Någon som provat fårskinnssadel?

Glimris

Trådstartare
Eftersom jag inte hittar nån passande sadel till min kortryggade D-ponny tyckte sadelinprovaren att jag skulle köpa en fårskinnssadel så länge. Men de kostar 3200 kr så det gäller ju att den är värd det. Hon sa att det är bra andrahandsvärde på dem så jag kanske ska testa?

Sv: Någon som provat fårskinnssadel?

Det är ju snarare en padd än en sadel. Annonseras som barbackapadd. Frågan är vad du tänkt göra. Skritta ut i skogen, möjligen. Aktivare ridning, knappast. Lägga vikt i stigbyglar är ju inte att tänka på.

Då är det nog bättre att satsa på en bomlös med bra padd under. Du kan ju absolut inte använda stigbyglar på en fårskinns"sadel".

Det är ju snarare en padd än en sadel. Annonseras som barbackapadd. Frågan är vad du tänkt göra. Skritta ut i skogen, möjligen. Aktivare ridning, knappast. Lägga vikt i stigbyglar är ju inte att tänka på.

Ja, mest promenader i skogen och lite lösgörande på banan. helst stigbyglar, men utan att rida lätt, (om man skulle tappa balansen.) bara som provisorium tills rätt sadel hittas.....

Jag har haft en och visst var den mysig till skogsturer. Det går absolut INTE att använda stigbyglar i den, det blir ett enormt punkttryck.

Du kan köpa en hyffsad bomlös sadel begagnad för samma pris och kunna rida ordentligt i den.

Jag har haft en och visst var den mysig till skogsturer. Det går absolut INTE att använda stigbyglar i den, det blir ett enormt punkttryck.

Du kan köpa en hyffsad bomlös sadel begagnad för samma pris och kunna rida ordentligt i den.

Ok, tack för råden. Har provat ett par bomlösa som inte passat (Trekker, Hidalgo) men det finns nog fler att testa. Tips?

KL

Jag har en och det är faktiskt riktigt trevligt som komplement. Min förra red jag jttemkt barbacka och då var det bra med nåt emellan mig och hästen, blev lite ruggad i pälsen annars på ryggen + att den är jättemysig att sitta på.

Jag har strl Ponny (horse dream) och jag har stor röv. Haft den på storhäst + ponny, beror bara på längden på sadelgjorden.

De dyker upp ibland på begagnatmarknade så kolla blocket och Hästnet.

Sen finns det ju i mocka för nån tusenlapp tror jag. Barefoot har en tex. Kan tänka mig att det blir ganska bra grepp i en sån.

Så jag tycker att det är en bra grej att ha och inget man behöver göra sig av med när man väl hittat en passande sadel. Personligen hade jag hellre köpt en sån än en bomlös om det är i ett längre perspektiv just för att ha en barbackapad att plocka fram när andan faller på (eller balansen behöver slipas).

Förslag på bomlös : Sensation ride :)
Tänk på att det är viktigt att ha en bra pad under en bomlös sadel.

Jag är faktiskt väldigt förtjust i min fårskinns"sadel" (trodde de bara kallades fårskinnspad). Den är flera snäpp bekvämare och stabilare än att rida barbacka. Jag är ute på skogsturer i alla gångarter i den, hästen tycker om den, och jag får både lite rump- och knästöd.

Däremot är det inget substitut för en riktig sadel, och (som alla skrivit) man har aldrig stigbyglar till en padd.

Jag har en häst med svårt sadelläge. Har testat olika bomlösa varianter (sensation, hööks, och nån annan) och jag upplevde att jag satt som på en tunna på alla - hemskt. Sen hittade jag denna fårskinnssadel och "kan" inte rida dressyr i en vanlig sadel längre.
Jag har ridit i den "sadeln" ca 3 - 4 ggr / vecka i 2år nu och hästen har inga som helst problem med detta, snarare tvärtom. Jag har en pad för bomlösa sadlar under och använder inte stigbyglar. Min sits har påverkats till det bättre, du är tvungen att sitta rakt, annars ramlar du av. Du störs inte heller av en massa benstöd och annat som sitter på fel ställen. Så benen kan falla långa på ett naturligt sätt.
Även om jag bytte häst skulle jag nog fortsätta med denna super sadel:D
Jag rider ute i skogen med en vanlig sadel med stigbyglar dock!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
589
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 255
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Valp 2025