Någon mer?

rostad

Trådstartare
Vet ej om denna tråden har kommit rätt.. :angel:
Men är det någon mer som använnder gummiskor på sina hästar?!

// rostad

Sv: Någon mer?

jag gör inte det, men jag hade en kompis som gjorde det.. men hästen bler väldigt klump fotad av det! :(

Jag har använt Öllöv på mitt hbl sto i många år, dock inte längre då jag inte kan hitta en hovslagare som klarar att sko med dem längre. Jag har enbart goda erfarenheter av gummiskor och kan varmt rekomendera dem. Argument som "begränsat glidmoment " och fler tappskor är en myt. Skorna tar bra på grus. På gräs/is är de lika hala som järn. Synd att så många hovslagare är negativa till dem.

Ja, har hört mycket ont om dem.
Använnder dem åt båda mina ponnyer.
Min ung ponny har haft dem nu i 2veckor.
Han ser ganska rolig ut när han går i dem...

använder inte gummiskor, har faktiskt aldrig ens hört eller sett någon som har haft det på sina hästar. men blev lite nyfiken på hur dessa gummiskor ser ut egentligen & vad skillnaden är mellan dom & vanliga järnskor? :D bild?

Det är en vandlig häst sko som utsidan är helt i gummi.
Oj, det finns massa saker som är bra och dåligt.
Bra:
Bra att anända på unghäst pga att det är inte lika stor skillnad.
Bra att hoppa med när det är gräs.
Bra för att det finn sp broddar som hästen kan ha som ej skadar om den sparkar.
Man kan anännda skorna fler än en gång.
Osv. Det finns fler saker.
Dåligt att de är så dyra 25:-/st

Bild:

kollagenytt2_liten.jpg

Det här ska nog vara på hästvård....

Nej jag har inte anv dom och skulle aldrig göra det - har hört enbart negativt om dom....

Om det är Öllöv ni pratar om så är de ej helt i gummi, de har hård kärna (stål/järn = samma sak som man gör vanliga hästskor av).

Varken har användt eller är sugen på att prova. Mina järnskor håller ca 6-8 veckor bak, gummiskorna skulle vara slut efter 3-4 veckor. Har inte råd eller lust att sko så ofta!

Jag har studerat järnskorna och gummiskorna noga. Mina järnskor specialsvetsas för att kunna sitta i mer än 6 v. Gummiskorna går att skära sönder med kniv...
På en del hästar är de säkert jätteba men min häst rör sig lite fånigt och så kommer de inte att hålla...

Lord Owen skrev:
Om det är Öllöv ni pratar om så är de ej helt i gummi, de har hård kärna (stål/järn = samma sak som man gör vanliga hästskor av).
Ja, en vandlig sko allså en järn sko imitten.
Man kan se den när de har haft de några gånger.

Polly_Mulle skrev:
Varken har användt eller är sugen på att prova. Mina järnskor håller ca 6-8 veckor bak, gummiskorna skulle vara slut efter 3-4 veckor. Har inte råd eller lust att sko så ofta!
Där har du helt fel!
Jag använnder gummi skor på fler tals hästar och man kan använnda dem två gånger!!! Vandliga skor kan man bara sko med en gång medans gummi skor två..

Polly_Mulle skrev:
Jag har studerat järnskorna och gummiskorna noga. Mina järnskor specialsvetsas för att kunna sitta i mer än 6 v. Gummiskorna går att skära sönder med kniv...
På en del hästar är de säkert jätteba men min häst rör sig lite fånigt och så kommer de inte att hålla...
Hmm... konstigt har det på flera hästar. Det är inte så att din hovslagare har satt dem fel. För det är få hovslagare som kan sätt på dem. Många hovslagare sätter dem fel.. :crazy:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 912
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 229
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Islaend
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025