Bukefalos 28 år!

Några frågor inför valp (vacc, avm)

Mammadutt

Trådstartare
Vi blir med en riktig gatukorsning snart, modell mindre. Har lite frågor dels är jag senil sen är jag svamlig, så behöver friska upp mitt minne.

- avmaskning vid 12 veckor? Eller är det bättre avmaska 1 vecka före eller efter 12-veckors vaccinet? (valpen kommer vara avmaskad och vacc och besiktad vid leverans trots han är en "olycka")

- vilket avmaskningsmedel är lättast få i valpskrället? Flytande Alixur (stavas?) har ALDRIG funkat på mina djur, dom spyr, om inte direkt så efter ett tag... tips?
 
Sv: Några frågor inför valp (vacc, avm)

Vi blir med en riktig gatukorsning snart, modell mindre. Har lite frågor dels är jag senil sen är jag svamlig, så behöver friska upp mitt minne.

- avmaskning vid 12 veckor? Eller är det bättre avmaska 1 vecka före eller efter 12-veckors vaccinet? (valpen kommer vara avmaskad och vacc och besiktad vid leverans trots han är en "olycka")

- vilket avmaskningsmedel är lättast få i valpskrället? Flytande Alixur (stavas?) har ALDRIG funkat på mina djur, dom spyr, om inte direkt så efter ett tag... tips?

hej.

jag hade avmaskat vid 12 veckor med banminth och vaccinerat i samma veva. banminth har alla mina valpar som vuxna tagit utan problem.
 
Sv: Några frågor inför valp (vacc, avm)

Vi blir med en riktig gatukorsning snart, modell mindre. Har lite frågor dels är jag senil sen är jag svamlig, så behöver friska upp mitt minne.

- avmaskning vid 12 veckor? Eller är det bättre avmaska 1 vecka före eller efter 12-veckors vaccinet? (valpen kommer vara avmaskad och vacc och besiktad vid leverans trots han är en "olycka")

- vilket avmaskningsmedel är lättast få i valpskrället? Flytande Alixur (stavas?) har ALDRIG funkat på mina djur, dom spyr, om inte direkt så efter ett tag... tips?

Åh, ny hund igen?! Hur många hundar har du nu? jag minns att du hade en pudel, en flat coated retriver och en pinscher, eller hur?
 
Sv: Några frågor inför valp (vacc, avm)

Pinschern har uppfödaren köpt tillbaka för att omplacera ut mer lantligt till, hon var inte lycklig hos oss och hade nästan ihjäl våran gammelvovve (chihuahua 8½ år gammal).

Pudeln flyttade pga ohälsa till landet, blev kastrat och fick sig en fru :banana: . Flatten tog en kompis över då jag var så sjuk under min graviditet :) .

Men nu ska väl turen vända... annars kommer jag aldrig mer skaffa en hundjävel :rofl:
 
Sv: Några frågor inför valp (vacc, avm)

Min valp avmaskades runt 11 veckor, med axilur i tablettform. Efter rekommendation från uppfödaren.
Om det är bättre att inte avmaska i samband med vaccinering vet jag inte. Följde som sagt de rekommendationer jag fick och jag har fått för mig att det beror på när de är avmaskade hos uppf. men är inte säker.

Tyckte inte det var speciellt svårt att få i honom tabletterna. Jag frågade om det inte skulle vara lättare med flytande, men det avrådde hon från eftersom det blir såpass stora mängder (sen när han blir vuxen, i alla fall).

Han fick för övrigt vaccinationen 12 veckor och 1 dag gammal, så typ en vecka efter avmaskningen.
 
Sv: Några frågor inför valp (vacc, avm)

Zumi fick banminth i pastaform och åt det som godis. Hon är generellt kräsen men medicin går av någon anledning alltid ner, oavsett om det är avmaskningsmedel, rimadyl eller interceptor.... :D
 
Sv: Några frågor inför valp (vacc, avm)

Jag rekomenderar mina valpköpare att avmaska en vecka innan 12-veckorssprutan. Min veterinär har även sagt samma sak och jag har även läst om det.
Sen är det ju ingen fara hur man gör, men jag väljer att göra så.
 
Sv: Några frågor inför valp (vacc, avm)

Jag avmaskade med banminth vid 11 veckors ålder så att han förhoppningsvis skulle ha blivit av med ev. maskar till vaccineringen. Har dock hört att man inte ska avmaska alltför nära inpå (bara nån dag innan) en vaccinering för att maskmedlet kan påverka effekten av vaccinet, om det stämmer vet jag dock inte, är bara vad jag hört.
 
Sv: Några frågor inför valp (vacc, avm)

Jag minns inte vilket avmaskningsmedel jag använde, men jag avmaskade antingen en vecka före eller en vecka efter vaccinationen. Jag minns inte riktigt.
 
Sv: Några frågor inför valp (vacc, avm)

Tack för alla svar, jag kör nog banminth då han är 11 veckor.

Alixur även i tablettform har kommit upp på djur jag haft (både hund och katt)... måste ha varit banminth jag körde sist på hund och nån annan pillersort på katterna.... senil som man är :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har stått i kö hos Jordbruksverket en stund nu men var tvungen att lägga på då jobbet kallade... Har sökt på deras hemsida efter info...
Svar
8
· Visningar
1 258
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag har en liten fråga kring avmaskningen innan 12 veckorsvaccinationen... Vi fick som råd av kenneln att man MÅSTE avmaska en vecka...
Svar
14
· Visningar
12 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp