Någon mer än jag som röstat i EU angående Sommartid?

Hoppas på normaltid.
När jag jobbar dag är det så sekt att gå upp kl 4 under sommarentiden. Ja jag vet att klockan säger att det är 5 på morgonen men solen/ månen säger att klockan är 4.

Just nu jobbar jag ständigt kväll och ljust en timme minde på morgonen/ förmiddagen känns surt för mig personligen just nu. Kanse ska starta eget igen så jag kan bestämma tider själv :p
Är morgontrötta en sekt? :rofl:
 
Precis. Vi har ljus både före och efter jobbet halva året och mörker både före och efter halva året, hur vi än ställer klockan.
Sen kommer det alltid vara olika beroende på vilket jobb man har också. Och framför allt så är vi olika dvs. morgon- och kvällsmänniskor av naturen.
Så att säga att det ena är bättre eller sämre än det andra tycker jag blir konstigt. Det passar bara olika bra för olika människor beroende på livsförutsättningar och läggning.

För mig som bor i Skåne så är det ljust mellan kl. 8.35-15.35 när det är som mörkast. Kl. 8.35 har jag redan jobbat i över en timme. Kl. 15.35 har jag precis slutat jobba. Om det istället var sommartid då så hade det blivit mörkt 16.35 och jag hade haft en hel timmes dagsljus efter jobbet även på den mörkaste tiden på året. På morgonen har jag inget behov av ljuset, jag börjar ändå så tidigt att det är mörkt när jag börjar jobba. Då kan det lika gärna vara mörkt lite längre. På vardagarna är jag ändå inomhus då.

Det hade gjort stor skillnad för mig som mår väldigt dåligt av att inte få tillräckligt med dagsljus på vintern. Har nog någon form av årstidsbunden depression av nåt slag orsakat av mörkret. När jag röstar så röstar jag för det som skulle passa mig bäst.
 
Men jag pratar inte om DIG. Jag pratar om att olika människor uppskattar och använder ljuset på olika sätt.

Varför är andra människors använding av dagsljuset på morgonen inte ens värt att erkänna som fenomen om det sker på ett annat sätt och för andra ändamål än de som sammanfaller med dina egna??
När du verkar tycka att det nyttjande som du önskar på em/kväll ska utgöra normen för alla andra?
Jag pratar inte om MIG. Däremot så vägrar jag att tro att folk är ute och njuter av dagsljus i ottan. De sover sannolikt tills klockan ringer, oavsett årstid, d.v.s. de sover bort dagsljus. Varför tror du att det säljs mörkläggningsgardiner? Jo, för att det ska vara mörkt i sovrummet när man sover.
 
Jag tänker som så att om vi bara har en konstant tid så kommer kroppen ju att vänja sig med tiden. Det handlar liksom bara om en timme som förskjuts en sista gång.
Problemet är ju, som nu, att man hela tiden måste vänja om två gånger om året.
För vissa är det inga problem, andra har väldigt svårt med omställningen och vissa blir ju uppenbarligen sjuka eller har lättare för att bli sjuka. Om man nu bara ser till hälsoeffekten.
 
Om du har tid på morgonen eller inte är väl upp till dig själv? Mörker på morgonen gör ju generellt folk tröttare, det är ju inte normaltiden i sig som ger tröttheten, utan att den råkar vara just under den mörka perioden på året. Majoriteten av de jag känner märker i alla fall skillnad på energinivån redan innan klockan ställs om, och i och med att få jobbar tider som gör att de hinner med solljus på eftermiddagen på vintern oavsett lär det inte göra nån direkt positiv skillnad.

Många verkar liksom tänka att sommartid är detsamma som sommar och dra paralleller med ljusare dagar. Men vi får liksom inte mer ljus på vintern av sommartid och jag är rätt säker på att det är mörkret på morgonen som generellt påverkar oss mer negativt än mörker på eftermiddagen.

Hur tänker du nu?

På morgonen är jag på jobbet. Börjar tidigt och jobbar inomhus. På eftermiddagen slutar jag jobbet och skulle kunna hinna vara ute i ljuset. Det finns ingen möjlighet för det på morgonen.

Men visst, om man inte hade haft ett jobb och liv i övrigt att ta hänsyn till så har du rätt. Alla borde få ordentligt med dagsljus på morgonen/förmiddagen. Men det är ju trots allt så att det allra flesta av oss inte är öar som svävar runt utan att behöva ta hänsyn till någon annan eller något annat i samhället. Samhället är felkonstruerat i förhållande till vår biologi.
 
Jag pratar inte om MIG. Däremot så vägrar jag att tro att folk är ute och njuter av dagsljus i ottan. De sover sannolikt tills klockan ringer, oavsett årstid, d.v.s. de sover bort dagsljus. Varför tror du att det säljs mörkläggningsgardiner? Jo, för att det ska vara mörkt i sovrummet när man sover.

Fast jag föredrar att morgonfodra hästarna i ljus framför att kvällsfodra i ljus. Jag älskar när våren kommer och jag kan vakna till ljuset. :love:

Själv röstar jag för att vi behåller normaltid. Men viktigast är att slippa ställa om två gånger om året.
 
Eh? Idiotförklarar du mig?

Vintern är en jävla plåga oavsett hur vi gör. Men jag tycker inte att man ska sova och jobba bort vår, sommar och höst, utan ta tillvara ljuset till sånt som gör livet värt att leva. Jobb och sömn hör inte dit, men måste ägnas tid åt.

Jag går inte upp klockan 6 och jobbar för jag kan inte. Det är för svårt oavsett årstid och har inte med min arbetsgivare att göra.

Idiotförklara är liksom inte sånt jag gör. Men jag får inte alls ihop resonemanget.

Du kan väl ändå inte hävda att om du tar bort externa faktorer som jobb, ändå finns en signifikant vits med att klockan slår vissa speciella sifferkombinationer enligt ett visst system jämfört med ett annat system?

Du går ju upp den TID du vill och lägger dig den TID du vill - såvida du kan bemästra de externa beroenden som exempelvis ett jobb utgör. Oavsett var visarna har hamnat på en klocka med olika definitioner av klockor och tidssystem.
 
Hur tänker du nu?

På morgonen är jag på jobbet. Börjar tidigt och jobbar inomhus. På eftermiddagen slutar jag jobbet och skulle kunna hinna vara ute i ljuset. Det finns ingen möjlighet för det på morgonen.

Men visst, om man inte hade haft ett jobb och liv i övrigt att ta hänsyn till så har du rätt. Alla borde få ordentligt med dagsljus på morgonen/förmiddagen. Men det är ju trots allt så att det allra flesta av oss inte är öar som svävar runt utan att behöva ta hänsyn till någon annan eller något annat i samhället. Samhället är felkonstruerat i förhållande till vår biologi.
Det är ju upp till dig vilken tid du går upp. Är man väldigt tidigt på jobbet borde ju knappast normaltid vara ett problem.
 
Det är ju upp till dig vilken tid du går upp. Är man väldigt tidigt på jobbet borde ju knappast normaltid vara ett problem.

Jo, det är ju det. trots att jag börjar redan kl. 7 så är det mörkt alldeles för lång tid av året när jag slutar jobba och jag får inte se solen de flesta av veckans dagar. En timme hade gjort jättemycket för just mig med de tiderna jag har. Den timmen skulle vara skillnaden mellan att hinna vara ute i dagsljus eller inte under den mörkaste delen av året.

Jag är dessutom redan en extrem morgon människa och vaknar kl. 5 och skulle gärna somna kl. 20-21 på kvällen som senast. Jag känner inte att det är så lämpligt att vända ytterligare på dygnet åt det hållet. Det blir så tråkigt rent socialt då. Av någon märklig anledning så tycker inte alla andra att min dygnsrytm är speciellt trevlig... ;) Jag försöker att inte bli alltför extrem när det gäller just den biten.
 
Jo, det är ju det. trots att jag börjar redan kl. 7 så är det mörkt alldeles för lång tid av året när jag slutar jobba och jag får inte se solen de flesta av veckans dagar. En timme hade gjort jättemycket för just mig med de tiderna jag har. Den timmen skulle vara skillnaden mellan att hinna vara ute i dagsljus eller inte under den mörkaste delen av året.

Jag är dessutom redan en extrem morgon människa och vaknar kl. 5 och skulle gärna somna kl. 20-21 på kvällen som senast. Jag känner inte att det är så lämpligt att vända ytterligare på dygnet åt det hållet. Det blir så tråkigt rent socialt då. Av någon märklig anledning så tycker inte alla andra att min dygnsrytm är speciellt trevlig... ;) Jag försöker att inte bli alltför extrem när det gäller just den biten.
Jag tror du har missat min poäng helt och hållet. :)
 
Ja, det har jag nog. Du antydde att eftersom jag börjar jobba så tidigt så borde jag hinna hem innan det blir mörkt även mitt i vintern vid vintertid. Vilket jag förklarade inte stämmer.
Nej, jag har aldrig sagt att du hinner hem innan det är ljust mitt i vintern. Det gör du ju knappast med sommartid heller? Det är svensk vinter, vi har inte nog med solljus då för det, så varför skulle jag ha skrivit det?

Däremot har jag väldigt svårt att se att önskan om lite mer dagsljus på kvällen för de som inte har problem med att komma upp tidigt även vid mörker på morgonen ska trumfa de som blir extremt negativt påverkade och därmed riskerar att inte kunna få dagsljus alls på ett halvår (om det blir sommartid året runt).
 
Nej, jag har aldrig sagt att du hinner hem innan det är ljust mitt i vintern. Det gör du ju knappast med sommartid heller? Det är svensk vinter, vi har inte nog med solljus då för det, så varför skulle jag ha skrivit det?

Jo, det skulle jag faktiskt göra. Säg att jag slutar kl. 15.30. Solen går med vintertid ner kl. 15.30, med sommartid kl. 16.30. Jag har inte en timmes pendling hem utan betydligt kortare. Alltså skulle jag med sommartid hinna hem och ut och få en halvtimmes dagsljus även på den mörkaste dagen på året. Stor skillnad.
 
Jo, det skulle jag faktiskt göra. Säg att jag slutar kl. 15.30. Solen går med vintertid ner kl. 15.30, med sommartid kl. 16.30. Jag har inte en timmes pendling hem utan betydligt kortare. Alltså skulle jag med sommartid hinna hem och ut och få en halvtimmes dagsljus även på den mörkaste dagen på året. Stor skillnad.
Okej, du har missat min poäng helt. Kul för dig att du slutar så tidigt och har nära hem. :up:
 
Många som jobbar kontorstider kan flexa så det är fullt möjligt att börja tidigare på morgonen och sluta tidigare på em, om det av nåon anledning inte går att sluta tidigare så kan man istället ta en längre lunchrast och gå ut och få sitt dagsljus. Inte spelar ljuset på em någon roll för humöret, det är ljuset på dagen som gör nyttan och som vi behöver.
 
Jag har flera gånger försökt leva efter sommartid även på vintern (har flexitid på jobbet), men det skiter sig ALLTID efter någon vecka pga att jag måste anpassa mig till resterande samhället.... Fodringstider i stallet, jobbmöten, diverse avtal etc. gör att det helt enkelt inte funkar.

Så jag hoppast innerligt att flest möjligt länder går för sommartid hela året, trots att det blir "fel" ift solen....
 
Jo, det noterade jag. Men det är fortfarande så att vintertid är normaltid egentligen.

Ja, och? Vad spelar det för roll? Samhället är ju inte direkt uppbyggt att passa människans biologi. Vårt sätt att leva är inte direkt naturligt. Så vad spelar det för roll om att vintertiden egentligen är normaltid? För mig är den inte det normala. För mig är det normala sommartid och vintertid i kombination. Något annat har inte funnits under min livstid.
 
Jag har flera gånger försökt leva efter sommartid även på vintern (har flexitid på jobbet), men det skiter sig ALLTID efter någon vecka pga att jag måste anpassa mig till resterande samhället.... Fodringstider i stallet, jobbmöten, diverse avtal etc. gör att det helt enkelt inte funkar.

Så jag hoppast innerligt att flest möjligt länder går för sommartid hela året, trots att det blir "fel" ift solen....

Det mesta blir fel i förhållande till solen här uppe i norr på vintern...
 
Jag pratar inte om MIG. Däremot så vägrar jag att tro att folk är ute och njuter av dagsljus i ottan. De sover sannolikt tills klockan ringer, oavsett årstid, d.v.s. de sover bort dagsljus. Varför tror du att det säljs mörkläggningsgardiner? Jo, för att det ska vara mörkt i sovrummet när man sover.
Alltså jag träffar massor av människor som uppskattar att det är ljust ute på morgonen.
De existerar. Jag lovar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp