Bukefalos 28 år!

12 veckors vaccination/avmaskning

Apollo 13

Trådstartare
Jag har en liten fråga kring avmaskningen innan 12 veckorsvaccinationen...
Vi fick som råd av kenneln att man MÅSTE avmaska en vecka innan vaccinationen och vi fick även hänvisning om med vilket maskmedel. Då kan ju inte jag låta bli att undra eftersom jag är van vid avmaskning på hästar..
Där gör man ju ett träckprov och visar inte provet något så avmaskar man inte, dessutom måste man göra ett träckprov för att se vilket avmaskningsmedel man ska använda.

Om vi nu gör ett träckprov som visar att valpen inte har mask, måste vi avmaska ändå då inför vaccinationen? Funkar inte avmaskningsmedlen som på hästar att det är olika för olika typer av mask?

Vi har en bekant som jobbat som veterinärsassistent i många år och av henne fick vi som svar att "ja valpar ska vaccineras ofta när dom är små" via sms men ingen djupare förklaring. För mig låter det jätte konstigt att man avmaskar hur som helst och så ofta när man är van vid att man ska undvika att avmaska om djuren inte har mask eftersom det gör att masken riskerar att bli resistent mot avmaskningsmedlet?
 
Sv: 12 veckors vaccination/avmaskning

Jag vaccinerar nyinköpta valpar vid ca 9 veckors ålder, alltid. Däremot så avmaskar jag bara vid misstanke om mask efter det, för att inte göra det för ofta.

Dom flesta valpar föds ju med spolmask, och dom fungerar i 3 veckors cykler. Därför ska man enligt avmaskningsmedlets tillverkare använda det strax innan valpen blir 3 veckor gammal, och sen 2 ggr till med 3 veckors mellanrum. Det blir vid 3 v, 6 v och 9 v alltså. Då ska man ha eliminerat all risk för att dom har spolmask kvar.
 
Sv: 12 veckors vaccination/avmaskning

men varför gör man inte bara ett träckprov för att se om masken finns kvar? det måste väll vara bättre med tanke på risken för att masken inte ska bli resistent? jag fattar ju att företaget som gör avmaskningsmedlet inte skulle rekomendera det för då riskerar dom ju att man inte avmaskar (om nu hunden inte har mask)

men avmaskningen har i sig inget med själva vaccinationen o göra utan råkar bara vara en "tillfällighet i shemat"?
 
Sv: 12 veckors vaccination/avmaskning

Om du litar på din uppfödare och han/hon är duktiga, erfarna och har friska sunda hundar så hade jag ABSOLUT rekommenderat att du följer de råd som du får av honom/henne.

Vanligtvis så avmaskas valpar 3 gånger hos uppfödaren och sedan någon gång mellan 9-11 veckan. Dvs det vanliga är att valparna avmaskas en gång hos sin nya ägare innan 12 veckors vaccinationen.

Valpar/unghundar brukar avmaskas i "förebyggande syfte" för att inte inte riskera maskangrepp som märks först när valpen visar symtom!
När de passerat 12-15 månader brukar dock de flesta övergå till att endast avmaska vid misstanke om eller symtom på maskangrepp.

Endast i undantagsfall kontrolleras angrepp av inävlsparasiter på hund och då ofta när en avmaskning ej haft önskad effekt.
Självklart skall man inte avmaska i tid och otid, men de receptfria medel vi använder på hund är relativt "snälla" och måste ställas mot den kostnad en veterinärundersökning med avföringskontroll kostar så...

/Ulga
 
Sv: 12 veckors vaccination/avmaskning

fast behöver man ta ut en veterinär för att göra träckprov? det finns ju kolla masken precis som för hästar väll?

jag e ju bara så matad med informationen om hästars avmaskning och tycker det går mot varandra, hästar ska man inte avmaska i "tid och otid"/för säkerhetsskull, men med hundar är det okej... jag är nyfiken på vad skillnaden egentligen är. iof ska jag ju ärligt säga att jag inte har koll på avmaskningen av föl, vilket jag iof kanske borde dra paraleller till, men det känns konstigt att avmaska hunden om den inte nu har mask.. det känns ju som att jipsa ett ben som inte är brutet.
 
Sv: 12 veckors vaccination/avmaskning

Jag känner inte till NÅGON som använder Kolla maken för hund!
Det blir helt enklet för dyrt och bökigt för Herr Svensson med en hund att köpa detta först för att kolla OM hunden har mask - många uppskattar INTE att hantera hundbajs - i stället för att ge Axilur i tre dagar och veta att hunden efter detta är maskfri.

Det är ju även lite skillnad på att behandla ett föl/en unghäst som går på "smittfira"/lågrisk-beten där stoet är välavmaskad innan/under sin dräktighet. Mot ett sto och föl som går på ett högriskbete med tung belastning av smitta.

Om man sedan ser till den aktiva substansen så skiljer sej ju "utsläppet" rätt mycket från hund till häst! En häst på 500kg skall ha 3750 mg av ett avmaskningsmedels aktiva substans medan en hund på 20 kg skall ha 1000 mg.

Sedan skulle i alla fall inte jag riskera något när vi pratar valpar och växande unghundar! Parasitangrepp kan ge enorma skador om man inte ser upp, så att mina småttingar skulle bidra till resistensen under sina första 12-15 månader ser jag som ett lågrisk-problem.
Riskerna blir för mej mycket större om jag tänker på vilka behandlingar som kan komma att krävas för att behandla en parasitangripen valp!

/Ulga
 
Sv: 12 veckors vaccination/avmaskning

Man ger inte avmaskningsmedel i tid och otid till hundar som du skriver ;)
Men eftersom det är vanligt att valpar har mask, så avmaskas dom många innan de lämnar uppfödaren.

Jag är också en uppfödare som rekomenderar att man ska avmaska en vecka innan 12-veckorsprutan. Detta är något som många veterinärer rekomenderar.


Från 1 års ålder så avmaskar jag max 1 gång per år.
 
Sv: 12 veckors vaccination/avmaskning

men varför gör man inte bara ett träckprov för att se om masken finns kvar? det måste väll vara bättre med tanke på risken för att masken inte ska bli resistent? jag fattar ju att företaget som gör avmaskningsmedlet inte skulle rekomendera det för då riskerar dom ju att man inte avmaskar (om nu hunden inte har mask)

men avmaskningen har i sig inget med själva vaccinationen o göra utan råkar bara vara en "tillfällighet i shemat"?


Fast är ju skillnad på att ge i tid och otid under hela hundens liv, än göra det ordentligt när de är valpar. På den tiden lär inte några maskar bli resistenta.
 
Sv: 12 veckors vaccination/avmaskning

men avmaskningen har i sig inget med själva vaccinationen o göra utan råkar bara vara en "tillfällighet i shemat"?

Jag fick höra att det skulle vara en vecka mellan avmaskning och vaccinering för att det skulle vara snällare mot valpens kropp än om man petar i den allting "pang bom" på samma gång.
 
Sv: 12 veckors vaccination/avmaskning

Jag tycker inte att man behöver ta träckprover på valpar innan avmaskning, men däremot på vuxna hundar. Precis som på häst är det risk för resistensutveckling även hos hundars maskar.
 
Sv: 12 veckors vaccination/avmaskning

Jag tycker inte att man behöver ta träckprover på valpar innan avmaskning, men däremot på vuxna hundar. Precis som på häst är det risk för resistensutveckling även hos hundars maskar.

vad är då skillnaden mellan valp och en vuxen hund i det läget?
 
Sv: 12 veckors vaccination/avmaskning

Mask är såpass vanligt på valpar.
 
Sv: 12 veckors vaccination/avmaskning

hur vet man det om man nu inte gör treckprov?

Det blir VÄLDIGT tydligt när man avmaskar... Det är inte heller helt ovanligt att hitta mask i avföringen hos valpar.

Att man avmaskar valpar (upp till ca ett år) så ofta beror på att många valpar de facto är infekterade av främst spolmask. Dessa bär många tikar latent. Spolmasken "vaknar" när tiken blir dräktig och vandrar över till valparna med mjölen eller redan i fosterstadiet. Således behövs många valpar avmaskas redan som mycket unga. Spolmasken kan vara aktiv under hela valptiden.

När hunden blir äldre går spolmasken ofta i "ide" och märks inte mer om inte något händer, t.ex. att en tik blir dräktig. De flesta hundar blir ju inte det och man märker aldrig mer av spolmaskarna - hundarna behöver inte avmaskas.

Jag är på intet sätt expert på spolmask-:devil:arnas livscykel (det finns det säkert andra som är), men ungefär såhär funkar det och därför kan man vara tvungen att avmaska valpar ganska ofta och vuxna hundar ganska sällan. Om uppfödaren har tryckt på att det är viktigt med avmaskning så kan det ju bero på att valpen har haft mask som liten.

Jag har en tik som det visade sig hade spolmask som valp. Vid fyra månaders ålder kom en ut, så det var ingen tvekan om vad det var och att hon var infekterad. Valpen var avmaskad hos uppfödaren och hade inte haft någon mask senaste avmaskningen (jag litar på uppfödaren här). Jag avmaskade och det fanns en del spolmask. Vid nästa avmaskning kom det inte någon mask. Sedan har jag väl avmaskat tiken ett par gånger och hon har aldrig haft mask. Våren 2008 var hon dräktig och jag avmaskade. Ingen mask. När det så var dags att avmaska valparna fick jag en chock - de hade minsann mask och det ordentligt! Trots att deras mamma avmaskats under dräktigheten och inte visat några tecken på att ha spolmask sedan hon var fyra månader gammal så fanns det uppenbart spolmask där...

Jag hade två valpar kvar till fyra månader och när jag avmaskade dem före 12-veckorssprutan hade de ingen mask. Trots detta hade en av dem mask igen någon månad senare (han hostade upp en spolmask) och då avmaskade hans nya matte honom. Sedan har hon inte sett något.
 
Sv: 12 veckors vaccination/avmaskning

Om du känner att du vill göra ett träcvkprov på din mask så är det ju bara att du gör det :) Men eftersom valpar nästan jämnt har mask gör man denna täta avmaskning för att bli av med det. Det är alltså planerat och inte i 'tid och otid' :)

BTW tycker jag det är härligt att man ifrågarsätter sånna här saker och inte bara trycker i dem för att 'dem sa de' :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 623
Senast: Lipperta
·
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Boj
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 330
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 043
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp