Någon/något går omkring i hagarna!

T

trullslitenmedtuff

såhär ligger det till; igår efter att ja gahde ridit så släppte jag utt pållen i hagen med stalltäcket på, orkade itne ha hon i boxen när jag mcokade, hagen ligger mac20 m. från stallet, de andra 5 hästarna var inne för kvällen, pållen stog och skrk/gnäggade en stund, men blev snart tyst, efter max 15 min. var jag klar 6 hämtade in henne igen, när jag kommer ner till hagen, så ligger täcket slängt i en hög vid skogsbrynet (vid staketet) & pållen står och rå-glor in mot skogen, ser då att den översta tråden till skogen är trasig, först vill pållen inte röra sig utan stirrar barra,men får snart in henne i stallet, går ner och hämtar täcket, ser då att alla spännen är uppknäppta, precis som om någon har tagit av täcket, hör straxs efter att jag tagit upp täcket grenar som knäcks inne i skogen, blir såklart jätterädd och springer in till stallägaren som följer med ut & lyser rundt hela hagen med ficklampa, men ser inget konstigt, Han tror att min pålle har fått sig en stöt och drat med sig tråden p ådet sättet, men jag tror inte det, för det första så har hon totla rspekt för tråden går itne nära när elen är på & för det andra om hon nu fått sig en stöt, varför är då alla spännen på täcket uppknäppta & varför stirrar hon rakt in i skogen så:confused:
jag tänker direkt på den hästen i ett stall cirka 2 mil. därfrån somm blev knivskuren i könsdelarna för cira 1 månad sedan, att samma person har hittat upp till vårat lilla stall i skogen, men det tror itn stallägarna, men jag kan fortfarande itne få av mig den otäcka känslan av att någon/något faktiskt tog av min pålle täcket i hagen-mitt i skogen, för hon kan omöjligt ha fått av sig täcket själv & lyckats knäppa upp alla spännen på den korta tiden.. ush, fy vad nervös jag är nu..
 
Sv: Någon/något går omkring i hagarna!

usch...det låter ju väldigt skumt faktiskt!,,,,, Kan ni inte ha hästarna i nån hage som ligger närmre själva stallet eller där ni har bättre uppsyn över den?
Hoppas verkligen inte att det händer nåt otäckt!...:eek:
 
Sv: Någon/något går omkring i hagarna!

Det låter VÄLDIG skumt och läskigt!Jag vet inte om jag skulle våga ha ute hästarna om det smyger omkring idioter i buskarna...:eek:
 
Sv: Någon/något går omkring i hagarna!

Den hagen är den närmaste stallet vi har - tyvärr, det läskigaste var att jag hade båda stalldörrarna öppna under tiden .., vi fick ta in dem tidigt idag (5 tiden) & låsa stallet. Nu har jag pratat med stallen runtomkrign vårat stall & så, får verkligen hoppas att det inte blir något mer utav det.
 
Sv: Någon/något går omkring i hagarna!

En sån där sjuk person skulle man vilja ta på bar gärning och skära av det hederligaste...:o
 
Sv: Någon/något går omkring i hagarna!

Vilken otäck upplevelse! Men en sak tänkte jag på, är din häst väldigt snäll och står still när någon kommer in i hagen och börjar knäppa upp täcket? Om inte, kan man ju fundera över om det inte är en hästvan människa som varit framme... Om det nu är en människa... Ingen kul upplevelse i a f!
 
Sv: Någon/något går omkring i hagarna!

Det är jätteläskigt när det händer något sådant..
Det hände en konstig sak med vår hästar en natt när vi hade dom ute i slutet av sommaren.
Min nya häst gick tillsammans med våran islänning i en hage.
Det är tre hagar bredvid varandra ,våran är i mitten.
På ena sidan gick vår gamla ponny som vi skulle sälja och på andra sidan en stor travare.
När vi kom till stallet på morgonen går vår nya häst i samma hage som vår gamla ponny.
Saken är den att någon under natten måste ha flyttat henne från hennes hage in till den andra..
Att hon skulle hoppat över är praktiskt taget omöjligt då det är 3 trådar emellan dom här hagarna och det är säkert 2 meter brett! Kanske jag har köpt mig en superhoppare:D
Det jag är glad för är att dom inte släppte in henne till travaren som inte tål andra hästar sen hennes kompis dog. Dom hade sparkat ihjäl varann.
Vi kommer nog aldrig få reda på vad som hände.
Jag vågade knappt ha henne ute på nätterna sen.
 
Sv: Någon/något går omkring i hagarna!

För nåt år sen hade vi nattliga besök i stallet vid ett flertal tillfällen. Min häst var lös en natt och någon hade tagit av henne och stulit täcket hon hade på sig. Det försvann också mat och massvis med utrustning för tusentals kronor. Droppen var när "stallspöket" hade varit inne i en box och tagit av hästen lindorna och snott back-on-trackpaddarna som satt under :eek: . En natt hade någon backat en släp mot foderladan och tagit med sig ett gäng höbalar. Matriella ting går ju alltid att ersätta, men känslan att någon har varit bland hästarna går inte beskriva. Det slutade med att vi tillsammans med polisen körde efter bilspåren i snön och hämtade tillbaka våra saker. Synen som mötte oss var fruktansvärd!:cry: Det var en kvinna som förmodligen hade tusen problem och riskerade såväl vräkning som att förlora tillståndet att ha djur. Jag tänker ofta på den här händelsen, både för att det låg mänsklig tragedi bakom, men även för skräckkänslan att någon är och "rotar" bland hästarna.

Håll ögonen öpnna och lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Min pålle har stått i box i 1 månad nu efter att ha skadat inre hovleden ordetligt. Han får gå i sjukhage som är kanske 3 boxar stor...
Svar
6
· Visningar
941
Senast: sasucatu
·
C
Träning Läste precis en liknande tråd ang. sällskap till hästen och där fanns väl en del tänkvärda tankar och åsikter men vill ändå utveckla...
Svar
18
· Visningar
2 660
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp