Någon som har en shettis?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare susen87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 075
S

susen87

Nån som har en shettis som tävlar galopp här? Hur hittade ni ryttare din den? När kan ponnyn börja tävlas (ålder). Tacksam för svar. :D

Hade en a-ponny welsh som tävlades i bland annat galopp. Hittade ryttare genom att åka till ridskolorna intill och leta "talanger". Några ryttare jag haft genom tiderna har varit jätteduktiga och några har jag sett talang i och utbildat. Alla har varit jätteduktiga! Och jag har höga krav på mina ryttare! :o

Vet inte min. åldern för shettis, tror den är 5 år. Jag skulle i alla fall inte tagit ut någon yngre än 5 år på banan. Mina ponnyer har varit minst 10 år när de första gången kom ut på banan.

Mina shettisar har tävlat i galopp. Det kan vara jätteproblem att hitta ryttare, när det går som bäst blir ungen för stor! Miniålder vet jag inte, men yngre än 7 år är nog inte lämpligt, hellre 10-12. Man startar genom att träcka (leda) hästarna, och det är oftast ett himla kaos vid starten!Ponnyn ska var lägst 4 år.
Mina ryttare hittade jag på den ridskola där mina hästar brukar träna. Det är ju en fördel om föräldrarna är intresserade. I mitt fall kändes lite meningslöst; vi har 18 mil enkel resa till galoppbanan, så sprang hästen i en minut, och sedan hem.Men flera gånger lånade jag ut hästarna och så fick dom åka själva med ryttarnas föräldrar. Hästarna tycker det är kul, men måste oftast ha några lopp i benen för att fatta vad det går ut på.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Ramona
·
Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 116
Senast: cili
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Arbetsterapeut
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31