Bukefalos 28 år!

någon som är duktig på anatomi?

S

sinner

ja, över stoets bakdel då..:o
min new forest har mycket mysko bulor på varje sida om vulva, flera på varje sida, längs med om ni tänker. dom är ganska mjuka, ändrar sig i storlek från en golfbollsstorlek till en stenkula, men försvinner aldrig helt. dom ligger under huden och sitter inte fast i huden.
två veterinärer och en hel drös med hästfolk har kollat, och ingen har den blekaste aning om vad det kan vara..:confused:
så...är det nån som har nåt shema över vad som egentligen finns där bak på ett sto?eller nån som har en teori om vad det kan vara??:idea: för jag är mäkta fundersam på vad det är...
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

ingen som har nån teori ens? nu ska jag ju in på klinik med henne på måndag, och troligen kollar dom väl upp dom med, men jag är ändå nyfiken.
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

Har du inte en tråd redan om detta?
Är det en skimmel?
I så fall blir min första tanke Skimmelcancer. Börjar oftast där och runt strupen.
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

nepp, har jag inte vad jag vet. hon är mörkfux.. men hon har även knölar på halsen, precis under huvudet eller så... men skimmelcancer, drabbar det bara skimmlar då?
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

hmm.. ta en biopsi på en av knölarna och skicka in till analys.

Aldrig hört om något som ändrar storlek så om det inte är någon form av fett/vätskeknuta (vilket iofs gamla djur och människor kan få)..

Var d enda jag kunde komma på.. hoppas nån har ett vettigare svar åt dig.
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

ja alla jag har frågat klisar sig i huvet och har inte en aning.. gammal och gammal, hon är fjorton och ponny, så jag vill väl inte kalla henne gammal direkt. jaja, jag får väl kanske svar på gåtan på måndag..
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

Glöm inte tala om vad dom sa
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

nej då, jag lämnar full redogörelse. eftersom jag sitter och har lite tråkigt så kan jag dra anledningen till att hon ska in då, så kan ni ju gissa på vad som är fel med henne:(
när hon kom, förra året, kass mage, fisarna luktade APA.
en lättare gaskolik under vintern, kass mage från och till.
vid installningen upptäcktes små utsöndringar på ena bakbenet, dom kliade.
klådan blir värre och jag försöker med jod,helosan, ringblomma-ingen effekt.
januari kommer vet, har ingen aning, misstänker svamp, skickar in prov-negativt.
jag avvaktar i tron att det har att göra med vinterpälsen, då hon alltid har varit kilppt enl förra ägaren.
släpper på bete i april, hästen fäller, och klådan blir värre.och värre.och värre.
behandlar och smörjer och insektsmedlar och har mig som en galning-inget hjälper.
förra fredagen är hon inte pigg alls. hängig och lixom inte pigg helt enkelt. under helgen blir det värre, hon blir stapplig och svullen bak.
ringer vet på måndagen, kommer ut onsdag tror fång och hovskabb(?!)
får butta och sebacil.
pållan blir lite piggare första morgonen efter buttan, men är svullen i lymfkörtlarna,runt ögonen, knölig under halsen har knölar på insidan av frambenen, och så dessa i rumpan då. stel bak och ovillig att lyfta bakbenen, vilket aldrig har hänt innan. har uppenbarligen ont, och detta trots butta.
idag ringer jag klinik, då jag tvivlar på vets diagnos, och dom ger mig tid på måndag och säger till mig att ta ner henne från buttan för att utesluta att svullnaden beror på den.
så...vad tror ni?
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

*kl* ojdu ts.... du har verkligen hittat ett litet problemkalas om du ursäktar uttrycket.. fy, skulle inte vilja vara i dina kläder..

det första som slår mig är en grav obalans i hennes tarmsystem... sen börjar jag fundera lite automatiskt på någon form av allmäninfektion. Inte alls bra med så mkt svullnad... någon form av grav allergi? o0 kan nog inte komma med något matnyttigt alls mer än att jag känner med dig, håller tummarna.. och nu är mktmkt nyfiken gällande vad som sägs på kliniken i morgon.. hoppas att det är något som är "enkelt" åtgärdat...

men att det skulle vara hovskabb.. du, den veterinären blir jag skeptisk till.
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

Ingen aning men tror du gör väldigt klokt att ta henne till klinik. Låter inte kul alls :( Håller tummar och tår!
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

Skimmelcancer kan vi nog utesluta då hon är fux.
Fy vad jag tycker synd om dig och din häst.
Jag hoppas du får en säker diagnos på kliniken så hon kan påbörja behandling och bli frisk igen.
Ska följa tråden med intresse.
Håller tummarna för er.
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

Ja, det drabbar bara skimlar.
Men din beskrivning stämmer inte heller in på det.
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

Har du tempat henne regelbundet?
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

Men fotskabb(Chorioptes) kan trots namnet finnas "långt upp på kroppen" mest på bakdelen och klådan kan vara enorm, så så otrolig är inte diagnosen. Dock kan det vara kombinerat med något annat och jag tror inte riktigt på fång med tanke på knölarna. Men konstigt att det inte togs ett prov på fotskabben då det går väldigt snabbt och lätt. Så länge man har tillgång till mikroskop.
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

Ja, det drabbar bara skimlar.
Men din beskrivning stämmer inte heller in på det.

Det är mkt vanligare bland skimlar än andra hästar men alla hästar kan få det om jag har förstått det rätt. Man kan nog inte utesluta det bara för att hästen har en annan färg.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=50348&url=nyhetsbrev

Till ts jag menar inte att din häst har det man kallar skimmelcancer. Det kan jag inte avgöra alls även om jag inte tycker att det verka vara det.
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

Då min häst fick skimmelcancer läste jag så mycket jag kom över om det. Frågade också flera veterinärer om det, och när han avlivades sa även vettarna i H-borg att endast skimlar drabbas av det.

Detta att andra färger kan få det är helt nytt för mig. Hade inte en aning om det.
Hoppas dock det inte är det Ts ponny har.
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

svarar alla.. hon har inte haft nån temp, har dock inte tempat varje dag. har tagit "av" henne ifrån buttan nu, och hon har liiite puls fram, men svullnaden runt ögonen tycker jag nog har gått ner något idag. i morse stod hon i "nedförsbacke" på ett berg och fick sin frukost, och verkade med andra ord inte har ont i framfötterna iaf.
ikväll gick hon ok i skritt, hade lite puls men verkade faktiskt ganska pigg emot innan.. dock svullen i bakbenen och alla knölar kvar..
är livrädd för att det ska vara cancer, men ger snart sjutton i vad det är som är fel, bara jag får veta! jag avskyr när mina djur mår dåligt:(
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

glömde ju.. jo jag vet en del om hovskabb, och vet att den finns över hela djuret, namnet till trots, dock tycker jag att hennes anledning till denna diagnos var något svag. anledningen var att ponnyn går ihop med min ardenner, som har klåda på bakbenen sommartid(ibland). hon tittade inte ens på honom...
tycker det är en svag grund att bygga sin teori på. ok om hon hade kollat in hans ben först iaf..
och ingen av mina shettisar har klåda, och dom har gått ihop hela vintern i samma hage.
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

uppdaterar lite, idag på morgonen gick hon bredbent(?) fram, såg lite skumt ut, annars var hon ganska normal, hade dock puls fram..
jag börjar bli nervös för besöket i morgon. har aldrig varit på klinik, och är skitnervös för vad dom kommer hitta..
tack gud för att hästen är lättlastad iaf!
 

Liknande trådar

S
Hästvård nån här inne som har en teori om detta; min ena ponny har som knölar eller bollar längs båda sidorna om sin slida. dom är ganska mjuka...
Svar
2
· Visningar
1 338
Senast: Zanta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp