Örter funkar det ??

Tuvisen

Trådstartare
Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika örter. Min häst har varit behandlad för inflamation i knä och kot led, och blev frisk förklarad för ca 3 månader sen. Han är oxå allmänt galliga i benen året om, förutom när man lindat eller det är jätte kallt ute. Tkr oxå att hans hovar har börjat se sämre ut nu, även om de aldrig har varit bra.

Det jag har läst mej till i Hästägarens örtabok är att blodcirkulationen och blodgenomströmningen är viktig för horntillväxten och att kisel är bra för hornkvaliteten. Och för leder är det oxå viktigt med bra blodcirkulation och genomblödning och att lymfsystemet fungerar. Vid gallor är oxå blodcirkulationen viktig och att lymfsystemet fungerar.
Läste oxå att hästen kunde få inflamation om den hade gallor under längre tid med ledvätsa som innehöll slaggprodukter (om jag förstod det rätt) har aldrig hört talas om det innan , men började undra för vi kom aldrig fram till anledningen till varför min häst fick inflamationer. om det kan ha varit något sådant som orsakde dom...

Jag tkr att man ser ju ett samband att de sakerna han har/haft tyder på dålig blodcirkulation och ev dåligt lymfsystem.
De örter jag läst om och verkar tycka borde fungera mot det är:

Brännässla: rik på järn, C-vitamin, natrium, klorofyll, protein och fibrer, ökar blodcirkulationen, stimulerar blod och blodbildning.
Hästar kan regaera med nässelfeber. Den renasar ut gifter och hjälper vid hovproblem eftersom att blodcirkulationen ökar och då ökas nybildning av celler. Vävnadernas förmåga att ta upp näringsämnen och att göra sig av med slagg produkter ökar oxå. Är stärkande för hela kroppen.

Snärjmåra: stärker lymfsystemt, bra vid gallor tillsammans med ringblomma, utrensande. Renar ut gifter från kroppen, Är rik på kisel och bidrar därför till bättre hornkvalitet. Snärjmåra är även rik på vitaminer och mineraler ochdet gör att muskler och skellet läks snabbare. Kan öka produktionen av vita blodkroppar som är bra för imunförsvaret. Bra och stärkande för lymfsystemet, lyfsystemet är viktigt för att kunna transportera bort överskottsvätska och reparera skador och det skyddar mot infektioner. Bra vid skador på sneor och ledband och vid reumatism.

Ringblomma: Bra vid gallor med snärjmåra, blodrenande, anti.flamatorisk, bra vid sår. Ringblomma innehåller svavel som gör att den är blodrenande och har svampdödande effekter. Förbättrar lymfsystemet tillsammans med snärjmåra.

Använder BOT känskydd till pållen och hoppas att det hjälper, han skos även med sulor för att kotorna ska belastas mindre. Har läst mkt mest här på buke om massa olika tillskott biotion, glucosamin, kiselgur, MSM, enzion, steel joint för att nämna några är dock inget jag känner har övertygat mej att det fungerar, verkar för mej vara som örter fungerar för vissa men för vissa inte.

Vill gärna ha tips och synpunkter på det jag skrivit och om ni tror det kan hjälpa eller om ni har egna erfarenheter eller tips!
Undrar även om någon vet varför det kan fungera (vilket ämne som är bra för olika saker)

Tacksam för svar /Amanda :)
 
Sv: Örter funkar det ??

ingen som vill svara :crazy: nån måste ju ha provat eller har några åsikter
 
Sv: Örter funkar det ??

Det är ju som med allt annat, på en del funkar det på andra inte. Man får prova sig fram. Har använt örter på fd gammelhästen med mycket bra resultat, kompisens häst reagerade absolut inte på några örter. Så man får prova sig fram. Ibland funkar det, ibland inte.
 
Sv: Örter funkar det ??

ja det är så jag ocå har fattat det, och så tkr jag det verkar vara med typ alla fodertillskotten som säljs för typ 500g 500 kr och räcker 1 månad.
Kan tilläga att vet kommer på onsdag och ska kolla på pållens sår och ska väl då fråga han om han vet några bieffekter.
 
Sv: Örter funkar det ??

ja det funkar ,har själv boken ,helt suverän.kolla in häst örter på nätet..Men tänk på att inte exprimentera hej vilt..lycka till..:)
 
Sv: Örter funkar det ??

okej vad kul att det funkar :) har varit inne och kollat på olika häst örtsidor och har mejlat en där och frågat vad hon trodde kunde passa och hon rekomenderade bla. brännässla, ringblomma och snärjmåra som jag skrivit om här.
 
Sv: Örter funkar det ??

Jag har gett både nässlor och snärjmåra (i omgångar, inte samtidigt) till min fångis. Snärjmåran har jag gett nu under betestillväxten, och hon har inte blivit sjuk åtminstone... :angel:

Huruvida det beror på snärjmåran vet jag ju såklart inte, det är ju svårt att göra en jämförelse på en och samma häst. Det kan ju även bero på att hon bara fått äta mycket lite gräs, låååångsamt invant och att hon hållit vikten.

Nässlorna kan jag inte säga att jag märkt någon effekt av alls, men det har ju säkert inte skadat henne iaf. Och det kan ju ha effekter som jag inte märker av direkt på utsidan.
 
Sv: Örter funkar det ??

Men om man vill ge brännässlor, då äre alltså bara att ut och plocka i skogen då? ;)
 
Hagtorn är bra för blodcirkulationen!
Min får oxå snärjmåra i fångtider. Dock hjälpte det inte detta året, fick ett lindrigt anfall förra helgen.
 
Sv: Örter funkar det ??

ha ha, vi brukar slå nässlorna runt om hemma på gården och torka (växer ju hej vilt). hästarna tycker det är jääätte gott :d

Tuvisen - vi använder oss av olika örter ofta och har så gjort i många år (även till oss själva), visst har det effekt men det gäller att hitta den blandning som passar just den hästen och dess åkomma bäst ;)

tänk bara på att även det giftigaste finns i naturen ;) va noga med vilka örter du använder och blandar ;)
 
Sv: Örter funkar det ??

jag har provat djävulsklo till min pålle. men övergick till älgört som även ska vara positivt för magen. Inbillar mig iaf han blev bättre i leder och mage av älgörten. Nu ska jag prova Litovetts nypon en period:)
 
Sv: Örter funkar det ??

*kl*

när man använder örter, använder man dom en spec. period då? typ 1 månad. Eller använder man dom varje dag? Alltid?
 
Sv: Örter funkar det ??

vi använder det som "kur" hur länge beror på varför hästen får det osv. bronkit hästen får tinktur under vintern och det har gjort henne symtomsfri utan varken ventipulmin, fabrol eller kortison som hon tidigare behövt. hon kontrolleras dock alltid på kliniken minst en gång vintertid ändå.
 
Sv: Örter funkar det ??

ja det är så jag ocå har fattat det, och så tkr jag det verkar vara med typ alla fodertillskotten som säljs för typ 500g 500 kr och räcker 1 månad.

För 500:- skulle jag få Kiselgur som räcker i typ 1 år... Kiselgur funkar på min ena häst hur bra som helst så jag betalar gärna 500 om året för det. Jag har absolut inget emot örter, så jag tycker absolut att du ska testa det om du vill, ville bara rätta kostnaden på detta fodertillskott, har själv god erfarenhet av nyponpulver, gurkmeja mm till andra hästar.
 
Sv: Örter funkar det ??

ja det har jag oxå undrat, borde väl vara som med allt annat att effekten avtar lite, eftersom kroppen vänjer sig lr ? för det jag vill ge örter för har han ju typ jämt, är ju inget osm bara är över sommaren eller så....
 
Sv: Örter funkar det ??

hade oxå i sånnafall tänkt att plocka brännässlor, finns typ hur mkt som helst 100 m från huset. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Nu har jag efter rekommendation köpt "grönsaksknark" till både mej och hästen:angel:. Djävulsklo och Valeriana. Jag har allmänt ont över...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 162
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp