Bukefalos 28 år!

Några foderfrågor

T

Throlla

Planerar att inhandla bla. sojamjöl och vetegroddar men vet inte vart jag kan hitta dessa fodermedel. Någon som vet?
Har dessutom kikat på muslifoder från Eggersman och blev lite intresserad av deras Örtmusli. Är det någon som har några erfarenheter av den?
 
Sojamjöl hittar du på Granngården. Vetegroddar?!?!? Det har jag nog aldrig varit med om att man ger till häst.
 
Då får jag kika igen nästa gång jag åker till Granngården (hittade inget sist).
Vetegroddar står med på foderlistan som freefarm har. Det var proteinrikt så jag funderade på om det var bra eftersom jag troligen inte kan ge så mycket soja som behövs för att täcka behoven.
 
Hur mycket protein behöver din häst eg, nog måste väl behovet kunna tillgodoses med sojatillägg?
 
Har tyvärr inte fått höanalysen än, men enligt freefarm så blir det för mycket soja till ett "normalhö" för att det ska vara bra. Vem vet, det kanske är jag som har gjort nåt konstigt :smirk:
 
Jo, jag räknade lite kring foderstaten för 2-åringen på freefarm's unghästprogram. Eftersom jag inte fått min höanalys ÄN så räknade jag på ett normalhö. Och för att komma upp i tillräckligt hög proteinhalt så krävdes ganska mycket soja...
 
Jag tycker det låter konstigt, men om du misstänker att ditt grovfoder har extremt låga värden så kanske det är så. Men..nej..det där kan inte stämma.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 172
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Hej, Finns det någon här som har erfarenhet av UPH Academy, Vessigebro, de har yrkesutbildningar som man betalar för, tex Equicoach...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 555
Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
928
Senast: SaraB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp