Bukefalos 28 år!

Någon som är bra på örter?

Sv: Någon som är bra på örter?

Men jag har heller aldrig påstått att det ska vara långsiktigt hållbart eller effektivt utan enbart användas en kort tid för att bryta en ond cirkel.
Har inget behov av att kurera nånting utan enbart använda tills hästens muskler klarar av det lugnaste som hästens huvud tycker är lämpligt.
Problemet är att hästen är på tok för ambitiös för att kunna ta det så lugnt att hon i nuvarande konditionen inte får träningsvärk, med tillhörande spänningar. Detta gäller alltså även när vi inte direkt tränar nånting utan det är en häst som tycker passage är en lämplig gångart när jag tycker att det ska vara skritt på lång tygel och lyssna på fåglarna.


och återigen: vad kan du och vet du och förstår du om muskel lära och hur kroppar under träning fungerar?
HUR. exakt HUR. avser du att "kurera" hästen och bryta den onda cirkeln genom att preparera den så att den kan ansträngas när kroppen normalt och naturligt skulle ta emot? HUR anser du att det tar hästen vidare uppbyggnadsmässigt? det finns ingen genväg till det du avser uppnå annat än att anpassa arbetet och jobba systematiskt i fråga om arbetets upplägg.
jag är totalt ointresserad av huruvida din häst passagerar när den skall skritta. (i övrigt är detta knappast tecken på ambition utan allmän spänning). du får fortfarande anpassa ditt arbete - utan att preparera hästen från att känna kroppsligt motstånd. Hur många gånger behöver det sägas ? vad bygger du detta resonemang och träningslära på? illustera och förklara som sagt väldigt gärna, så skall jag lyssna och ta till mig om du har ngt att komma med! Hittills har du bara argumenterat utifrån ngn ideal föreställning av hur du tror det borde fungera - inte utifrån hur muskler och fysik under träning fungerar över huvud taget.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Jag är också nyfiken på hur du ska bygga upp en häst på smärtstillande .?

Skulle också fundera på VARFÖR man måste ge en häst smärtstillande under uppbyggnad och varför hästen spänner sig och varför är hästen sne ??

Låter iallafall i mina öron som det är något tokigt med hästen iallafall , !

Mia
 
Sv: Någon som är bra på örter?

vad jag vet spelar ingen roll då jag lyssnat på vet. och faktiskt kommer fortsätta göra det i stället för folk på ett hästforum som absolut måste pracka på mej sina åsikter när det var helt andra saker jag frågade om.
Pluggar däremot djurbiologi så helt borta är jag nog inte på det området heller
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som är bra på örter?

Hästen är frisk och uppkollad på alla möjliga sätt! Blev sne i bäckenet efter fölning och sen bara gått och skrotat och blivit snedmusklad. Har sen rättats till av equiterapeut och vet så bra det gått., ridits och blivit i stort sett jämnt musklad. Trampade dock sej på dumt ställe så hon fått vila relativt länge och sen tappat en väldans massa muskler. Är en sån häst som inte alls borde få skada sej då hon måste hållas i gång för att vara bra i kroppen.

Så nåt fel har det varit men nu är felet åtgärdat men några av symptomen finns fortfarande kvar.

Måste inte ha hästen på smärtlindrande på nåt sätt för att hon ska vara ridbar men har blivit rekommenderad av två olika vet. att ha det under i gångsättning vid två olika tillfällen för att hon inte ska muskla sej snett igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som är bra på örter?

Inrikting etologi och djurbiologi.. så det är mer inriktining på ett program och inte ett ämne
 
Sv: Någon som är bra på örter?

vad jag vet spelar ingen roll då jag lyssnat på vet. och faktiskt kommer fortsätta göra det i stället för folk på ett hästforum som absolut måste pracka på mej sina åsikter när det var helt andra saker jag frågade om.
Pluggar däremot djurbiologi så helt borta är jag nog inte på det området heller


uppenbarligen blir var och en salig på sin tro.
det är tydligt att du inte pluggar "djurbiologi" som gör dig insatt vare sig i uppbyggnad och muskel och tränings arbete, eller detta örtpreparat.

läs på basics. så har du iallafall ngt att komma med som avvägning till det dina veterinärer tydligen sagt dig. annat än att lita blint på andra utan att ha koll själv.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Inrikting etologi och djurbiologi.. så det är mer inriktining på ett program och inte ett ämne

och vad har du fått lära dig om träning/fysisk ansträngnig i detta program?
du har nämligen fortfarande inte svarat på mina upprepade frågor om att få en illustration av vad exakt du baserar dina teorier och strategier runt. Min fråga är väldig basic. särskilt som det inte krävs djur lära ö.h.t för att ha allmän koll ang. musklers funktion och kroppens återhämtning under och efter hård ansträngning. Kan nämligen appliceras även på människo fysiken i detta fallet - väldigt basic och grundläggande.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

till mackan:
du har fortfarande inte sagt vad du tycker är ett lämpligt användningsområde för DK.
Hade varit intressant att veta då du så energiskt propsar för att det är så oerhört starkt. Vilket går i mot rätt mycket av vad jag har läst. (vilket i stor sett har varit "används traditionellt mot mensverk" och "kan i vissa fall ha liknande effekter som butta").
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Eftersom jag har lyssnat på vet.!
Är inte intresserad av att glänsa med nån sorts kunskaper eller ickekunskaper utan vände mej därför till folk som är fullt utbildade på ämnet. Tänker inte diskutera det mer eftersom det inte alls var tänkt att den här tråden skull handla om det!
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Använde Devils relief med djävulsklo på min häst under rehabilitering när han varit svårt skadad och skulle muskla upp sig. Det är smärtstillande och antiflmmatorisk och används som butta men är mer skonsamt för magen så man kan använda det längre utan att magen tar skada. det är inget man använder för att sätta igång en frisk häst med.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Kan inte låta bli att lägga mig i... En häst som lätt musklar sig snett behöver allsidig träning. Man behöver väl inte rida så länge att hästen får träningsvärk. Man kan lägga in mer skritt istället och sen öka mängden arbete. Det tar ca 48 timmar för muskler att återhämta sig från träningsvärk. Träningsvärken är muskelns sätt att säga att den behöver vila. Skulle aldrig våga använda en ört som är lika stark som butta. Hur vet man hur mycket man ska ge? Tänk om man ger för mycket? Koncentrationen måste skilja sig mellan olika "märken".
Om man absolut vill sätta igång hästen med något smärtstillande finns det väl annat än butta. Metacam tex. Läser fysiologi så jag är nog inte heller ute och cyklar...
 
Sv: Någon som är bra på örter?

till mackan:
du har fortfarande inte sagt vad du tycker är ett lämpligt användningsområde för DK.
Hade varit intressant att veta då du så energiskt propsar för att det är så oerhört starkt. Vilket går i mot rätt mycket av vad jag har läst. (vilket i stor sett har varit "används traditionellt mot mensverk" och "kan i vissa fall ha liknande effekter som butta").

du har över huvud taget inte frågat tidigare vad jag vet?

se Centaurs svar, så får du även min åsikt runt användandet i frågan! mkt enkelt.

butta är starkt.
så starkt att man på klinik vill att hästen skall ha varit av butta kuren i minst en vecka innan man åker dit för vidare utredning av skada/återhämtning. för annars döljer buttan symptomen av skadan.
mensvärk: återigen så ber ingen dig springa ett arbetspass med mensvärk om du inte själv känner för det.
med hästen vill du manipulera känslan och få den att prestera på smärtstillande.¨

LÄS PÅ.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som är bra på örter?

tycker dock att doseringen alltid verkar vara ungefär den samma. Finns antingen i olika fodertillskott (typ buteless) eller rent så doseringen tror jag inte är så svårt.
Tycker bara det verkar underligt att alla säger att det är så oerhört starkt då det inte alls var vad vare sej vet. eller örtmänniskan sa.
Fick höra snarare att det "kan ge samma effekter som butta i vissa enstaka fall" än att det brukar ge det. Utan att det mer var antiinflamatoriskt och kunde ge ökad rörlighet och mjukare muskler.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som är bra på örter?

Intressant tråd. Jag är också i tankarna på att skaffa örter till en av mina hästar som nyligen har haft inflammation i ett bakknä och jag vill ge örter i förebyggande. Finns det inget mildare än djävulsklo då, Men som har i princip samma egenskaper för leder och muskler?

Du kan prova med boswellia. Den har ungefär samma effekt som djävulsklo men är skonsammare för magen och har även en snabbare verkan.
Sedan om man ska hålla på och ge örter eller andra medikamenter i förebyggande syfte vet jag inte om jag själv skulle gjort.
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Av mina erfarenheter (har jobbat med tävlingshästar) är det inte helt ovanligt att rida igång hästar på butta. Men nu var det just djävulsklo och Valeriana och mina frågor jag tänkte på och det har jag inte hittat andra trådar om.
Vill INTE ha nån diskussion om det är rätt eller fel! (Fritt fram att starta en egen tråd i såna fall).

Självklart får man se upp med andra skador men hästen är som sagt helt frisk och det är bara till för att bryta en ond cirkel. INTE för att arbeta en trasig häst på!

Djävulsklo är ju lite speciell, den är normalt en bra ört (stimulerande) för matsmältningen men har din häst känning av magkatarr eller tarmkatarr så kan den förvärra det.
Är det bara för att slippa träningsvärk så kan du prova ge Arnica D6 (homeopatika) direkt efter träningspassen. Det fungerar!
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Men du får gärna börja läsa vad jag skriver i stället. Alternativt starta en egen tråd om du absolut vill försöka hitta på saker vad folk ska tycka.

Jag har ingen stans påstått att jag inte behöver läsa på. Är just precis det jag håller på med! Har pratat med folk som är kunnigare än mej och dom tyckte att jag skulle göra såhär.
Men om du i stället vill diskutera att det absolut är fel att rida i gång en häst på smärstillande vare sej det är butta, örter eller nåt annat så passar det inte i den här tråden!
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Hästen behöver inget antiinflammatoriskt om den inte har någon inflammation. För att minska träningsvärken kan du stretcha efter varje pass
 
Sv: Någon som är bra på örter?

Men du får gärna börja läsa vad jag skriver i stället. Alternativt starta en egen tråd om du absolut vill försöka hitta på saker vad folk ska tycka.

Jag har ingen stans påstått att jag inte behöver läsa på. Är just precis det jag håller på med! Har pratat med folk som är kunnigare än mej och dom tyckte att jag skulle göra såhär.
Men om du i stället vill diskutera att det absolut är fel att rida i gång en häst på smärstillande vare sej det är butta, örter eller nåt annat så passar det inte i den här tråden!


jag läser dig tydligt och klart, och du har för lite koll för att komma med de påståenden du gör och det argument för att använda preparatet som du gör. du har ju helt klart och tydligt uttalat att du anser att veterinär får stå för kompetensen - själv behöver du inte veta mera.

vad jag vet spelar ingen roll då jag lyssnat på vet. och faktiskt kommer fortsätta göra det i stället för folk på ett hästforum som absolut måste pracka på mej sina åsikter när det var helt andra saker jag frågade om.

inte en enda människa håller med dig i tråden, säger inte det dig ngt om nåt - om du nu avskyr just specifikt mina svar så mkt.

lyssna på bland ANNAT Centaur och Vigmir. med flera. med flera.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som är bra på örter?

Eftersom du kommer med allmänna påhopp och börjar diskutera sånt som jag specifikt sagt att jag inte vill att tråden ska handla om så tycker jag inte om dina svar nej. Och att ingen håller med mej är ändå fel. Har av det jag har lyckats få fram i andra trådar sett att många använder DK i liknande syften.

Självklart kan man inte lite blint på vet men ja jag tycker det är värt mer vad en välkänf och erkännt skicklig veterinär som har sett, klämmt och kännt på hästen tycker än vad en aggresiv människa på ett hästforum säger!

Du har ingen aning om hästens bakgrund mer än vad jag har sagt och jag kanske har varit dålig i min beskrivning men det ger dej inte rätt att hoppa på mej och vara allmänt otrevlig! Och som sagt är du allmänt emot att rida igång häst på smärtstillande/antiinflammatoriskt STARTA EN NY TRÅD!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 110
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp