Någon som haft förtjockat gaffelband?

ll.96

Trådstartare
Som rubriken lyder; någon som har förtjockat gaffelband utan andra skador på gaffelbandet?
Vad innebär det att det är förtjockat?

Isåfall är jag nyfiken på info om:
- vilket ben
- hur det uppkom, hur man märkte det
- konvalescens
- veterinärens tankar och prognos om det
- extra rehabsaker ni gjorde, laser/stötvåg etc.

Intresset i frågan finns tyvärr pågrund av att man vid pållens vetcheck såg på ett UL att gaffelbandsstammen var lite förtjockat. Letar inte svar om diagnos för min häst utan litar fullständigt på att jag får alla svar vid nästa koll som dessutom kommer vara med en UTC maskin hos riktigt kompetent vet. Ingen skada är den andre lik 😉MEN jag vill förstå mer om vad detta innebär och känner inte för att ringa och störa vet innan vår tid. Och som vanligt uppkommer de flesta frågeställningar efter lite betänketid så tänkte vara lite förberedd om saken när man ska dit.
 
Att en sena är förtjockad tyder på att senan är skadad. En senskada tar ofta lång tid att läka och brukar betyda rätt lång konvalescens. Men allt beror förstås på hur omfattande skadan är.
 
Att en sena är förtjockad tyder på att senan är skadad. En senskada tar ofta lång tid att läka och brukar betyda rätt lång konvalescens. Men allt beror förstås på hur omfattande skadan är.
Det vet jag också. Nu sökte jag efter personer som varit hos en veterinär och man sett detta på UL för att få mer förståelse om det.
 
Som rubriken lyder; någon som har förtjockat gaffelband utan andra skador på gaffelbandet?
Vad innebär det att det är förtjockat?

Isåfall är jag nyfiken på info om:
- vilket ben
- hur det uppkom, hur man märkte det
- konvalescens
- veterinärens tankar och prognos om det
- extra rehabsaker ni gjorde, laser/stötvåg etc.

Intresset i frågan finns tyvärr pågrund av att man vid pållens vetcheck såg på ett UL att gaffelbandsstammen var lite förtjockat. Letar inte svar om diagnos för min häst utan litar fullständigt på att jag får alla svar vid nästa koll som dessutom kommer vara med en UTC maskin hos riktigt kompetent vet. Ingen skada är den andre lik 😉MEN jag vill förstå mer om vad detta innebär och känner inte för att ringa och störa vet innan vår tid. Och som vanligt uppkommer de flesta frågeställningar efter lite betänketid så tänkte vara lite förberedd om saken när man ska dit.
Tror inte du blir nåt klokare men min unghäst slog sig när han var iväg på bete (måste vara ett slag för griffelbensspetsen är oxå förstorad i samma område) för två år sedan. Det gäller medialt höger bak.

Hade ut vet till betet som tyckte att det nog inte var ett gaffelband och tyckte hästen skulle gå kvar.

När hästen kom hem några v senare tyckte jag gaffelbandet var förtjockat och svullnaden inte lagt sig helt och jag tog ut veterinären igen. Jodå, det var förtjockat men vet. ultraljudade och kunde inte se några skador på senans fibrer. Däremot menade han att hästen nog haft en blodpropp (ett kärl verkade iallafall inte vara blodförande). Vet. Var ute 7 ggr och lasrade och det gjorde rätt stor skillnad på den allmänna svullnaden.
Senan är dock fortsatt 2 år senare ngt tjockare än motsatt sida. Hästen verkar obekymrad och det blir inte sämre vid belastning/brall i hagen osv.

Nu är hästen bara jobbad från marken och ska påbörjas inridning så han har inte belastat hårt. Jag har förstås funderat på detta endel och hållit koll men får väl tro på veterinären som inte såg skador inne i senan.

Har ett sto som fastnade i en vattenslang och den tryckte högt upp på böjsenorna höger bak. Henne var jag iväg och ultraljudade hos 2 olika veterinärer och ingen kunde se nån skada på själva senan utan att det skulle vara vävnaden runt senan som reagerat. Hon var tjockare i det benet (efter att ha stått inne på natten ffa) i år efteråt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 981
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp