Några dinosauriefantaster/biologer här?

Sv: Några dinosauriefantaster/biologer här?

Jag har inget att tillägga, men åh vilken helt fantastisk tråd! :love: Jag hade aldrig kommit på att fundera på detta själv, men nu när det dök upp är det ju jätteintressant! Kommer följa denna tråden slaviskt! :D

*KL*

Inte för att jag är dinofantast men ngt av en nörd är jag ju när det gäller dinosar.

För det första, så är dinosaurerna inte utdöda, de har bara utvecklats och är idag det vi kallar fåglar.

När det gäller knäledsdiskussionen, så finns det bara ett djur som har 4 knän (som används som knän ska och inte bara kallas framknä som på hästar) och det är elefanterna, tttar ni på när de rör sig så syns det att de har knän och deras "armbåge" ser mer ut som en has.

elefant:
elephas-maximus-skelett-brehm-1891.gif

Ha, intressant! Det där med fyra knän på elefanter har jag fått för mig att det är en myt? Är dessvärre på tok för okunnig för att kunna se sådant på en skelettbild själv.

Sen har jag inte helt släppt varför nulevande djur för det mesta har hasor bak och knän fram? Om man nu tar de amatörmässiga definitionerna på begreppen... Kan det har med hastighet och förflyttning att göra? Jag tänker att det måste vara väldigt mycket enklare att skjuta ifrån ordentligt med hasor baktill.

Och vilka gångarter hade egentligen dinosaurierna? De kan ju knappast ha galopperat t.ex. med den benställningen.

Gud, nu ramlade jag ner i tanketräsket igen :D

Ok, jag var felinformerad om knäna där (och har så varit i ett antal år).

Hittade däremot ett bra svar på varför Diplodicus och elefanter ser ut som de gör skelettet.
Det gäller väl egentligen alla sauropoderna (stora växtätarna).

knäkunskap

Nu har jag inte hängt med helt i trådens utveckling, men pratade med vår dinosaurieskötare på jobbet idag om detta. :D

Och han sa att teorin är att alla dinosaurier från början var tvåbenta, men sen var det några som gick ner på fyra ben igen, och att det troligtvis är därför deras "framknän" böjs på "fel" håll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka