Någon som vet vad paragraf 4 i djurskyddslagen säger?

Sv: Någon som vet vad paragraf 4 i djurskyddslagen säger?

Håller INTE med dig där, det verkar som om de värsta syndarna lämnas i fred som hopplösa fall!

Jag behöver bara se mig omkring i mitt närområde för att kunna häpna över hur en del av de hästägarne överhuvudtaget kan få hålla häst. Man blir liksom förundrad över hur vissa håller på att slå knut på sig själva för att följa reglerna medan de som inte gör ett skit för sina djur verkar få fortsätta att missköta sig.:mad: Utan åtgärd.

De silar mygg och sväljer elefanter eller vad man brukar säga...

Och det tycker jag är enormt bra! Hästar ÄR känsliga djur, och jag tycker det är rätt horibelt att det fortfarande inte finns någon lag som kräver daglig utevistelse för friska hästar.

Kör man genom en av Sveriges hästtätaste byar med mycket kunnigt folk precis runt knuten ser man fortfarande hästar som går i en boxhage 7 timmar i veckan, som sedan går in i ett stall med precis bara standardmåtten och som motioneras sporadiskt när andan faller på. För det är ju så CHARMIGT med häst!

Jag är snarare FÖR fler regleringar av hästhållningen. Det är nog det största djur vi får hålla utan någon som helst kunskap... (bönder kan i 9 fall av 10 sköta sina djur, när de missköts är det ofta p g a sjukdom eller personliga tradgedier). Okunskapen bland hästmänniskor är gigantisk, och då syftar jag på hästens grundläggande behov.

Ett tjockare täcke kan alla skaffa...

Men min göselstack har legat på samma ställe i 100 år utan problem och då har det varit betydligt större djur betstånd än vad jag har.

Då är det väl på tiden att den gödselstacken slutar att förorena. Grundvattnet påverkas och förorenas av alla gödselstackar som ej har tät lagringsplats. Det är ungefär som att säga, att min bil släpper ut så lite avgaser så den förorenar inte luften... "Problemet" för många är ofta att myndigheterna, liksom resten av samhället, blir mer och mer miljömedvetna och försöker stoppa föroreningar.

Alla djur som tillhör lantbrukets djur, som hästar, ska kontrolleras med ett visst intervall av kommunerna, övriga djur kontrolleras vid anmälan eller om man har så många att man måste söka tillstånd. Länsstyrelserna kontrollerar i sin tur att kommunerna gör sitt jobb.
Det är regering och riksdag som har beslutat om detta.

Men varför inte då stoppa alla dessa gamla bilar, som jag kan tänka mig, är en mycket större miljöbov än gödselstackarna.

Håller med did nu me! :bow:

Bara för att jag bor ut med vägen så kollar de mig. Men mina grannar som bor inne i skogen har de inte kollat.

Men varför inte då stoppa alla dessa gamla bilar, som jag kan tänka mig, är en mycket större miljöbov än gödselstackarna.

Det jag menade var att alla bidrar till att förorena, jag tog ett exempel med enstaka bilar, alla bäckar små blir till slut väldigt mycket. Det är klart att det inte är roligt att anlägga t ex en gödselplatta, det kostar pengar och tar tid, men det behövs för att stoppa förorening av grundvatten.

Håller med om att man ska stoppa föroreningarna, men ibland undrar man ju... Jag har två hästar och måste nu gjuta en gödselplatta, dessutom måste jag ha intyg från en bonde, i mitt fall min granne, att han kommer och tömmer den regelbundet. Det lustiga är ju bara att när han tömmer min gödselstad så behöver han åka knappa två meter för att tömma skiten i sin åker. Jag har ju svårt att tänka mig att två meter skulle göra en himla skillnad för grundvattnet.

Borde inte alla bönder då gjuta under alla sina åkrar? :idea:

Meningen med att sprida gödseln på åkrar är att marken och växter som odlas där tar upp de näringsämnen som det bildas mycket av när gödseln lagras:angel:
När man lagrar gödsel på samma ställe år ut och år in blir marken under den väldigt övergödd och den kan ej ta hand om det överskott det blir på t ex kväve och fosfor utan det rinner då rakt igenom och ner i grundvattnet:( .

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 731
Senast: Fille
·
J
Hästmänniskan Nu vill jag ha era erfarenheter av inspektioner från djurskyddsinspektörer gällande hästtransporterna, ej hästar eller stall... 2 3
Svar
52
· Visningar
4 409
Senast: Jeeves
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 181
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka