Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

LitenIsa

Trådstartare
Min dotter som blir 3 år i januari har ända sedan födslen haft svårt att gå upp i vikt. Vid 6 mån ålder fick hon "diagnosen" mjölkproteinallergi. Hon blev bättre men inte helt bra hade fortfarande väldigt lös och slemmig avföring. Fick då rådet att ta bort havre vilket vi gjorde och tyckte att hon klarade sig bra på. Magen blev bättre och hon blev gladare.


På sista tiden har dock magen krånglat (läs lös avföring) ca 1 gång i veckan och på läkarbesöket förra veckan var dem missnöjda med hennes vikt och att hon även börjat sacka efter på längden. Togs massa prover bla för gluten. Glutentestet var negativt MEN hon hade urusla järnvärden.

Ska nu bli kallad för en biopsi av tunntarmen då läkaren ändå tror på gluten pga vikten och järnvärderna. Någon som har erfarenhet av hur denna går till?

Sen funderar jag lite på det här med gluten, jag själv är tveksam till om det kan vara det. Visst hon är smal men hon har ingen "biaffra" mage. Hon är rätt så glad och aktiv och magproblemen pågår ju inte hela tiden utan bara ibland. Plus att testet var negativt. Vad tror ni glutenföräldrar, kan det ändå vara det hon reagerar på?

Blev nog lite paff, tyckte ju själv att vi inte har några större problem och så drogs hela den här karusellen igång, självklart vill jag att hon ska få diagnosen om det är det hon lider av så vi kan ge henne rätt mat men just nu känns det så övermäktigt.

Om det nu INTE är gluten, VARFÖR har hon då så dåliga järnvärden?
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Nu har jag inget "glutenbarn" men har mycket glutenintolerans i släkten. Det har varit väldigt olika symtom, allt från eksem till viktras. Nu har ingen varit barn direkt när det upptäcktes men när de väl fått diagnosen så har det gått upp ett ljus och många av dom känner att det säkert är detta de haft hela tiden.
Men just lös avföring och dåligt järnvärde är ju faktiskt två "typiska" symtom, även om symtombilden kan vara väldigt olika. Och blodprovet man tar som mått på glutenintolerans är egentligen inte helt tillförlitligt. Min mamma t ex var negativ på det testet men biopsi visade på en skadad tarm.

Man brukar göra en gastroskopi, dvs att man går ner i matstrupen och ner i tarmen och tar prov för att se om slemhinnan (som ska vara "luddig") är skadad. Är den det och man slutar äta gluten så återbildas luddet och näringen kan tas upp igen som normalt och ofta går man då upp i vikt. Min moster gick ner jättemycket i vikt, blev orkeslös, hade diarre och lågt Hb och det tog lång tid innan det blev diagnostiserat, men när det väl blev det så började hon gå upp i vikt och mår nu utmärkt.
Man brukar bedöva bak i svalget för att få bort lite av kräkreflexen. Det är ju inte någon jättetrevlig undersökning (men vilken undersökning är trevlig), men ger den resultat så är det ju såklart värt det. Och hur man gör på så små barn, det har jag ingen erfarenhet av.

Sen vill jag bara säga att, om din dotter nu skulle vara glutenintolerant så är det inte så stor grej. Det finns gott om glutenfria produkter, och lätt att byta ut livmedel.
Hoppas det går bra för er.
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Jag har läst någonstans att barn sövs vid gastroskopi.
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Jag har läst någonstans att barn sövs vid gastroskopi.

Yes indeed. Mina barn har båda sövts. Det ena barnet har glutenintolerans. Skriver mer nästa gång jag loggar in. Men gastroskopin är inget att vara orolig för.

Man får besked efter ett par veckor när man analyserat proverna som tas.
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Tack för svaret. Är nog precis som du skriver ingen stor grej egentligen. Är nog mest en första känsla som flög på mig. Finns ju faktist så mycket värre saker som skulle kunna hända än att ena dottern är glutenallergiker.
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Vad skönt. Vill verkligen inte att detta ska bli en raumatisk upplevelse för henne. Visserligen vet jag sen innan att dem är underbara på barnkliniken i stan men som mamma kan man inte låta bli att oroa sig lite ändå.

Vad hade dina barn för symptom sokm gjorde att ni misstänkte gluten?
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Viktigt att kolla att det inte är gluten, inte bara järn brukar vara lågt, även B-vit.
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Glömde, varför skulle just borttagande av havre göra magen mer stabil?
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Glömde, varför skulle just borttagande av havre göra magen mer stabil?
(eftersom jag är bekant med LitenIsa...)
Mjölkprodukterna ersattes med havreprodukter och hon tålde inte havren heller, om jag fattade saken rätt.
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Jag har läst någonstans att barn sövs vid gastroskopi.

Inte min dotter :cry: kom inte ihåg varför men hon fick vara vaken. Hon var 2 år när de gjorde det på henne.

Någon sa att det inte är en stor grej att vara glutenintollerant men det håller jag inte med om. Visst finns det produkter att byta ut mot och så och det funkar ju bra.

Men iövrigt är det ett pysslande särskillt när barnen fortfarande är små och de ska leka med andra. Man får skicka med mat och vara uppmärksam så att personen de ska till har förstått att de måste vara petnoga med vad hon får i sig och inte (alla är jätteduktiga på att vara det men det är jobbigt att hela tiden behöva tänka till och ta dessa samtal varje gång). Dessutom får man ibland känslan att folk gärna ser till att "hoppa" över att låta sina barn leka med henne just pga detta. Mycket lättare att ringa nästa namn på klasslistan istället.

Mitt barn är jättekänslig mot gluten och om hon får i sig minsta lilla så blir jättesjuk och har känningar av detta i veckor efter så det är ingen liten sak att ha som ansvar.

Men något som är bra är att barnen oftast blir jätteduktiga på att dubbelkolla sin egna mat. Min lilla kan mer om mat och vad de innehåller än sina klasskompisar :D

Blev väl lite OT här :)
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Ja när vi uteslutit mjölk och hon fortfraande ej var bra letade läkaren efter något som hon fick i sig dagligen som hon kunde reagera på. Uteslöt då havre då hon på den tiden drack havremjölk (för att göra den långa historien kort;)).


Scilla: Det där med att skicka med extra fika och alltid kontrollera allt och alla har vi redan rutin på då hon är sen 2½ år tillbaks superkänslig mot mjölkproteiner. Så just den biten är jag inte speiellt orolig över.
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Ja det är ju bara det att vi har haft det precis tvärtom först fick vi glutenintolleransen bekräftad och då lärde man sig det sedan fick vi precis som din dotter mjölkproteinallergin konstaterad och då blev det dubbelt upp sas. Visst man kan skicka med fika men sedan ska de stanna på middag och för den som ej lever med detta är det en stor grej. Väldigt mycket livsmedel försvinner tyvärr.
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Ok, ja det kanske bara är i min familj det vart rätt lätt då kanske. Pasta och bröd är väl de stora grejerna, men redan innan redde vi såser och så med maizena och det gör dom väl även på de flesta restauranger nu för tiden. Därför skrev jag att jag inte tyckte det var sån stor grej.
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Min bror gjorde en gastroskopi när han gick i gymnasiet och det var det värsta han varit med om i sitt liv, så propsa på att hon ska sövas.
Då förde de ned en tub och sedan skulle det röntgas för att se till att den låg rätt och sedan tog de provet, mao tog proceduren lång tid. Under hela tiden hade han jätteont och känslan av att han skulle spy när som men att det inte gick. Nu var ju det här drygt 10år sedan så det är ju möjligt att saker har förändrats, fråga läkaren så får du ju ett säkert svar...
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Vet nu att hon kommer vara sövd alternativt så drogad att hon inte känner något alls. Hade en tjej på jobbet vars dotter genomgått samma undersökning med resultatet gluten, så där fick jag info både om undersökning samt tips och råd om nu resultatet blir positivt.

Kommer självklart fråga läkaren alla mina frågor när vi blir kallade till informationssamtalet inför undersökningen. Men vem orkar vänta så länge när det finns erfarenheter på buke som man kan få ta del av;).
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Sambons dotter har glutenintolerans. Hon tillhörde skaran av de få barn som fick förstoppning istället för att bli lös i magen.
Hon blev dessutom väldigt apatisk.
Nu är det ca 14 år sedan hon blev diagnostiserad, men de sövde inte henne, utan hon blev bara drogad.
Sambon sa det var det värsta han varit med om i hela sitt liv, dotterns kräkreflexer var igång hela tiden och hon grät jättemycket under biopsin.
Ska tilläggas att hon var inte mer än ca 15 mån när hon fick diagnosen.
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Vad lugnad jag blir av alla skräckupplevelser... eller inte;).

Hemskt att era barn behövt stå ut med så mycket:(. Får hoppas att sjukvården gått frammåt sen dess:idea:.

Nu väntar vi bara på kallelsen så får vi se vad som händer. OM det nu är så att hon har celiaki så är det iallafall bra att det upptäcks redan nu. Vore på sätt och vis skönt för då kan vi sätta punkt för alla dessa utredningar och förhoppningsvis lägger hon på sig lite i vikt så vi slipper det tjatet:D.
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

förhoppningsvis lägger hon på sig lite i vikt så vi slipper det tjatet:D.
Ja, med den BVC-sköterskan kan jag förstå att det blir tjatigt... :p
Tänkte jag först skriva, men sen kom jag på att hon varit sjuk en del - är hon kvar? VI har inte varit dit sedan förra kollen, för åtminstone ett år sedan (eller var det ännu mer?)
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Jag har inte träffat henne sen i somras på E-s 4-årskontroll. Är barnkliniken som tjatar mest just nu:D.
 
Sv: Någon med glutenbarn? Symptom samt info om biopsin sökes...

Vad lugnad jag blir av alla skräckupplevelser... eller inte;).

Jag har gjort gastroscopin många gånger, även varit frivillig åt glada nybörjarläkare:D, för min del är det inga problem, det är inte skräck för alla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp