Nån hamsterexpert här?

WhoIsItAgain

Trådstartare
Efter 4 år utan djur står jag inte uuuut! Så jag har bestämt mig för att skaffa hamster igen. Hade flera stycken (alla i egna burar!) för sisådär 30 år sedan. Men saker lär väl ha ändrat sig sen jag hade uppdaterad info på hamstrar. Så jag var iväg idag och köpte en bok, steg 1. Hamstern kommer inte än på ett par månader.

Nu har jag några frågor efter att ha läst den. Jag bor ju i utlandet och vet inte om infon bara skiljer sig därför eller om det är nya rön.

1. Det står man ska ha halm och hö i bostaden (buren eller vad man nu har). När jag hade hamster sist skulle man inte ge det pga att det kunde skada kindpåsarna?

2. De rekomenderar hjul att springa i. Lika där, sist jag hade hamstrar gick man ifrån hjulen då det skapade stress. Hur är rönen nu?

3. Jag har ett megastort vardagsrum och tänkte dela av ett hörn som typ utehage/aktivitetshörn. I boken står det räcker med 30 cm höga brädor, men jag tycker det låter lågt? Håller det verkligen en hamster inne? Vill ju inredan hörnet med klättersaker och vill inte att den lilla gynnaren ska råka klättra ut.

4. Vill köpa från privat uppfödare. Nån som har kontakter i Tyskland (norra delen helst), Holland (Nordvästra hörnet, har inte så långt dit heller), eller vet sidor jag kan leta efter seriösa uppfödare?

5. Tror jag är mest inne på guldhamster (var sådana jag hade förut) men har någon tips om annan sort? Vill i alla fall ha någon som man kan klappa lite på och gosa. Mina guldhamstrar låg gärna inrullade under min tröja :)

6. Förr hävdades att honor alltid var lite mer ilskna än hanar men enligt min bok är det inte så? Någon med egna erfarenheter? Jag har bara haft honor så jag kan tyvärr inte jämföra alls.

Tackar på förhand.
 
1. Stämmer fortfarande, rekommendationen är sönderrivet toapapper. Och definitivt inte hamstervadd som ofta säljs i djuraffärer.

2. Hjul är fortarande ganska kontroversiellt. Men om man ska ha hjul ska det till guldisar vara minst 22cm i diameter. Men är något jag avstod ifrån när jag hade mina.

3. De kan hoppa/klättra bättre än vad man kan tro. Men eftersom de har dålig syn så skulle jag inte rekommendera allt för mycket klättersaker (och ha en bur i markplan, hellre mycket golvyta än höjd och total yta). Utan mer markbaserade aktiviteter som fodersök, sandlådor etc.

4. -
Men bör inte vara allt för svårt att söka på. Det finns ju hamsterföreningar och dessa brukar ha uppfödare listade.

5. Personligen har jag ingen bra erfarenhet av någon av dvärgarna. Roborowski är förbaskat söta men verkar inte så sällskapliga av sig. Har hört rätt många som har trevliga Kinesiska hamstrar, men de kan nog vara svåra att få tag på. Guldhamstrar från uppfödare brukar dock vara trevliga husdjur.

6. Skulle nog säga att det inte spelar så stor roll. Det är nog mer deras egen personlighet som spelar in. Har bara träffat på en 'aggressiv' hamster, det var en hona för typ 22år sedan, men att basera alla honor på henne vägrar jag göra. Mina sista två honor var en kollugn och den andra spattig. Men alla hanar jag har haft har varit snälla och sävliga, även om det kanske inte kan sägas för alla.
 
Tack för svar! Har kollat runt lite på burar, vad säger du om dessa våningsburar. Är det helt dumt pga att de ser dåligt eller är så som dessa ser ut ok?

http://i.ebayimg.com/t/XXL-Nagerkae...00/s/MTAwMFgxMDAw/z/N3IAAOSwnDZT9Jpa/$_57.JPG


Måtten är: 113 x 60 x 54 cm

Denna gillade jag för att hamstern då själv kan gå in och ut om jag bygger en hage runt: http://www.ebay.de/itm/XXL-Hamsterk...ierbedarf_klein_nagetiere&hash=item540f36d1ff

Måtten: 115 x 60 x 58 cm

Verkar svårt hitta stora enplansburar här men om dessa är kassa får jag ju leta vidare (eller snickra själv....)
 
Jag skaffade begagnade akvarium till mina, hade ett med korta kanter men mycket golvyta, ett annat med höga kanter med medioker golvyta, det senare hade man kunnat bygga en loftvåning i (utan potentiellt höga fall). Akvarium är kanon om man har en hamster som gnager mycket och ger goda grävmöjligheter dessutom. Skulle väl inte klassa de på bild som kassa, men lite riskabla för en hamster kanske.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp