Några tips på dressyr övningar ?

I

Isbiteen__

Det står stilla i huvudet på mig.
Jag rider enbart dressyr, och har inte kommit så jätte långt.
Då jag kämper mest med, att få ner tempo på min ponny.
Då han är hetsig, i ridning.
Har gått ifrån fältävlan till dressyr.

Jag tränar mycket på att han ska gå ner i form.
Och orka bära sig i formen, då han har svårt för de.
Pga av dåligt med muskler osv, men nu kommer musklerna och han orkar mer.
Och kondisen, är riktigt bra.

Dags att gå över till lite andra övningar, för o variera arbetet.
Men ändå få ut de som behövs av de.
Har ni några tips ?
De vi tillsammans behöver arbeta på, är ju formen.
Han ska gå mycket i form, och slavar gärna med bakbenen.
Jag behöver träna, på att orka rida honom i form.
Då jag har kort ben, och långa kåpor på sadeln.
Som tar i mot lite, kanske vore bra med ny sadel snart.

Har ni några tips, på andra övningar där hästen behöver träna på att komma ner i form.
tränar lite skänkelvikning, volter, på börjad öppna & sluta osv.
men i enbart rida en timme, och hästen får arbeta ner i form, gå lite skänkelvikning osv.
är ju tröttsamt i längden.
han älskar ju att få testa nya saker, och de gör jag också.

Tipsa gärna. =)
 
Sv: Några tips på dressyr övningar ?

"Vi" behöver få veta lite mer om dig och din häst... Generella svar som att skaffa en tränare är väl iofs alltid rätt, men det finns säkert tips att ge dig.
Hur gammal är du, hur utbildad är hästen och hur länge har du ridit? För att kunna hjälpa dig måste man veta på vilken "nivå" du befinner dig, och utifrån din fråga tolkar i alla fall jag in att du inte är så jätterutinerad.
Mitt bästa tips är att LÄS mycket ridning som tex ridhandboken 1+2, dressyrböckerna av Kyra, Tibblin, Lussan mfl, så att dina teoretiska kunskaper är så bra som möjligt! "Kunskap är aldrig tung att bära", var det någon klok som sa (minns inte vem..)
Lycka till!
 
Sv: Några tips på dressyr övningar ?

"Vi" behöver få veta lite mer om dig och din häst... Generella svar som att skaffa en tränare är väl iofs alltid rätt, men det finns säkert tips att ge dig.
Hur gammal är du, hur utbildad är hästen och hur länge har du ridit? För att kunna hjälpa dig måste man veta på vilken "nivå" du befinner dig, och utifrån din fråga tolkar i alla fall jag in att du inte är så jätterutinerad.
Mitt bästa tips är att LÄS mycket ridning som tex ridhandboken 1+2, dressyrböckerna av Kyra, Tibblin, Lussan mfl, så att dina teoretiska kunskaper är så bra som möjligt! "Kunskap är aldrig tung att bära", var det någon klok som sa (minns inte vem..)
Lycka till!


Jag är 18 år.
Och har ridigt i 9 år ca.
Har en fullblod/connemara korsning, på 18 år.
Som tidigare gått fältävlan.
Tills han kom till mig jan 08.
Och då hoppa vi lite tävla lite hoppning osv.
Vi fann varandra, men vi hitta aldrig varandra på ett bra sätt.
Ibland funka ridningen bra, men mest motgångar.
Han är en hetsig herre, som elda på dom en tok i galoppen.
Han är stark o rida, och tung o ner i form.
Han studsar lätt, i galoppen kör upp ryggen.
Och de gör att jag inte kommer ner i sadeln.
Lite av hans beteende har fått mig osäker.
Men nu har vi tillsammans byggt upp ett självförtroende.
Så nu är det dags att gå vidare.
Han stod pga av skada i frambenen sommaren 08.
Från sista juli, till 15 september.
Sen sattes han i gång igen, med en hel del motgångar.
Så som virus, förkylningar osv.
Nu för ett tag sen kom spänningar o konstiga beteende fram.
Så jag har haft massör ute, och nu äntligen slappnar han av i ridning o hantering.
De finns massor o berätta om honom och allt vi gått igenom.
Men en sak, står skriven i himlen.
Vi älskar varandra, jag älskar honom & han trivs med mig. =)
De visar han.

Jag rider för instruktör, tyvärr inte så ofta som jag kanske vill.
Men försöker varannan vecka.
Då hon jobbar mycket osv, kan hon inte alltid komma en gång i veckan.
Hon vet hur han är o rida, och rider han då o då själv.
Han är svårare ponny, pga av att han är så het och studsar.
Åh får en ur balans o sits i sadeln.
Men man lär sig o hitta knapparna.
Ställ frågor om ni vill veta mer. =)
 
Sv: Några tips på dressyr övningar ?

Låter lite som min häst ;) fast har ett fem årigt fullblod, hon är oxå pigg av sig och kan bli studsig i galoppen. Att min häst blir studsig i galoppen är för att hon inte orkar balansera sig i långsam galopp än. Man får därför lov att rida fram lite så hon får lite tempo, har inte börjat jobba så mkt med galoppen än, nu när det varit vinter och blivit mörkt så fort + att vi bara haft henne 4 månader...

Rider typ jämt ut i skogen på henne och tränar dressyr, tkr personligen att det är mkt roligare än att rida på banan, tror jag även hon gör :). Men rider skänkelvikningar, övergångar, öppna, sluta...

skulle nog inte börja jobba så mkt i galoppen med din häst än, om den blir studsig, skulle först se att den hittar ett bra tempo och framåtbjudning. Och jobba vidare på att hitta en bra form i de andra gångarterna.

Att få med bakbenen kan vara svårt, men övergångar brukar funka tkr jag, förutsatt att hästen är uppvärmd och avslappnad :)
 
Sv: Några tips på dressyr övningar ?

Låter lite som min häst ;) fast har ett fem årigt fullblod, hon är oxå pigg av sig och kan bli studsig i galoppen. Att min häst blir studsig i galoppen är för att hon inte orkar balansera sig i långsam galopp än. Man får därför lov att rida fram lite så hon får lite tempo, har inte börjat jobba så mkt med galoppen än, nu när det varit vinter och blivit mörkt så fort + att vi bara haft henne 4 månader...

Rider typ jämt ut i skogen på henne och tränar dressyr, tkr personligen att det är mkt roligare än att rida på banan, tror jag även hon gör :). Men rider skänkelvikningar, övergångar, öppna, sluta...

skulle nog inte börja jobba så mkt i galoppen med din häst än, om den blir studsig, skulle först se att den hittar ett bra tempo och framåtbjudning. Och jobba vidare på att hitta en bra form i de andra gångarterna.

Att få med bakbenen kan vara svårt, men övergångar brukar funka tkr jag, förutsatt att hästen är uppvärmd och avslappnad :)


Okej.
Han har ju 50% fullblod i sig.
Och fullblodet lyser igenom honom så himla tydligt.
Min tränare har sagt att jag avgör själv, hur jag vill rida han osv.
Men hon tycker personligen inte, att jag ska galoppera på honom ute.
För låter jag honom öka galoppen ute, blir de en kamp om att få honom o bryta av.
Man får verkligen bli hård o tråkig i mot honom.
Och i våras sa min då varande tränare, likadant.
Rid ut mycket träna massor, skritt & trav.
Och få honom skritta, efter traven.
Han blir lätt steppig, och takar på osv.
Och då galoppera jag inte på 3-4 veckor ute.
Bara på ridbanan.
Och där var de mycket träning, ett par galopp steg.
Bryta av, sen ny galopp och hela tiden få honom lyhörd.
Och lyssna på minsta vikthjälp, i stället för att man ska behöva ta tag i tyglarna.
Nu har han kommit igång mer på riktigt efter skada o alla motgångar.
Så nu är vi där igen, efter dom där veckorna.
Gick han kanon ute. =)
Han va klockren, lyssna skit bra.
Och allt.
Men man måste ju verkligen ha tålamod.

Vi ska börja träna på öppna,sluta osv nu..
De ska bli roligt.
Men vill ha fler tips, ifrån er med heta,studsiga o busiga hästar.
Hur ni tränar, för att få dom lyhörd.
Jag har lagt ner massor, arbete med att få honom ner på bättre bett.
När han kom, hade han mylerbett.
Typ pelham bett.
Idag rids han mesta dels på tredelat sweet iron bett.
Går super på de. =)
Bästa bettet jag träffat på.
 
Sv: Några tips på dressyr övningar ?

Finns väl ingen direkt övning för att få hästen träna på att gå i form. Det är ju ingen rörelse som bara ska ske ibland utan gärna i hela passet, även om formen inte behöver vara jättehög hela tiden :) Det första jag tänker på är typ kraftfodret, eftersom han låter så pigg. Det är ju skillnad på framåtbjudning och skenande lok xD Om han får havre eller annat kraft som bränslar på kanske du ska se dig omkring för ett annat alternativ? :)
Nästa sak jag tänker på är musklerna, men som du skrivit så är dem bättre än förut och det låter ju väldigt positivt! Fortsätt att klättra och liknande så han stärker sig ännu mer. :)

Nu till själva "övningen". En häst i form är ju en avslappnad häst, och din häst låter ju lite stark och motig sådär och kanske lite spänd då om den bara springer på. Jag skulle i ditt läge verkligen se till att hästen får skritta länge och värma upp ordentligt. Något jag lärt mig på just pigga hästar är ofta att ju mer man tar i dem desto snabbare går dem. Jag brukar försöka tänka på t ex i traven att jag börjar rida lätt i den takt JAG vill att den ska gå i, och då blir det liksom automatiskt att man tar lite i handen och sätter emot. Prova gärna om du inte gjort det. Jag tycker att det låter bra som du redan skrivit att du rider mycket avbrott och liknande så att han lyssnar!
Sedan är ju lösgörande övningar väldigt bra. Skänkelvikning, vändningar på fram och bakdel. Bogen in / baken ut som gör att han får böja sig lite extra och kanske lossar lite bättre då. Mycket övergångar och HALVHALTER som någon redan nämt här är också prima.

Om han blir tung i handen när han väl börjar gå i form tycker jag att det är viktigt att man lättar i handen och försöker rida mer med benen. Om han blir väldigt tung kan ju det faktiskt ibland vara att han fuskar lite och går på bogen. Då kan det hjälpa om man rider halvhalter och driver på lite så att bakbenen kommer igång. Vill också lägga till att du inte behöver rida så långa pass om det är jobbigt i början ;D
 
Sv: Några tips på dressyr övningar ?

Finns väl ingen direkt övning för att få hästen träna på att gå i form. Det är ju ingen rörelse som bara ska ske ibland utan gärna i hela passet, även om formen inte behöver vara jättehög hela tiden :) Det första jag tänker på är typ kraftfodret, eftersom han låter så pigg. Det är ju skillnad på framåtbjudning och skenande lok xD Om han får havre eller annat kraft som bränslar på kanske du ska se dig omkring för ett annat alternativ? :)
Nästa sak jag tänker på är musklerna, men som du skrivit så är dem bättre än förut och det låter ju väldigt positivt! Fortsätt att klättra och liknande så han stärker sig ännu mer. :)

Nu till själva "övningen". En häst i form är ju en avslappnad häst, och din häst låter ju lite stark och motig sådär och kanske lite spänd då om den bara springer på. Jag skulle i ditt läge verkligen se till att hästen får skritta länge och värma upp ordentligt. Något jag lärt mig på just pigga hästar är ofta att ju mer man tar i dem desto snabbare går dem. Jag brukar försöka tänka på t ex i traven att jag börjar rida lätt i den takt JAG vill att den ska gå i, och då blir det liksom automatiskt att man tar lite i handen och sätter emot. Prova gärna om du inte gjort det. Jag tycker att det låter bra som du redan skrivit att du rider mycket avbrott och liknande så att han lyssnar!
Sedan är ju lösgörande övningar väldigt bra. Skänkelvikning, vändningar på fram och bakdel. Bogen in / baken ut som gör att han får böja sig lite extra och kanske lossar lite bättre då. Mycket övergångar och HALVHALTER som någon redan nämt här är också prima.

Om han blir tung i handen när han väl börjar gå i form tycker jag att det är viktigt att man lättar i handen och försöker rida mer med benen. Om han blir väldigt tung kan ju det faktiskt ibland vara att han fuskar lite och går på bogen. Då kan det hjälpa om man rider halvhalter och driver på lite så att bakbenen kommer igång. Vill också lägga till att du inte behöver rida så långa pass om det är jobbigt i början ;D


Kraftfodret har vi redan sett över.
Och han får inte havre eller något sådant.
Just nu får han kornkross och betfor.
Inte så mycket betfor.
ca 3 dl morgon & 3 dl kväll.
ca 4 dl kornkross morgon och kväll.
innan han kom, gick han på havre & betfor.
men fick byta till kornkross om jag ville.
och de gjorde jag, då han hade energin i kroppen ändå.
där i mot på sommaren kanske han skulle kunna gå på några dl havre.
för då blir han extremt lugn o rida.
men där är vi inte just nu.

tränar kortar stunder i formen, eftersom han inte orkar bära sig där i ordenkligt ännu.
vill vi inte pressa honom, för hårt.
de är aboslut fel.
han kan fuska i mellan åt, fast mest när jag rider ut och man vill arbeta honom.
för där taggar han på, och där böjer han mest på nacken.
har alltid med ett dressyrspö, och petar på lite grann på baken.
så kommer bakbenen, men måste i stort sett göra de hela tiden.
eller rätt många gånger, han är en liten fuskare.
och tycker de är roligare att springa fort, o hoppa över saker i skogen.
än gå dressyr. :P
men så är de väl om han är fd fältävlans häst.

känner att jag behöver få mera sporre att forsätta träna honom.
han är inte lätt, ibland tappar man sugen lite.
och ibland blir man taggad, och bara vill forsätta.
halvhalter är bra. :)
de kör vi mycket.

Ja, stark och tung blir han.
Men vill ju inte sätta in en skarpare bett på honom för att orka med o rida honom bättre.
då han kan gå bra på sitt nya bett, som han haft ett tag nu.
tycker man ska rida på så milt bett som möjligt faktiskt.
 
Sv: Några tips på dressyr övningar ?

Brukar oftast galoppera i backar så dämpas farten lite :P

Har ju inte galopperat så mkt ute innan, och har inget ridhus och banan har inte sett så bra ut att vi vågat galoppera med henne där. Så har blivit rakt fram galopper :p

kan lägga upp lite filmer på min häst när vi galopperar i ridhus.

3 månader sen
http://www.youtube.com/watch?v=7cGlNT5XiOQ&feature=channel_page

idag:
http://www.youtube.com/watch?v=GaW9Y3riuMA&feature=channel_page

Är ju fortfarande lite studsigt och fort och spänt i början, men på slutet börjar hon slappna av och får rundare galopp.:)

Har jobbat väldigt mkt med henne att hon ska vara avslappnad och lyssna på oss, och jobba i en bra form :)
 
Sv: Några tips på dressyr övningar ?

Brukar oftast galoppera i backar så dämpas farten lite :P

Har ju inte galopperat så mkt ute innan, och har inget ridhus och banan har inte sett så bra ut att vi vågat galoppera med henne där. Så har blivit rakt fram galopper :p

kan lägga upp lite filmer på min häst när vi galopperar i ridhus.

3 månader sen
http://www.youtube.com/watch?v=7cGlNT5XiOQ&feature=channel_page

idag:
http://www.youtube.com/watch?v=GaW9Y3riuMA&feature=channel_page

Är ju fortfarande lite studsigt och fort och spänt i början, men på slutet börjar hon slappna av och får rundare galopp.:)

Har jobbat väldigt mkt med henne att hon ska vara avslappnad och lyssna på oss, och jobba i en bra form :)


Hon såg mer avslappnad och mer bärkraftig ut i galoppen på andra filmen.
Eller vad man säger.
Bättre styrka, sprang inte upp med huvudet som på första.
De är ju jobb som gäller, massa jobb.
Bra jobbat. :)
 
Sv: Några tips på dressyr övningar ?

Okej.
Han har ju 50% fullblod i sig.
Och fullblodet lyser igenom honom så himla tydligt.
Min tränare har sagt att jag avgör själv, hur jag vill rida han osv.
Men hon tycker personligen inte, att jag ska galoppera på honom ute.
För låter jag honom öka galoppen ute, blir de en kamp om att få honom o bryta av.
Man får verkligen bli hård o tråkig i mot honom.
Och i våras sa min då varande tränare, likadant.
Rid ut mycket träna massor, skritt & trav.
Och få honom skritta, efter traven.
Han blir lätt steppig, och takar på osv.
Och då galoppera jag inte på 3-4 veckor ute.
Bara på ridbanan.
Och där var de mycket träning, ett par galopp steg.
Bryta av, sen ny galopp och hela tiden få honom lyhörd.
Och lyssna på minsta vikthjälp, i stället för att man ska behöva ta tag i tyglarna.
Nu har han kommit igång mer på riktigt efter skada o alla motgångar.
Så nu är vi där igen, efter dom där veckorna.
Gick han kanon ute. =)
Han va klockren, lyssna skit bra.
Och allt.
Men man måste ju verkligen ha tålamod.

Vi ska börja träna på öppna,sluta osv nu..
De ska bli roligt.
Men vill ha fler tips, ifrån er med heta,studsiga o busiga hästar.
Hur ni tränar, för att få dom lyhörd.
Jag har lagt ner massor, arbete med att få honom ner på bättre bett.
När han kom, hade han mylerbett.
Typ pelham bett.
Idag rids han mesta dels på tredelat sweet iron bett.
Går super på de. =)
Bästa bettet jag träffat på.

Jag brukar alltid, när en "het" häst kommer för att träna för mig, be om att få se den på lång tygel i både trav o galopp!
För det mesta (inte alltid) så är helt plötsligt det stressiga och panikartade borta! I ditt fall kan det ju mkt väl vara så att han är hårt hållen sen tidigare, med skarpa bett osv, så att få vara helt utan kontakt med bettet en stor befrielse!
Ofta när en häst springer eller flyr från arbete så ligger ett kommunikationsproblem i botten, hästen stressar för att den egentligen inte förstår vad som krävs av den, så mitt tips är att verkligen backa tillbaka i utbildningen och ta signal för signal. Kontrollera också ordentligt att du som ryttare inte ger dina hjälper otydligt, eller för många hjälper samtidigt...

Ett riktigt gammalt tips (som kräver sin modiga ryttare) är att när man rider ute, och hästen sticker, ska man släppa tygeln och DRIVA hästen ännu mera, inte börja slita o dra. Har man tur blir hästen så ställd att den själv bromsar upp. Detta har jag själv fått göra, speciellt på busiga ponnyer, med mycket gott resultat.
:idea: Lycka till!!
 
Sv: Några tips på dressyr övningar ?

gud vi´lken skillnad!:laugh: hon såg mkt finare ut nu, mkt mer avslappnad och inte så sprättig, speciellt mot slutet av filmen.:)
 
Sv: Några tips på dressyr övningar ?

Jo hoppas att nu när det blir bättre på bana så kmr man kunna träna mer på galoppen :) men måste ju träna själv oxå på att sitta emot, får lov att träna upp magmusklerna lite :p

Tkr själv oxå att det är stor skillnad :) så att hitta formen i traven först kan hjälpa mkt även i galoppen :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
776
Senast: Lutten
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 318
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
869
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp