Någon mer som sin häst har reagerat på neopren?

Tiva

Trådstartare
Har köpt "världens" bästa täcken på Hööks till min häst som måste för det mesta gå med täcke pga ryggproblem.
Har både regntäcket och det med 300 gram fyllning. Köpte vintertäcket i februari o regntäcket för ett tag sedan.

För fem dagar sedan så kliade hon sönder sig på ena bogen mot boxväggen. Hon kliade sig länge och hårt o redan då blev jag fundersam varför. Kunde inte hitta nån orsak. Smörjar henne med smörja och i tisdags tog jag henne i duschen och får då se hur irriterad hon är i huden runt om halsen. Det var små små sår och hon hade en kraftig värmeökning i hela området.
Hon fick på sig sitt bogskydd och jag har smörjat så nu ser hon hyffsad ut och ingen värme känns längre.

En annan tjej i stallet sa att det kan va neoprenet i täcket som kan gett reaktionen. Området följer precis som neoprenet går på täcket.

Någon annan som varit med om samma, eller har en häst som inte tål neopren?
 
@Tiva det är inte vanligt men förekommer . Även hos människor .
Jag personligen ifrågasätter allmänt ett täcke med gummi material på häst . Gummi ger friktion hur bra det än ligger och är en otroligt dålig lösning i ett häst täcke . Jag tycker inte nämnda täckes försäljare är känd alls för särskilt bra täcken i fråga om varesig passform , material eller hållbarhet .

Bogskydd är inte en bra lösning det heller - får hästen skav/problem av sitt täcke är det ett grundproblem i sig och ett bogskydd är ett sekundärt försök att dämpa grundproblemet .
 
Min ena ponny kan inte ha neopren. Han får klåda och huden spricker. Ser nästan ut som brännsår. Enda lösningen är att inte använda materialet.
 
Över-Heating!! neopren andas inte. Man måsta vara försiktig med täckning över huvudtaget, hästen bli för varm.
 
Över-Heating!! neopren andas inte. Man måsta vara försiktig med täckning över huvudtaget, hästen bli för varm.

Precis min tanke också.
Det blir väldigt instängt med neopren och kan säkert orsaka en del värmeutslag och det kliar något grönjävligt.

Sedan är det väl naturgummi i? Vissa människor är ju allergiska mot gummi, så det borde ju hästar också kunna vara.
 
Har aldrig klämt på just detta täcket men är det neoprene bara precis i halskanten? Och är det just där hon fått reaktionen?

Jag har också en häst med ryggdiagnos och jag varierar mellan olika täcken (så här års är det två ofodrade regntäcken av olika fabrikat och ett flugtäcke med hel rygg). Försöker också ha utan täcke så mycket det går.....vilket är ett helvete med det ostadiga vädret som har varit den senaste månaden.
 
Precis min tanke också.
Det blir väldigt instängt med neopren och kan säkert orsaka en del värmeutslag och det kliar något grönjävligt.

Sedan är det väl naturgummi i? Vissa människor är ju allergiska mot gummi, så det borde ju hästar också kunna vara.

Det kan vara olika gummi blandning, jag hade ett neopren gjörd for distans ridning, no problemo, fick ta på ett annat och hästen fick gäller.
Månge av dagens täcka är för tät, dom andas inte då bli den för varm och kan få hud utslag. Jag själv kör med fodrad uta tacka som det står "Breathable", ta på om hästen är blott sen ta av när dom har torket (½tim.) också i rain - kall blås.
 
täcket jag menar har endast neopren i halsringningen. Och precis i samma formation har hon fått utslagen.
Hon är tvungen att gå med täcke och styrs efter vädret vad det gäller stoppningen. Blir hon kall så får hon ont i ryggen. Denna våren har varit riktigt skitväder :( Idag i det fina vädret går hon helt utan :)
Täcket sitter helt suveränt bra på henne så synd att det är neporen på den lilla ytan det är :(
funderar på att klippa bort neoprenet o sy dit annat tyg.
Hon går endast med bogskyddet nu så inte täcket skaver på hennes utslag. Har givetvis ett annat täcke än det med neopren på henne :)
I det väder som varit hittills så har hon inte varit för varm under täcket. Har noggrann koll på det så hon går med rätt täcke.

Jag har mejlat till företaget om täcket och inväntar hur dom tänker. Kanske får jag reklamera?

Tråkigt att fler hästar har reagerat på neopren. Läste om nån häst som tom blivit blistrad på benen av benskydd med neopren :/

Nu med erfarenhet så kan jag tycka det är konstigt att man använder sig av materialet på hästarn som har känslig hud :/
Det är kemiska allergener i neoprenet som tillsammans med huden bildar isotiocyanater och som är starkt allergiframkallande.

De två täckena jag har lär jag inte använda om jag inte klipper bort neoprenet..
 
@Tiva det är inte vanligt men förekommer . Även hos människor .
Jag personligen ifrågasätter allmänt ett täcke med gummi material på häst . Gummi ger friktion hur bra det än ligger och är en otroligt dålig lösning i ett häst täcke . Jag tycker inte nämnda täckes försäljare är känd alls för särskilt bra täcken i fråga om varesig passform , material eller hållbarhet .

Bogskydd är inte en bra lösning det heller - får hästen skav/problem av sitt täcke är det ett grundproblem i sig och ett bogskydd är ett sekundärt försök att dämpa grundproblemet .
Jag var ju så glad att jag hittat ett täcke som verkligen passade min häst. Eftersom hon går med täcke så mycket så vill jag va noggrann med passformen.
Hon går normalt inte med bogskydd utan endast nu när hon hade sina utslag som värst. Det var pest eller kolera att välja på. Täcke har hon varit tvungen till i detta vädret (förutom idag då hon går utan :))
 
Aha, då ska det inte vara non problem tycka jag. Du kan ta bort det och sy på teddy, se om det hjälper.
 

Liknande trådar

Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 788
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp