Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Diplomaten

Trådstartare
Nu har jag varit i kontakt med flertalet myndigheter. Och detta verkar inte vara en lätt nöt att knäcka, då ingen vet riktigt och ingen kan svara till 100 % vad som gäller.

Jag är folkbokförd i Norge efter att ha arbetat och bott där i 3 år. Sjukvården ansvaras alltså av Norge. Nu, p.g.a. olika orsaker har jag valt att föda i Sverige. Det jag själv har fått fram är att detta räknas som planerad vård och därför måste ansökas om intyg från NAV (försäkringskassan i Norge). Jag har funnit tre olika blanketter plus att jag beställt ett Hälsokort.

Någon som har något att bidra med med tanke på att de olika instanserna, både i Sverige och Norge verkar vara helt snurriga ....
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Jag flyttade till Norge höggravid, och födde där 3 veckor efter flytt. Jag behövde inte söka något särskillt papper, men jag hade nog folkbokfört mig i Norge redan.

Jag fick ändå uppfattningen att de hade tagit emot mig oavsett. De hade inte nekat mig i dörren vid förlossningen med hänvisning till att jag inte hade de rätta papprena...

Ring förlossningen där du planerar åka in. fråga hur de skulle reagera om du kom nu och skulle föda.
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Fast för mig blir det då tvärtom. Jag bor och arbetar sedan 3 år tillbaka i Norge. Är folkbokförd i Norge, men svensk medborgare. P.g.a. privata omständigheter vill jag föda i Sverige, nära min familj - så att jag har möjligheten att tillbringa den första tiden i Sverige.

Jag har fått bokat tid hos Barnmorska i Sverige. Och samlat ihop lite information om att man kan få detta täckt av Norge, med dessa intyg ifyllda. Dock blir man lite förvirrad när inte myndigheter och instanser har kontroll på sådant ...
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Jo, jag förstår. Men Sverige och Norge har ju ett speciellt förhållande, länderna emellan, så jag misstänker att det funkar på ungefär samma sätt åt andra hållet. Ring och kolla med förlossningen, det hade jag gjort.
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Konstig överskrift.
Det är väl förlossning inne i landet tillbaka liksom.

Men det är sjukhusets ekonomiavdelning som vet hur det skall ta betalt.
Så kontakta Landstinget där det sjukhus finns som du vill föda på.
De brukar veta vem som skall betala för vården.

Och jo du kan bli nekad om det är fullt.
Så du måste se till att du har löfte om plats.
Annars så skickar de dig dit där det finns plats.

Försäkringskassan (Svenska) kan också hjälpa dig då de är insatta i vilka som betalar för vilken vård.
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Jag vet inte just med förlossning men jag tänker lite fritt.

Är du utförsäkrad ur svenska försäkringskassan, vilket jag antar att du är, har du bara rätt till akut sjukvard i Sverige och jag gissar att en förlossning inte räknas som akut (om det inte sker tidigare än planerat förstas). Sa att norska försäkringskassan ska sta för kostnaden later helt rimligt. Borde även vara till den norska försäkkrinskassan du ska vända till till för att fa dom papper som krävs (kanske ngt intyg pa att dom star för kostnaden).

Även för planerad sjukvard i annat landsting än det man bor i (inom Sverige alltsa) krävs intyg pa att det egna landstinget betalar.
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Kolla även upp om du kommer få betala något extra..

Det finns fall där folk fött barn på fel ställen och sen fått hem en sjukhusräkning på 120.000kr..
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Sa att norska försäkringskassan ska sta för kostnaden later helt rimligt. Borde även vara till den norska försäkkrinskassan du ska vända till till för att fa dom papper som krävs (kanske ngt intyg pa att dom star för kostnaden).

Och då är ju frågan om det alls är något som Norge står för? Det vet jag inte, men jag vet att du har rätt när det gäller det där med planerad resp akut sjukvård för utlandssvenskar.

Svenska sjukhus tar i princip inte emot TS för planerad vård om de inte vet att Norge betalar. Om TS å andra sidan "råkar" vara i Sverige när förlossningen äger rum, så är den väl just då att betrakta som "akut" sjukvård, kanske? Den går ju inte att skjuta upp när den väl satt igång.

I det fallet vet jag inte om TS själv kan åka på att betala i efterskott.

Vid vård på svenska sjukhus för utlandssvenskar får patienten också betala en högre vårddygnsavgift i vissa fall (upp till 800 kr/dygn 2009).
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Beror kanske på om hon "råkar" föda i anslutning till sitt BF ( dvs 2 veckor innan och 2 veckor efter ), såklart dom inte nekar henne på förlossningen men det finns kanske risk att TS får stå för räkningen själv om man i Norge anser att hon bör ha vetat om förlossningen och således varit i Norge under dessa veckor?
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Du har rätt i att förlossning är planerad vård och det kräver forhåndsgodkjennelse fra NAV då detta är etablerad sjukvård som erbjuds i Norge. Din läkare måste söka hos NAV och åberopa särskilda skäl för att du skal få kostnaderna i Sverige betalda.
Jag menar att din personliga situation (jag har läst din tråd på Senior) mer än väl uppfyller kravet om särskilda skäl men NAV har strikta regler och det kan innebära flera runder med avslag och överklaganden och kan ta tid.

De blanketter som ligger ute på NAV berättigar till refusjon av akut sjukvård i utlandet men inte till planerad.

Jag skall titta på lovverket för helsetjenester i utlandet, skickar PM senare.

Har du varit i kontakt med NAV Internasjonal avdeling? Om inte så kontakta dem, där kan du få råd om hur du söker om vård i utlandet.

NAV Internasjonalt –
Postadresse: Postboks 8138 Dep.,
Telefon: 21 07 37 00Telefaks: 21 07 37 01Kontornummer: 2101
E-post: nav.internasjonalt@nav.no
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Konstig överskrift.
Det är väl förlossning inne i landet tillbaka liksom.

Men det är sjukhusets ekonomiavdelning som vet hur det skall ta betalt.
Så kontakta Landstinget där det sjukhus finns som du vill föda på.
De brukar veta vem som skall betala för vården.

Och jo du kan bli nekad om det är fullt.
Så du måste se till att du har löfte om plats.
Annars så skickar de dig dit där det finns plats.

Försäkringskassan (Svenska) kan också hjälpa dig då de är insatta i vilka som betalar för vilken vård.

Må vara konstig överskrift, men ni verkar förstå vad jag menade, så ... :idea:

Och det är just detta som är mitt problem. Att jag har varit i kontakt med just de instanser du nämner. Det har varit självklart kan man tycka, att de ska veta. Men, någon säger si en annan säger så.

Och det är inte helt OK när jag ska föda om ca 7 veckor. Just därför bollar jag här för att ordna det så fort jag kan, eftersom jag fått dubbla budskap.

Jag har redan ordnat med barnmorska i Sverige som kommer att förbereda Centralsjukhuset på plats. Grunden till att jag ställer frågan är just för att det är en kostnadsfråga. Här finns det inga direkta alternativ på ' andra platser ' om det är fullt tyvärr.

Så tyvärr ekonomiavdelningen och försäkringskassan har inte givit mig något mer än svammel och olik information. :crazy:
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Du har rätt i att förlossning är planerad vård och det kräver forhåndsgodkjennelse fra NAV då detta är etablerad sjukvård som erbjuds i Norge. Din läkare måste söka hos NAV och åberopa särskilda skäl för att du skal få kostnaderna i Sverige betalda.
Jag menar att din personliga situation (jag har läst din tråd på Senior) mer än väl uppfyller kravet om särskilda skäl men NAV har strikta regler och det kan innebära flera runder med avslag och överklaganden och kan ta tid.

De blanketter som ligger ute på NAV berättigar till refusjon av akut sjukvård i utlandet men inte till planerad.

Jag skall titta på lovverket för helsetjenester i utlandet, skickar PM senare.

Har du varit i kontakt med NAV Internasjonal avdeling? Om inte så kontakta dem, där kan du få råd om hur du söker om vård i utlandet.

NAV Internasjonalt –
Postadresse: Postboks 8138 Dep.,
Telefon: 21 07 37 00Telefaks: 21 07 37 01Kontornummer: 2101
E-post: nav.internasjonalt@nav.no

Tack! :bow:

Detta är det klaraste svaret jag fått, trots kontakt med instanser som verkligen BORDE VETA! Jag börjar med det du gett mig - en bra början!
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Om det uppstår krångel kring hur de svenska reglerna ska tolkas så kan du vända dig till Svenska Kommuner och Landsting. Jag har nyligen fixat med sjukvård åt en utlandssvensk, och de flesta tjänstemän kan inte reglerna. På den här hemsidan hittar du kontaktuppgifter till den person på Sveriges Kommuner och Landsting som är expert på området.

Men jag tror i ditt fall att den enda lösningen är att Norge betalar för vården, jag är nästan säker på att Sverige inte kommer att göra det. Men kolla med den där experten!
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

ja ska kolla med en gammal kursare, hon flyttade till norge men födde i göteborg i somras. uppdat här sen:)
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Så tyvärr ekonomiavdelningen och försäkringskassan har inte givit mig något mer än svammel och olik information. :crazy:

Jag sökte en gång vård i ett annat Landsting och det var också krångligt.
Men den som till slut kunde svara på frågan var en Ekonom på mitt eget Landsting.
Då det ju är de som skall betala.

I Sverige så har vi ju Vårdval numera.
Men det är i Norge som du måste söka ditt svar.
Det är ju dit som du hör.
Och de som skall betala.
Vill de inte så vill de inte.

Och hur deras Vårdsystem fungerar har jag ingen aning om.
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

I Norge så har vi ett fastläkare-system, du kan välja fritt mellan de läkare som är knutna till trygdesystemet. Du kan byta fastläkare två gånger per år.

Vi har också fritt sykehusval, dvs du kan få vård där du själv önskar och där väntetiden är kortast.

När det galler vård i utlandet är reglerna strikta. Du kan egentligen bara få vård/behandling i utlandet om ädu behöver vård som inte finns i Norge eller om behandlingen i Norge har speciellt lång väntetid. För att kunna få vård/behandling i utlandet för sjukdommar som behandlas i Norge måste du ha särskilda skäl och få detta godkänt av trygdekassen (Försäkringskassan) på förhand. Regelverket är extremt rigid och det skall väldigt mycket till för att du skall få behandling i utlandet godkänd och betalad av norska myndigheter.

Hoppas det klarnade något.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Det verkar ganska så lika.
Och ja det klarnade betydligt.

Hoppas att det hjälper TS också.
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Jag har varit i kontakt med Internationella NAV. Från och med 1 januari 2009 så har tydligen förvaltningsansvaret för stöd och hjälp av denna typen av vård flyttats till "Helsedirektoratet". Jag fick nya kontaktuppgifter och har sänt e-post och ska också ringa imorgon.

När det gällde att få komma till en svensk barnmorska, var detta inga problem för den kommun jag nu vistas i. Barnmorskan har kontrollerat med den ekonomiska avdelningen och detta räknar de faktiskt som ' akut sjukvård ', med tanke på att det är så pass kort tid kvar till min förlossning. Nu väntas prover, vaccination och kopiering av journaler denna vecka så att vi kan förbereda oss. Tester och uppföljningen skiljer lite åt mellan länderna tydligen.

Tack så mycket för din hjälp!
Och tack för ditt PM.
Du har fått bollen att rulla och det kommer jag att vara dig evigt tacksam för! :bow:
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Vad glad jag blir över att det verkar som om du närmar dig en lösning!

Jag skulle ha skickat dig ett nytt PM i kväll med info om Helesedirektoratet. Hittade ändringen i Förvaltningloven och nya foreskrifter igår men problem med nätverket förhindrade mig från att skicka det.

Kram, Lycka till och hör av dig om något krånglar och jag kan hjälpa till.:angel:
 
Sv: Någon som har koll på regelverket gällande förlossning utanför landet?

Hur går det för dig och var är du nu?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp