptbelagt salva.

Jag vill inte skriva mera ingående förklaring än så eftersom det i så fall mkt lätt kan leda till fri tolkning och allmänn behandling. (behöver du mera ingående information så PM:a mig)

Notera att ett överben alltid är kroppens försvar till att försöka reparera den svagaste länken i kedjan.
 
Sv: Någon kunnig??

Det var verkligen det som de sa till mig, vilket gör mig förvånad... De har varit jättebra tills nu.
Hästen är ju egentligen inte felbehandlad heller, utan har fått en anti inflammatorisk gel för att minska inflammationen som är i området. Som jag förstår det ska det hjälpa både mot gaffelband och överben. Zinkbandaget ska försöka dra ut alla svullnader som finns för att minska trycket på gaffelband.
Problemet med hans överben är ju att det växer inåt, vilket gör hela saken mer problematisk...
 
Sv: Någon kunnig??

Ursäkta en novis, men att sätta zinkaband på ngt som redan trycker på gaffelbandet verkar.. tja osunt.

håller med Coari att den som opererat får ta hand om konsekvenserna. Den har ju oxå sett hur det såg ut inuti.

jag blir mer o mer glad över att min Vet. inte ville plocka bort den lilla avbrutna griffelbensbiten.

jag var väldigt villrådig då för 4 år sen.

Tror att det beror på att den är megastor o att risken vid uppvak är större.
 
Sv: Någon kunnig??

Det som strör mig, är att de inte bett oss komma på ett återbesök. Framför allt eftersom sparken var så nära gaffelbandet från första början.
De som veterinärer borde ju ha kunnat räkna ut risken. Eller hur?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla bukisar. Måste bara få skriva av mig och få tips och råd om hur jag ska göra med mitt hästeri.. Jag älskar hästar och är inne...
Svar
12
· Visningar
2 203
Senast: Görel
·
Hästvård Min häst har ju skadat sin led och fått pga det lösa benbitar och dom stör leden så ledkapseln har inte kunnat läka. Häst ska...
Svar
7
· Visningar
1 305
Senast: Grazing
·
Hästvård Min gamle häst slet av sig hela senan på ett framben för två år sedan. Veterinären ville avliva direkt vilket jag vägrade. Boxvila en...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
19 440
Senast: Halvblod
·
Hästvård För ca 8-9 månader sedan så fastnade min häst i en vattenslang. Fick den runt ena bakbenet (en sån slang på vinda som drar in sig...
Svar
7
· Visningar
2 032
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp