Någon som kan hjälpa?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Evelyn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 994
E

Evelyn

Hej!
jag ska tävla i dressyr och har inga problem med tävlingsnerver eller så men på tävling är det alltid så kort om tid, tycker jag får man komma tidigare på tävlingar än sagt och börjai god tid? självklart när tävlingsledaren är där men får man det?

Och när jag ska gå på framridningen brukar jag alltid börja i god tid att skritta utanför framridningen så att när man får gå in på framridningsbanan kan man börja smått med trav på en gång så man får bra med tid, är det smart att göra så eller tycker ni det är fel?

och jag har fått ett råd att på halten när man kommer in på dressyren så om man vet att hästen inte vill stå still så mycket så ska man trycka lite på manken nån som vet om detta fungerar?

tacksam för svar!

Sv: Någon som kan hjälpa?

Asså du kan ju inte lasta ur innan sekretariatet öppnat eftersom du måste visa upp vacc.intyg mm. Sen får du rida fram hur länge du vill på din häst. Du får bara se upp om det är tex. max 7 som får vara inne på framridningen har dom 7 som startar först förtur att vara där.

Det där med att trycka på manken, själv har jag aldrig provat det men min kompis gör så på sin häst som har svårt att stå stilla och det funkar på den :)

Känner du att du vill börja trava på en gång under framridningen så är det väll en god ide att först skritta fram ordentligt utanför banan.
Kanske ska man trycka på manken för att få hästen att tänka på något annat istället för att bli otålig och vilja gå iväg:confused:

Du får komma när du vill, men som sagt ovan, inte lasta av innan vaccinationsintyget är visat. Visst är det bra att vara i god tid, men tänk på att både du och hästen blir trötta, både fysiskt och psykiskt, av för lång framridning. Det är ju inte kul om all energi är förbrukad innan ni kommer in på banan. Om du känner dig stressad och vill börja värma upp hästen i god tid, så led hästen i skritt först. Det räcker oftast med att rida fram i cirka 30 minuter.

Hoppar in med en fråga!

Ni som verkar veta mycket kan väl hjälpa en halvvilsen ponnyryttare:angel: ?
Haha, skämt åsido, men jag har inte riktigt koll på rutinerna man måste veta när man tävlar.

När man kommer dit så får man inte lasta ur om man inte visar vacc-intyg, nåt mer man ska visa? Sedan ska dom lastas ur i träns o me nummerlapp, right?
Sen så ställer man in hästen och... går banan? :D
Och sen framridning o sen så tävlar man...

Är detta korrekt??:D

/Sanna

Hoppar in med en fråga!

Ni som verkar veta mycket kan väl hjälpa en halvvilsen ponnyryttare:angel: ?
Haha, skämt åsido, men jag har inte riktigt koll på rutinerna man måste veta när man tävlar.

När man kommer dit så får man inte lasta ur om man inte visar vacc-intyg, nåt mer man ska visa? Sedan ska dom lastas ur i träns o me nummerlapp, right?
Sen så ställer man in hästen och... går banan? :D
Och sen framridning o sen så tävlar man...

Är detta korrekt??:D

/Sanna

Ja det stämmer men du ska även vara beredd att kunna visa mätintyg, licens(er) och grönt kort.
Och du behöver ju inte ta ut hästen ur transporten två gånger. Alltså du måste ju inte ta ut hästen så fort du visat vaccinationsintyg, du kan låta den stå kvar tills du är färdig med bangång och dylikt. Förutsatt att du inte har ont om tid och behöver framridningshjälp... Ja nu förrvirrade kanske det här inlägget mer än det hjälpte, men du förstår säkert!

Ja det stämmer men du ska även vara beredd att kunna visa mätintyg, licens(er) och grönt kort.
Och du behöver ju inte ta ut hästen ur transporten två gånger. Alltså du måste ju inte ta ut hästen så fort du visat vaccinationsintyg, du kan låta den stå kvar tills du är färdig med bangång och dylikt. Förutsatt att du inte har ont om tid och behöver framridningshjälp... Ja nu förrvirrade kanske det här inlägget mer än det hjälpte, men du förstår säkert!

Då fattar jag, tack så mycket!

/Sanna

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
520
Senast: iliedtoday
·
Hemmet Jag vill renovera köket och toaletten i min stuga. Men jag vet inte hur jag går tillväga för att börja planera. Jag vill inte bara byta...
Svar
18
· Visningar
642
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka