Någon som har gått Vreta gymnasiet vuxen utbildning?

Lipperta

Trådstartare
Som sagt har någon gått Vretas vuxen utbildning? Vad tyckte ni om kvaliten på lärare och hästar?
Jag kommer nog gå där i augusti nästa år och är självklart nyfiken på vad för erfarenheter andra folk har.
Jag ska först gå komvux hästhållning för att sedan gå YH Häst.
Kanske till och med någon på buke som planerar att gå där med?:up:
 
Jag har ingen erfarenhet av komvux men går YH häst. Hästarna är trevliga och bra, men man ska ha i bakhuvudet att detta är gymnasieskolans skolhästar. Vi rider 9v medan gymnasiet har sommarlov. Vill man gå upp för diplomering är det bra att ha med sig en egen häst. Skolan hjälper till med häst i den mån de kan, men till yrkesprovet tror jag inte riktigt de kan erbjuda 20 elever varsin häst som går 110-120 hoppning (men jag kan ha fel) Hästarna räcker däremot gott till för betygsmålen i kurserna av det jag sett, så länge ens egen ridning är på tillräckligt hög nivå.

En invändning jag haft mot utbildningen som jag även luftat med både lärare och skickat med till ledningsgruppen är att intagningskraven är ganska låga. Det är till att jobba på som tusan om du ska ta dig från 90 cm hoppning/dressyrridning motsvarande hästskötarexamen i april år 1 till 110-120 hopp/LA-msv dressyr i augusti år 2. Det är klart det GÅR men det är VERKLIGEN till att jobba på. Så i den bästa av världar rider du redan 1m/110 och LA dressyr redan innan du börjar, det är fortfarande till att jobba, men det är inte liiiika stort glapp.

Man själv får ta ansvar för sin ridning under året mellan de skolförlagda perioderna. Det går inte att låna häst på skolan båda somrarna och sedan inte rida däremellan, då är man kuggad med största sannolikhet. Försök få tillgång (foder/medryttare/äga) en häst som går msv c och hoppar 110-120 och träna på under vintern. Hör dig för efter häst att låna under året om du inte redan äger en. Det är SÅN skillnad i ridning mellan de som ridit sporadiskt och de som ridit aktivt, när man kommer tillbaka år 2.

Hör dig för i god tid om praktikplatser. Helst ska dina praktikvärdar vara SRL 2/3 och det gör absolut ingeting om de gått på vreta sedan innan, då vet de vad som krävs för godkänt. Jag har haft toppenpraktikplats och lärt mig SÅ mycket om ridskoledrift och resonemang där som till stor del hjälpt till på yrkesprovet.

I perioder har jag slitit mitt hår och varit arg på mig själv för att jag inte gått hippologen istället. Antagligen bara klassisk studiefrustration för det finns ju inga garantier att jag hade blivit nöjdare där. Nu har jag bara ett fåtal månader kvar och vi har gjort yrkesprov som en väldigt stor andel av klassen klarade, det måste ju vara symptom på något ;) Däremot kommer man antagligen ha meningsskiljaktigheter med lärare någon gång under utbildningen. Vi har hanterat det lite olika. En del av klassen har gnällt och varit missnöjda i tysthet, jag har luftat allt jag ansett luftningsvärt med lärarna och därigenom fått till en bra dialog så jag kunnat tillgodogöra mig utbildningen bättre. Öppet sinne och god inställning är viktigast. Lärarna VILL lära dig och har stor erfarenhet. Var ödmjuk inför det, men fråga om det är något du inte förstår. Vi har haft massor intressanta diskussioner både på och utanför lektionstid.
 
Gud vilket bra svar :D

Jag är inte alls någon topp ryttare, dock har jag haft häst länge men varit mer skogsluffare men har kommit till den stunden då jag VET att jag vill jobba med häst, jag vill verkligen lära mig mer. Vill i framtiden jobba som typ inridare, utbildare, problemlösare, har inte bestämt än. Har beslutsångest.

just nu bor jag i england och kommer hem i slutet av november och ska då försöka hitta antigen egen häst/fodervärd eller medryttare och massor med träningar för att komma igång och vara så beredd som jag kan vara.

Jag har lång väg att gå men jag lär mig allt skit fort och har alltid varit så, aldrig läst en läxa i hela mitt liv och fick bra betyg ändå.

Dock har jag ´´crippling´´ ångest och depprision som bara blivit värre utan hästar i livet i ett och ett halvt år.
Men har nu gett mig fan på att jag ska bli en riktigt bra ryttare och jobba som det så envis som jag är så går det nog :mad::devil:

Är det väldigt svårt att komma in på YH så har inte jag mer bråttom än jag kan vänta ett år och finslipa mig själv.

Det lär bli att köpa egen häst då för utbildningen, jag tänkte köpa ändå men efter ditt inlägg så kommer hjärtat och hjärnan översens. Hästköp i vinter!

Tack jättemycket för dit svar:bow:
 
Gud vilket bra svar :D

Jag är inte alls någon topp ryttare, dock har jag haft häst länge men varit mer skogsluffare men har kommit till den stunden då jag VET att jag vill jobba med häst, jag vill verkligen lära mig mer. Vill i framtiden jobba som typ inridare, utbildare, problemlösare, har inte bestämt än. Har beslutsångest.

just nu bor jag i england och kommer hem i slutet av november och ska då försöka hitta antigen egen häst/fodervärd eller medryttare och massor med träningar för att komma igång och vara så beredd som jag kan vara.

Jag har lång väg att gå men jag lär mig allt skit fort och har alltid varit så, aldrig läst en läxa i hela mitt liv och fick bra betyg ändå.

Dock har jag ´´crippling´´ ångest och depprision som bara blivit värre utan hästar i livet i ett och ett halvt år.
Men har nu gett mig fan på att jag ska bli en riktigt bra ryttare och jobba som det så envis som jag är så går det nog :mad::devil:

Är det väldigt svårt att komma in på YH så har inte jag mer bråttom än jag kan vänta ett år och finslipa mig själv.

Det lär bli att köpa egen häst då för utbildningen, jag tänkte köpa ändå men efter ditt inlägg så kommer hjärtat och hjärnan översens. Hästköp i vinter!

Tack jättemycket för dit svar:bow:

Jag har inte gått vuxenutbildningen men jag gick på gymnasiet, gick dock ut för 11 år sedan så det är ju en stund sedan. Men jag vill bara inflika att jag tyckte det var väldigt bra, jag hade egen häst och tävlade aktivt i hoppning och fälttävlan och eftersom gymnasiet inte kräver antagningsprov så var det väldigt varierad kunskap i min klass men vi blev indelade i grupper och jag personligen kände att vi som låg på högre nivå och hade egna tävlingshästar hemma fick ut mycket av lektionerna och att det var bra kvalitet på hästarna vi hade. Jag hade kompisar som hade gått vidare från gymnasiet in på YH utbildningen och som också hade egna hästar dom red mest men det jag hörde från dem (då för 11 år sen, jösses tiden går fort) så var alla jag kände nöjda. Sen var det säkert några som inte var det men dom kände inte jag :)

Vet inte om du fick ut så mycket av detta, men ville mest bara lobba för att jag hade en fin tid på Vreta och gillade både tränare (trände privat med egen häst för skolans tränare också), hästar och miljön!
 
Det är jätte kul att höra allas olika tider därifrån :D

Längtar redan efter att gå där, låter mysigt. Ska försöka se om jag kan åka dit snart och titta runt lite och se hur det ser ut så kanske min ångest blir bättre :up:
 
Just det, iom att det är YH kan man få börja utan att ha gymnasiet klart om det finns plats och man bedöms lämplig. Har för mig att ansökningen går ut i feb/mars. Kontakta hon som står som mentor för yh på hemsidan, hon svarar nog gärna på frågor. :)
 
Moderatorn påminner om att man gärna får berätta om utbildningen och skolan, men tyckande och åsikter om lärare, hästar och liknande hoppar vi över.
 
Just det, iom att det är YH kan man få börja utan att ha gymnasiet klart om det finns plats och man bedöms lämplig. Har för mig att ansökningen går ut i feb/mars. Kontakta hon som står som mentor för yh på hemsidan, hon svarar nog gärna på frågor. :)

Absolut, ska ringa och prata när jag kommit tillbaka, tack så mycket för all info! :bow:
 
Jag har inte gått vuxenutbildningarna, men gick på Vreta på gymnasiet och var då väldigt nöjd med hästar och lärare. Tycker skolhästarna generellt höll bra kvalitet, såklart med viss variation. Trevliga hästar och mycket bra ridlärare, jag hade egen tävlingshäst hemma och tränade regelbundet för tränare privat men lärde mig massor under tiden på Vreta.

Gick 2003-2006.
 
Lånar den här tråden och väcker liv i den igen!

Vreta YH uppdaterades nu i dagarna och jag har bestämt mig för att anmäla mig till ridprovet så får vi se vad som händer.

Har försökt googla runt lite för att se vad folk tyckte om utbildningen efter att det gjordes om (går under sommaren) men inte hittat så fasligt mycket.

Finns det några här som gått den nyligen mer än ni som svarat? @Lipperta gick du den sen?

Hur har ni löst det med boende under sommaren? Har skolan någon lista eller avtal med typ vandrarhem eller flyttade ni dit? Bor ca 1,5 h ifrån så är inte optimalt att pendla dagligen.

Resten av året förutom de där 9v är det alltså praktik? Inga distansstudier? När hinner man läsa alla kurser eller är de borttagna?

Någon mer som tänkt göra ridprov i år?
 
Lånar den här tråden och väcker liv i den igen!

Vreta YH uppdaterades nu i dagarna och jag har bestämt mig för att anmäla mig till ridprovet så får vi se vad som händer.

Har försökt googla runt lite för att se vad folk tyckte om utbildningen efter att det gjordes om (går under sommaren) men inte hittat så fasligt mycket.

Finns det några här som gått den nyligen mer än ni som svarat? @Lipperta gick du den sen?

Hur har ni löst det med boende under sommaren? Har skolan någon lista eller avtal med typ vandrarhem eller flyttade ni dit? Bor ca 1,5 h ifrån så är inte optimalt att pendla dagligen.

Resten av året förutom de där 9v är det alltså praktik? Inga distansstudier? När hinner man läsa alla kurser eller är de borttagna?

Någon mer som tänkt göra ridprov i år?
Det är praktik varvat med distansstudier. Vi hade 15 v praktik respektive år.

Många i min klass bodde på skolans internat. Det är tomt på gymnasieelever på sommaren.
 
Det är praktik varvat med distansstudier. Vi hade 15 v praktik respektive år.

Många i min klass bodde på skolans internat. Det är tomt på gymnasieelever på sommaren.

Bo på internatet va ju smidigt! Då blir det kanske inte fullt så dyrt som på vandrarhem eller hyra rum privat. Hur är det med boxplats? Antar att man är garanterad boxplats iom att man måste ha med egen häst? Vad ligger stallhyran på? Ursäkta frågvis, ska maila de i dagarna men alltid intressant att höra från insidan.

Hur såg en ungefärlig vecka ut? Var det stall och ridning en hel dag och sen teori en dag eller varvades det?
 
Bo på internatet va ju smidigt! Då blir det kanske inte fullt så dyrt som på vandrarhem eller hyra rum privat. Hur är det med boxplats? Antar att man är garanterad boxplats iom att man måste ha med egen häst? Vad ligger stallhyran på? Ursäkta frågvis, ska maila de i dagarna men alltid intressant att höra från insidan.

Hur såg en ungefärlig vecka ut? Var det stall och ridning en hel dag och sen teori en dag eller varvades det?
Jag vet inte hur det är sagt i år men i min årgång fick alla hästar som gick fullt i utbildningen stå gratis. Fråga på ridprovet om de har öppnat för frågor då. Eller ring ansvarig för utbildningen och kolla aktuella villkor! De är lätta och bra att ha med att göra. 😊

Vi hade 6 ridpass per vecka, två dressyr, två hoppning, två för klasskompisar som tränade på att hålla lektioner, varvat med teoretiska lektioner. Tror året efter oss hade många tider där de självständigt skulle träna på att instruera varandra så deras schema såg lite "tommare" ut än vårt, vet inte om de behöll det konceptet. Vi hjälptes åt med stalltjänst, i ettan lite mer uppstyrt från lärarnas håll och i tvåan när vi var lite varmare i kläderna skötte vi det själva. Grupper i rullande schema.
 
Väcker liv i tråden igen efter många bra inlägg.

När det rörde praktik på YH-utbildningen under år 1, hur såg era praktikplatser ut? går det att kombinera med annat arbete på dagarna eller hur var erat upplägg? Heldagar, bestämda timmar? var det endast ridskoleverksamheten, inte själva hästhållningsarbetet/dagliggörorna i stallet? Dela gärna med er :)
 
Väcker liv i tråden igen efter många bra inlägg.

När det rörde praktik på YH-utbildningen under år 1, hur såg era praktikplatser ut? går det att kombinera med annat arbete på dagarna eller hur var erat upplägg? Heldagar, bestämda timmar? var det endast ridskoleverksamheten, inte själva hästhållningsarbetet/dagliggörorna i stallet? Dela gärna med er :)
Du ska ha 30h/v och det är upp till dig och din praktikplats hur ni fördelar timmarna. Resterande 10h skulle enligt skolan gå till ridning/lektionsplanering/studier. Vissa jobbade extra på sin praktikplats eller liknande men jag tror inte någon fortsatte jobba i lika stor utsträckning som innan utbildningstiden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 981
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 068
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 508
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 093
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp