Namnskylt till halsbandet!

E

ecssory

En fråga!
På skandinavium brukar det alltid finnas en firma som säljer små plåtbitar i form av hundben i olika färger där de graverar in hundens namn och telenr. denna fäster man sedan i halsbandet.
Tycker den är roligare än adresstuberna - är det någon som vet vem som säljer/gör dessa?
 
Bara ett råd där, lägg in ditt namn och nummer snarare än hundens namn! Det är inte alltför ovanligt med hundstölder, och vet dom hudens namn är det lättare!
 
Det var ett bra tips! Dom flesta hundar reagerar ju och blir glada när dom hör sitt namn, eftersom det oftast betyder lek, skoj, gos eller annat roligt.
 
Japp, det är helt rätt finns ingen anledning att någon okänd skall veta hundens namn.

Om någon hittar en bortsprungen hund och är så nära att de ser namnet på skylten så är de så pass nära att de lika gärna kan ta hunden.

Det får bli enbart telefonnr...
 
Inflika typ att hittelön finns för hunden också. Jag har märkt att många människor är mycket mer villiga att hjälpa hunden att komma hem då :smirk:

Ganska många hundar här i området som har kommit lösa och sprungit bort ibland, och dom som har haft hittelöns-bricka/lapp har återkommit mycket snabbare än dom andra.
(Varför jag vet det är för att min f.d närmaste vän och hennes mamma hade en djuraffär här. Hundarna lämnades alltid där..)
 
Jag tror att man får skriva ut länkar så, om det är till någon hjälp i en diskussion eller liknande. Jadzia brukar vara ganska snäll ;) *fjäsk fjäsk*
 
Förlåt en dum fråga, men när jag var liten fick jag höra att man inte skulle ha någon bricka i hundens halsband pga skaderisken - att hunden kunde skära upp halsen eller skada sig på ett sånt föremål som en plåtbricka. Även om brikan inte har vassa kanter kunde den vid stor kraft skära in i halsen på hunden. Men nu för tiden verkar det helt OK med brickor i halsbandet. Var varningen om skaderisken jag fick som liten överdriven?
 
Risken finns nog men chansen att hunden fastnar i halsbandet och gör sig illa är större.

Chansen att man av någon anledning "tappar bort" sin hund finns också och då är det ju en höjdare att kunna få tillbaka den :smirk:.

Förr sa man ju att kycklingben var idioti att ge hundar - jättefarligt.
Nu har jag kommit i kontakt med hundar inom jakt och de får fågelskrov (kyklinben m.m.) ibland.
Angående den frågan har jag ingen aning om vad som "gäller" själv ser jag inte anledningen att ge fågelben - det finns ju märgben, fyllda och tomma och däremellan får hunden äta sin mat och sitt levergodis :smirk:.
 
Nämen precis, trender ändrar sig ju och det som var farligt förut visar sig vara överdrivet eller tvärtom. Jag menar visst KAN det väl hända teoretiskt sett att hunden gör illa sig på brickan, men händer det någonsin i praktiken?...
Vi hade tyghalsband till våra hundar där min mamma så fint broderade in vårt telefonnummer i istället. :D
 
Där ser man, det är bara det att alla som jag känner och bekantas bekanta alltid fått höra att det gäller kycklingbensförbud oavsett!

Råa - ok, tillagade - förbud!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 391
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 251
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp