Någon som har använt jäst?

O

Oscar

Har hört att det ska vara bra med jäst till fånghästar. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
/Elin

Sv: Någon som har använt jäst?

Om det ska vara speciellt bra till fånghästar vet jag inte, men färsk jäst är kanon för att återställa balansen i magen på hästarna.

1 paket blå kronjäst om dagen i 7 dagar. sen uppehåll i några veckor för att se om det har haft någon effekt och om det då inte är bättre så gör man om kuren.

Jäst funkar jättebra på min häst när hon blir dålig i magen, men hur bra det funkar på andra beror nog kanske på vad som är fel.

Hon har haft fång, så jag ger jäst vid minsta tecken på störning för att så fort som möjligt få ordning på magen igen. Fånganfall kan man ju bara förebygga, när det väl kommit kan man ju inget göra...

Provade aldrig jäst på min ponny, vi torkade brännässlor och gav honom. Vet inte om det hjälpte han gick ju på sån sträng diet. Men han var pigg och fräsch enda tills han blev 15, då fick han äta butta dem sista månaderna innan han fick galoppera vidare.

Provade aldrig jäst på min ponny, vi torkade brännässlor och gav honom. Vet inte om det hjälpte han gick ju på sån sträng diet. Men han var pigg och fräsch enda tills han blev 15, då fick han äta butta dem sista månaderna innan han fick galoppera vidare.

Varför gav ni honom nässlor?

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 646
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 024
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka