Någon med erfarenhet?????

M

Malin81

Från häst jobb? Att arbeta som sköyare/beridare? Är lite sugen att söka såna jobb och ta med pållen. Några tips på var eller vad man ska tänka på? mvh malin
 
det är stor skillnad på skötare och beridare! En hästskötare mockar, fodrar och jobbar i stallet. Det finns fler sökande än det finns platser och det kan vara svårt att hitta jobb. Du bör vara myndig och ha hästskötarexamen, men det kan kanske gå att få jobb även utan examen om du kan visa att du är beredd att jobba hårt och är framåt och noggrann. Examen är dock att rekommendera. En hästskötare rider i allmänhet inte hästarna utan arbetssysslorna är just häst och stallskötsel.
Beridare är ett yrke som man utbildar sig till efter att man har uppfyllt en rad olika krav. Det finns specifika krav som du måste uppfylla för att överhuvudtaget komma in på en beridarutbildning. Dessa lyder som följer:

-dokumenterade tävlingsmeriter på de nivåer som fastställts i kompetensbeskrivningen, för specialdiciplinerna dressyr lägst till och med S:t George, hoppning lägst 1,40 och för fälttävlan svår klass
-styrkt erfarenhet och goda resultat i att grund- och vidareutbilda hästar för uppdragsgivares räkning
-förberett och deltagit med hästar vid kvalitetsbedömning, premiering, treårstest, talangjakt, bruksprov och Breeders Trophy
-minst 5 års yrkesarbete med hästar på heltid som anställd eller egen företagare
Godkänd kurs samt praktiska prov resulterar i ett kompetensbevis samt behörighet som diplomerad Beridare. Diplom utfärdas av Svenska Ridsportförbundet.

Via ett prov ska du alltså kunna uppvisa dess kunskaper och rida olika hästar (av olika ålder). De som klarar provet bäst tar sig in på utbildningen.

Om du inte redan är diplomerad beridare rekommenderar jag att du utbildar dig till detta! :)
 
jag arbetar som hästskötare uyan ng utbildning men dock m över 13årsvana av hästar,det man ska tänla på är att vara nogrann,trevlig,jobba hårt,snabbt och efektivt,sen inte jobba för någon slavlön! jag jobbar tyvärr bara 3-4timmar om dagen och trivs mkt bra på mitt jobb,men jag sökte hästjobb 2år innan jag fick ett seriöst jobb.
 
Inlägg nummer två tycker jag du ska ta med en nypa salt!
allt kan fixas bara du har rätt kontakter tro mig...men du måste dock vara en duktig ryttare, nästan talang om du vill ta dig "runt" på andra sätt
 
Om vi säger så här ang. hästskötarexamen...

Jag har sett många hästskötare kommit och gått i stallet där jag själv nu jobbar... Jag har själv hästskötarexamen men om jag inte minns fel har ingen haft det i det stallet de senaste 4-5 åren...

Dessutom är det så att de jag tog hästskötarexmanen med var en mycket blandad skara där betyg från utbildning (naturbruk) inte stämde med resultat alal blev förvisso godkända men det finns + och - i allt folk med MVG i ridning fick - på ridmomentet och folk med G i ridning fick + flera av dessa kommer aldrig bli bra hästskötare på riktigt, vissa är direkt dåliga (Bekanta har haft urusla dipl. hästskötare anställda) Och om man är berädd att jobba för små löner, många timmar i veckan så finns det faktiskt jättemycket hästskötarjobb för den som har goda vitsord från praktikplatser (behöver inte vara med hästar -social kompetens är viktigt) samt från tränare och eventuella tävlingsresultat smat att man är beredd att jobba hårt och inte är osäker på hästarna eller sig själv och samtidigt lugn och ödmjuk..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter André Brandt jobbar som beridare hos den italienska hoppryttaren Lorenzo de Luca, stationerad i Belgien. André har cirka 12 hästar i...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: Gunnar
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 888
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Hästnyheter Snart väntar nya äventyr för Fanny Kullmyr. På lördag gör hon sin första arbetsdag som beridare hos Stuteri Arch, där hon ska jobba för...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp