Någon som testat?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Buttercup3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 336
Sv: Någon som testat?

Jag tänkte köpa den förut, men ångrade mig.

En i min klubb gick miste om EM guldet i ponny em pga den..Och om man ser på alla de toppryttarna som hade de förut har de flesta bytt ut den till sina vanliga stigbyglar igen (sprenger, equipe osv). Den kan tydligen lösa ut sig ibland även fast man inte ramlar av, och då är den väldigt svår att få på igen...

HUR löser dom ut sig? hänger inte med.. ser ju mer ut som att foten är fri varesig man trillar av eller sitter kvar. eller är jag ute och cyklar?:o

Alltså man "klickar fast" speciella skor i stigbygeln så sitter man där men ibland kan de lösa ut sig även då man inte faller av...

Måste man ha speciella stövlar/skor eller funkar alla? Tycker att det verkar vara en hyfsat bra säkerhetstigbygel i så fall...

man måste ha speciella. finns att köpa stövlar eller skor med chaps till!

men visst måste man egentligen inte ha chapsen? de räcker väl med skorna? chapsen e så grymt fula.. :crazy:

..och snyggare :D
nej men de kostar väl lika? mina kosta 1400 tror jag..

ja, o dom är jävligt meckiga o ta/på av vi hade den "säkraste" varianten. min förra chef köpte 2 par, vi använde dom i en vecka.. sen kom han på att det nog var bättre med dom gamla vanliga.. + att det var extremt jobbigt o byta stigbyglar varje gång vi hade kunder.. är nog mkt en modegrej, typ ingen ha ju kvar dom längre.

dessutom är dom rätt fula o det går ju itne o ha ridstövlar till dom..

Kan berätta att jag har en väldigt vild 4 åring och haraldrig tappat stigbyglarna när hon gör sina luftsprång

På vilket sätt? Tappade hon dem och ramlade av på det sättet? Eller liknande? Är väl knappast stigbyglarnas fel?

jag har för mig att hon tappade stigbygeln, o de går ju inte o "fiska upp" utan man måste ju böja sig ner o trycka dit (iaf om man har den säkraste varianten..) o det tog väll hennes koncentration in i 3 kombinationen om jag minns rätt. Lasse pratade om det där o skällde också på oss när vi hade Freejump.

Men man kan ju inte skylla på stigbyglarna för det. Rider man EM så bör man ju ha tillräckligt med balans för att kunna hoppa utan stigbyglar.
Sen tar man ju den risken, man får ju ha det i åtanke att de kan lossna under ritt, det kan ju vem som helst lista ut. Trots att återförsäljaren gick emot mig på Strömsholm när jag sa att jag hört att de går upp ibland.

Hon tappade koncentrationen då hon tappade stigbygeln och hennes mkt känsliga ponny kände av det och stannade på b-hindret så hon föll av.

Skit tycker jag. Man vill ibland släppa stigbyglarna och "komma åt" hästen lite på marken även om man hopptränar och har hoppsadeln på. Alldeldes för bökigt med dessa stigbyglarna.

de är ju så himla stora o klumpiga :crazy: nä inget jag vill ha iaf, tänker spara till nya sprenger :)

Liknande trådar

Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
355
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 630
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
716
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 314
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Atletix