Jaktcocker

Inte egentligen riktat just till dig, utan snarare en allmän reflexion: Varför kommer pudel alltid upp i alla trådar som handlar om att välja ras?!? Det kanske bara är jag som inte fattar, men jag ser verkligen inte att pudlar generellt skulle vara så perfekta för "alla"? ;)
För att det finns en pudel för nästan alla :D Det är nog den ras som mest "blir vad man gör den till" då de finns representerade i alla sporter på hög nivå, samt är väldigt enkla i vardagen som sällskapshund.
 
En ärtig, enkel ras, som känns väldigt lämpad för agility tänkte jag :)
Jo, jag förstår det, och därför som sagt inte riktat till just dig eller ditt svar. :) Blir bara nästan full i skratt av att pudel som sagt tas upp i varje rasvalstråd och det liksom bara är att sätta sig att vänta på "när kommer pudel-förslaget?" :D

(jag är för övrigt uppvuxen med en storpudel som ju då var mina föräldrars val och att det blev just en pudel var resultatet av att det de "egentligen" ville ha var en riesenschnauzer, som bedömdes för svår som förstagångs-hund och de fick då rådet "men köp en pudel istället" :rofl: vilket iofs mina föräldrar blev nöjda med)
 
Inte egentligen riktat just till dig, utan snarare en allmän reflexion: Varför kommer pudel alltid upp i alla trådar som handlar om att välja ras?!? Det kanske bara är jag som inte fattar, men jag ser verkligen inte att pudlar generellt skulle vara så perfekta för "alla"? ;)

Just mindre pudlar är otroligt populära inom agility, så det känns som ett givet rasförslag om det är en sport man vill hålla på med.
 
Inte egentligen riktat just till dig, utan snarare en allmän reflexion: Varför kommer pudel alltid upp i alla trådar som handlar om att välja ras?!? Det kanske bara är jag som inte fattar, men jag ser verkligen inte att pudlar generellt skulle vara så perfekta för "alla"? ;)
Jag är inne på min andra pudel efter att ha haft sju andra raser innan ( ja, jag är gammal ;-) ) och skulle säga att pudel sällan är fel ;) om man inte har ett väldigt specifikt syfte med att ha hund. De täcker helt enkelt in kravspecen för ganska många hundägare. Det ÄR skönt att de inte fäller, det ÄR bra att kunna välja frisyr, de ÄR lätta att träna och gå olika kurser med, de ÄR sportiga och pigga i naturen och de ÄR alldeles normalt byggda. Inga korta ben, korta nosar, fladdriga öron, hängiga läppar, utstående ögon eller vad vi människor nu hittat på. Sen har jag förstås sett nervösa, bjäbbiga och tråkiga pudlar också ....
 
Jo, jag förstår det, och därför som sagt inte riktat till just dig eller ditt svar. :) Blir bara nästan full i skratt av att pudel som sagt tas upp i varje rasvalstråd och det liksom bara är att sätta sig att vänta på "när kommer pudel-förslaget?" :D

(jag är för övrigt uppvuxen med en storpudel som ju då var mina föräldrars val och att det blev just en pudel var resultatet av att det de "egentligen" ville ha var en riesenschnauzer, som bedömdes för svår som förstagångs-hund och de fick då rådet "men köp en pudel istället" :rofl: vilket iofs mina föräldrar blev nöjda med)

Jag känner en som haft brukshundar hela livet och tränat och tävlat i bl.a. sök och agility. Hen säger att när hen inte längre orkar med den bruksras hen har nu så blir det förmodligen pudel. Hen har sett ett antal riktigt häftiga pudlar på agilityträningar och tävlingar och det är den ras som tilltalar hen mest att arbeta med av de mindre raserna som inte är brukshundar. Då har hen inte nåt som helst intresse att sköta päls så jag antar att hen tycker att pudeln ändå är så passande i övrigt att det är värt pälsvården.
 
Vill man hålla på med agility är väl pudel ett rätt givet rasförslag.

Tvivlar på att speciellt många föreslår pudel till de mer bruksinriktade eller till de som söker arbetshund (typ drag/spår/apport)/tålig ur och skurgårdshund o dyl.
Nja, det borde vara sheltie, de är nog högst i listorna.
 
Vill man hålla på med agility är väl pudel ett rätt givet rasförslag.

Tvivlar på att speciellt många föreslår pudel till de mer bruksinriktade eller till de som söker arbetshund (typ drag/spår/apport)/tålig ur och skurgårdshund o dyl.
Min uppfödare är uppflyttade i elit i både spår och sök med sin tik. Men satsar man på sm- nej, då är det fel ras för bruks. Verkar vara många som haft brukshund tidigare som går till pudel när dom vill växla ner eller ha mindre hund.
 
Min uppfödare är uppflyttade i elit i både spår och sök med sin tik. Men satsar man på sm- nej, då är det fel ras för bruks. Verkar vara många som haft brukshund tidigare som går till pudel när dom vill växla ner eller ha mindre hund.
Då vet jag vem din uppfödare är och avundas dig !:) Hade gärna haft pudel ifrån henne!
 
Min uppfödare är uppflyttade i elit i både spår och sök med sin tik. Men satsar man på sm- nej, då är det fel ras för bruks. Verkar vara många som haft brukshund tidigare som går till pudel när dom vill växla ner eller ha mindre hund.
Jättekul, men betyder det att pudel vanligtvis rekommenderas för just såna aktiviteter?

Nej.
Av den enkla anledningen att "en höna ger inget hönseri".
 
Jag är lite inne i spanielvärlden. Nästan alla jag går kurser och tränar för har jaktcocker. Så jag har sett ganska många. Tycker jaktcockrarna verkar jätteroliga att träna. Snabba, smarta, alerta och enorm will to please. Vill gärna ha en själv men tror aldrig jag skulle orka hålla igång en hund med den intensiteten i vardagen och vi jagar inte så det är inte aktuellt. Men vad händer med en sån hund de dagar du inte hinner/ orka träna?
Tycker annars verkar vara jätteroliga om du kan erbjuda den typen av liv med mycket träning.
Frågade tränaren häromdagen om vardagslivet med en sån intensiv hund. Hon sa att det var inget problem för den hade så bra på/av knapp.
 
Jag är lite inne i spanielvärlden. Nästan alla jag går kurser och tränar för har jaktcocker. Så jag har sett ganska många. Tycker jaktcockrarna verkar jätteroliga att träna. Snabba, smarta, alerta och enorm will to please. Vill gärna ha en själv men tror aldrig jag skulle orka hålla igång en hund med den intensiteten i vardagen och vi jagar inte så det är inte aktuellt. Men vad händer med en sån hund de dagar du inte hinner/ orka träna?
Tycker annars verkar vara jätteroliga om du kan erbjuda den typen av liv med mycket träning.
Frågade tränaren häromdagen om vardagslivet med en sån intensiv hund. Hon sa att det var inget problem för den hade så bra på/av knapp.
Min nuvarande hund är mer än intensiv och har inte kommit med en inbyggd avknapp så jag känner mig ganska trygg i att kunna hantera såna hundar nuförtiden.
 
Verkar vara väldigt varierande, det där! Jag är ju uppvuxen med storpudel och han skällde extremt lite och sällan! Men storpudlarna är kanske överlag mindre skälliga än de mindre varianterna?
Jag tror de mindre har ett mycket gällare skall, har inte så bra koll på storpudel. Denna är en stor dvärgpudel och hans skall är bland det värsta jag hört 🙉
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 339
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 269
Senast: Lillo
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 593
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 659
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp