Någon tuggar på yllekläder

fejko

Trådstartare
Jag har något kryp som tuggar på mina yllekläder. Om det är mal eller pälsänger vet jag inte. Nu hade tydligen sambon drabbats också, en tröja som låg i garderoben. Nu undrar jag dör dessa insekter av kyla? Funderar på att passa på nu när det är -10 till -20 grader. Fungerar med det Ultrashield. Min sambo tror att det är en gammal stol som är boven. Jag funderar på om de kommer in med veden? Ser små vita fjärilar ibland. Är lite rädd om mina yllekläder kan bli en dyr historia...
 
Raid insektsspray, öppna alla garderober i rummet. Spraya, gå ut och stäng dörren och låt vara i minst 30 min. Vädra ut. :up:
 
De kan komma in utifrån under den varmare delen av året, så det går inte riktigt att skydda sig från på det sättet.

Frysning ett par dygn eller värmebehandla, och sen packa yllekläderna i lufttäta påsar i garderoben. Städa garderoben noga, dammsuga alla vinklar och vrår, och torka. Man kan hänga in rödceder för att avskräcka och malfällor för att förhoppningsvis upptäcka dem i tid, men ibland ratar de fällorna.
 
De kan komma in utifrån under den varmare delen av året, så det går inte riktigt att skydda sig från på det sättet.

Frysning ett par dygn eller värmebehandla, och sen packa yllekläderna i lufttäta påsar i garderoben. Städa garderoben noga, dammsuga alla vinklar och vrår, och torka. Man kan hänga in rödceder för att avskräcka och malfällor för att förhoppningsvis upptäcka dem i tid, men ibland ratar de fällorna.
Var noga med att packa alla plagg separat... Det är trist att öppna en påse och inse att man råkat få med en puppa på ett plagg och så matat äcklen med alla bra tröjor :(
 
Jag har något kryp som tuggar på mina yllekläder. Om det är mal eller pälsänger vet jag inte. Nu hade tydligen sambon drabbats också, en tröja som låg i garderoben. Nu undrar jag dör dessa insekter av kyla? Funderar på att passa på nu när det är -10 till -20 grader. Fungerar med det Ultrashield. Min sambo tror att det är en gammal stol som är boven. Jag funderar på om de kommer in med veden? Ser små vita fjärilar ibland. Är lite rädd om mina yllekläder kan bli en dyr historia...


Töm utrymmen som garderob/klädkammare etc och damsug noga, speciellt längs sprickor och lister.

Alla textiler måste tvättas i 60, torktumlas, strykas, eller frysas i -20 grader i en vecka. Annars brukar skiten överleva i textil.

När det är gjort så kan man spraya med insektsspray, typ raid.

Sen får man förvara kläderna i vakumförpackade/lufttäta förpackningar.
 
Töm utrymmen som garderob/klädkammare etc och damsug noga, speciellt längs sprickor och lister.

Alla textiler måste tvättas i 60, torktumlas, strykas, eller frysas i -20 grader i en vecka. Annars brukar skiten överleva i textil.

När det är gjort så kan man spraya med insektsspray, typ raid.

Sen får man förvara kläderna i vakumförpackade/lufttäta förpackningar.
Var kommer skiten ifrån? Har de kommit utifrån eller har de hängt med från min gamla studentkorridor?

Såg att någon redan hade svarat!
 
Var kommer skiten ifrån? Har de kommit utifrån eller har de hängt med från min gamla studentkorridor?
I vissa lägenhetshus så bor dom i husen och går typ inte att bli av med. Du kan ha fått med dom från studentkorridoren. Annars brukar dom flyga in på våren/sommaren för att lägga ägg.
 
Det viktiga i framtiden, när du fått väck de du har nu, är att hålla ylle i rörelse regelbundet. Aldrig låta yllekläder, ullplädar, fårskinnsfällar eller siden ligga hopvikt i flera, flera månader utan skaka ur dem med jämna mellanrum.
Jag gör tvärt om, vakuumförpackar det som ska ligga länge och rör det inte förrän det ska användas.
 
Töm utrymmen som garderob/klädkammare etc och damsug noga, speciellt längs sprickor och lister.

Alla textiler måste tvättas i 60, torktumlas, strykas, eller frysas i -20 grader i en vecka. Annars brukar skiten överleva i textil.

När det är gjort så kan man spraya med insektsspray, typ raid.

Sen får man förvara kläderna i vakumförpackade/lufttäta förpackningar.

Inga yllekläder tål 60-tvätt!!! Det vet väl alla. Jag har råkat ut för mal en gång och blev av med dom bara genom att frysa alla ylleplagg och tvätta resten, städa noga och sätta ut fällor. Pälsänglar går däremot inte att utrota. Har de bosatt sig i ett hus så överlever de alltid någonstans. Men det går att få bort dom ur en garderob och sen kan man ha alla yllekläder där. Skaka dom då och då och hålla koll.
 
Inga yllekläder tål 60-tvätt!!! Det vet väl alla. Jag har råkat ut för mal en gång och blev av med dom bara genom att frysa alla ylleplagg och tvätta resten, städa noga och sätta ut fällor. Pälsänglar går däremot inte att utrota. Har de bosatt sig i ett hus så överlever de alltid någonstans. Men det går att få bort dom ur en garderob och sen kan man ha alla yllekläder där. Skaka dom då och då och hålla koll.
Ja det är därför jag gav alternativ som att stryka, frysa osv.
 
Jag gör tvärt om, vakuumförpackar det som ska ligga länge och rör det inte förrän det ska användas.

Jag packar mina tröjor en och en i zip-påsar, fryser efter packning och förvarar sen i garderoben. Fördel att man inte ställer till kaos och behöver vika om kläderna när man rotat runt efter rätt tröja. :D

Det som är i användning vädras och får hänga framme.

Hattar är svårast, passar på att frysa dem på balkongen under vintern och sen får de ligga luftigt och högt. De mår ju inte bra av att förvaras ljust och går inte att trycka ner i frysen...
 
Inga yllekläder tål 60-tvätt!!! Det vet väl alla. Jag har råkat ut för mal en gång och blev av med dom bara genom att frysa alla ylleplagg och tvätta resten, städa noga och sätta ut fällor. Pälsänglar går däremot inte att utrota. Har de bosatt sig i ett hus så överlever de alltid någonstans. Men det går att få bort dom ur en garderob och sen kan man ha alla yllekläder där. Skaka dom då och då och hålla koll.
Näpp. Verkligen inte.

Däremot kan man lära sig det när vissa kläder förändrar sig i formen vid 60 grader :idea:
 
Jag har slängt ut en massa grejer på trappen. Temperaturen varierar mellan -6 och -10, men jag läste någonstans att det måste vara -20 för att det ska hjälpa, stämmer det?
 
Var kommer skiten ifrån? Har de kommit utifrån eller har de hängt med från min gamla studentkorridor?

Såg att någon redan hade svarat!
Låter rimligt med studentkorridorer, jag hade återkommande problem med mott som gick på både kläder och mat när jag bodde i studentlägenhet. Alla ullkläder i plastväskor med rödceder i, all skafferimat i tätslutande burkar etc. Tack och lov så lyckades vi med att inte få med eländet när vi flyttade!
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp