Bukefalos 28 år!

någon som är duktig på anatomi?

Sv: någon som är duktig på anatomi?

Stackars häst det här låter ju inte kul alls, hoppas att det går bra för er idag. Jag är ingen sjukvårdsexpert på djur, men hade det varit en människa hade jag gissat på att immunförsvaret flippat. Antingen att hon är allergisk mot nåt eller att det är en autoimmunreaktion (kroppen angriper sig själv)
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

Jag antar att du har fått svar på klinik när du läser detta men...

Mitt gamla halvblod svullnade i lymforna och över ögonen. Hon såg helt vanställd ut.. + att hon hade nässelutslag på HELA kroppen som kliade.

Hon hade förmodligen ätit något olämpligt, men hovslagaren hade varit ute dagen innan och hällt något riktigt starkt och otäckt i ena framhoven för att hon hade lite svampangrepp i den, så det kan lika gärna varit något medel hon inte tålde.

Min tant blev bra av en kortisonspruta.

Hoppas att du får en diagnos och att den är bra!
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

tar sista knappen..
klinikbesöket idag resulterade i fång och hovbenssänkning i tre ben.
och uppepå detta så tog vet en jädrans massa prover för allt möjligt, eftersom som hon sa, det finns mer fel på den här damen.
borelia, den där andra fästingsjukdomen och levervärden var de prover jag förstod något av.
hon är också överkänslig mot butta, så nu fick jag då metacam och boxvila på mjukbädd.
konstigt var, att när jag lastande på här hemma, så gick hon i min takt, ömmade när vi klev på grus, men inte hiskeligt mycket. när vi kom fram gick hon i min takt brevid mig, och verkade ganska ok, trots grovt grus(genomtänkt utanför en klinik....)
ställde in henne, och allt var försenat, så efter två timmar så kom vet till oss och jag skulle ta ut pållan ur boxen...då är hon så superdålig så hon knappt kan gå!!! jag blir förskräckt, för så dålig var hon då inte någon gång hemma... vet kastar in oss på röntgen med en gång kan jag ju säga..
men alltså, efter några steg så går det bättre och bättre, sen står vi still en lång stund, och efter det så är hon sådär superdålig igen.. nu när vi kom hem, så hade hon då inga problem att gå ur, eller in i stallt...tycker det är mysko, som om hon "värmer ur" fånget(jag VET att dom inte kan det...), eller nåt sånt.
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

nej vänta nu, fel av mig, rotation ska det vara...inte sänkning.
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

har läst allt man kna läsa om fång, rotation och sänkning, både trditionella skolan och diverse barfotavarianter. blir inte mycket klokare, och då började jag läsa i dec!!
idag fick hon äntligen metacam, vid halv fyra, och nu hade hennes puls lugnat sig, men hon har fortfarande ont... får väl se hur det är i morgon... men eftersom f*n själv har landat i mitt liv och i mitt hästeri så rymde idag min "riktiga" fångponny(ja, hon det fanns en tråd om) och betade gräs i grannens trädgård. och nu i kväll visade hon tydliga fångsymptom. puls,värme,svårigheter att röra sig samt mycket svårt att vända. gav butta direkt eftersom jag har det hemma, ordnade en rejäl bädd och håller tummarna... det häller ner ute så jag ville inte spola hennes ben faktiskt..och i vattenhinkar ville hon inte stå.. vad mer kan jag göra? och så två frågor till, kan jag ge linfrö eller loppfrö under pågående "anfall"? och kan eventuellt sådant påverka metacamen eller buttan?
kommer ringa vetten i morgon bitti, men frågar ändå..
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

suck... vad hopplöst det är att vänta på att någon ska ringa, när man inte vet NÄR dom ringer... kliniken ska ringa om pållans provsvar idag, och jag är supernervös.. samtisigt försöker jag desperat att få bort min friska ponny till nån som har tid med henne, och otroligt nog så har det faktiskt gått bra, och jag tror jag har hittat ett bra hem!!WOW. uppepå detta så måste jag ju då ta hand om och underhålla två smärtstillade ponnysar som tycker dom är mycket friska och ska gå ut, samt underhålla min gamle älskling som har fått komma hem hit, där det händer lite, han får ju nu gå ensam. vet inte vad jag vill med mitt inlägg, bara fördriva tiden antar jag..
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

prata du ur dig i den här tråden... låter som du fått lite mkt nu du.. så ventilera allt du behöver för tusan!
 
Sv: någon som är duktig på anatomi?

haha, det är just det jag gör, min hästkompis är faktiskt inne och föder bran för tillfället, så henne går det ju inte att älta med just nu iaf...
kliniken ringde aldrig igår, jag fick ringa idag och påminna... men nu har jag pratat med den vet som jag skulle ha haft, och som är medicinskt kunnig. det dom hade hittat var liiiite höga levervärden, 151 nånting och det brukade ligga under 50 på en frisk häst, medans en sjuk hade 500-1000... detta kunde dock bero på buttan som hon fick och inte tålde.
denna vet tyckte dock att vi skulle göra en biopsi på lymfknölarna, varför har jag ju inte en aning om, glömde såklart att fråga..
jag ska ringa tillbaka på tisdag och bestämma om jag ska få ut en distriktsvet eller åka in till klinik med henne... jag är ju lite tveksam till klinik eftersom det innebär transport, och hon hade i mitt tycke ganska kraftig rotation fram, och självklart är jag livrädd att påfrestningen ska göra alltihop värre...samtidigt så skulle det ju kännas bra om denna vetten kollade på henne, och också då att just en biopsi kan börja blöda mycket och så, så kanske det är bättre att vara på klinik...men jag vet inte alls....suck. som vanligt.
 

Liknande trådar

S
Hästvård nån här inne som har en teori om detta; min ena ponny har som knölar eller bollar längs båda sidorna om sin slida. dom är ganska mjuka...
Svar
2
· Visningar
1 338
Senast: Zanta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp