Någon som har denna

Yrja

Trådstartare
westernsadel? Är jäkligt sugen på att köpa den, men det här med vilka sadlar man ska köpa är jag lite dålig på. Vad tycker ni som har den?
320598.jpg

från hööks..

Sen funderar jag på vad en "Ralide bom" är. Som quarterbom? Bra/dåligt?

Sv: Någon som har denna

Ralide bom är väl materialet och quarterbom är själva storleken det finns ju semi, full quarterbom osv..

Den sadeln hade jag hem och provade på min häst. Den är superskön att sitta i och lädret mjukt. Men lädret till sadelgjorden var näst intill omöjlig att dra åt när den låg dubbel. Lädret fastnade som i varan och det gick inte att dra, var inte följsamt mot varann så att säga..

Vet inte vad man kan säga om kvaliteten på den i övrigt dock...

Senast ändrad:

Tack för svaret, jag tänker plåga dig med lite följdfrågor. :devil:
Vad har du för häst, och hur satt sadeln honom/henne?

Vad är det för skillnad på en Ralide bom och en vanlig(vad för material är det)? Vad är bäst och varför?

:D
Jag har en vbltravare, modell stor och grov med väldigt bred rygg.
Sadeln satt bra på honom. Han har varken rak eller svankig rygg.

Hittade en bra sida om westernsadlar och dess uppbyggnad och där stod bla detta:

Fabrikatet Ralide är nog det vanligaste. Detta är ett PE material som visat sig ge mycket stabila bommar. Men även Ralide åldrar. Fördelen med Ralide är att det är lätt att byta bommen om den skulle ge sig.

Läs mer här:
http://www.western-ridning.com/default.asp?url=http://www.western-ridning.com/rwdx%5Ccache%5Cvalja_sadel_778_SDWAGOTDWFRERATL182158.asp

Hoppas du finner svar på dina frågor där!

Tack båda två. Min travare är också av den vidare modellen när det gäller sadlar, så då finns det alltså lite hopp att sadeln passar honom också. :bow:

Käns som att jag fått veta det jag ville. Tack igen!

Ett tips vid sadelköp! Ta måttet vid manken o nedåt , forma med en ståltråd som en mall så får du exakt mått. Det är viktigt att sadeln inte blir för trång här, då skapar det på sikt problem i både rygg och ben. Kom ihåg att sadeln ska ligga bra på ryggen utan pad, man ska inte bygga upp med padar bara skydda ryggen. Lägg en lakansbit på ryggen lägg på sadeln och rid en stund se därefter hur avtrycken visar sig på lakanet, en bra sadel ska ligga jämt fördelat på ryggen med den lilla fria strängen vid kotorna. ;)

Hade den hemma och provade på min rakryggade varmblodstravare och det gick inte, den glappade bak. Var dessutom för lång men min häst har en väldigt kort rygg. Annars så tyckte jag att den var i väldigt fin kvalitet, mjukt och fint läder, skön att sitta i, väl värd sitt pris!

Bommen är gjord i USA men övriga sadeln är gjord i Indien.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 185
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
481
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Hönstråden II