-- nån som har tips!? --

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mifellen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 004
Sv: -- nån som har tips!? --

det är ju inte det att jag tappar dem, men nästan. Och för att inte tappa dem måste jag ju dra upp hälen och det är där problemen startar. Om jag försöker att slappna av och ta ner hälen i naturligt läge måste jag sitta ner, ingen lättridning i såfall...

Det kan helt enkelt vara så att en Cheyenne inte är rätt sadel för dig. Olika sadlar är olika uppbyggda och passar olika anatomi olika bra. T ex så i min hoppsadel så kan jag utan problem med hoppläder sitta i en korrekt sits både nedsuttet, under lättridning och i fältsits. Medan på andra hoppsadlar hamnar jag oavsett i stolsits, eller så går det bra att rida lätt men inte att sitta ner etc. Och det beror helt enkelt på hur de är gjorda, och hur jag är byggd.

En sak som jag inte ens tänkt på men som sadelmakaren efter bara fem sadlar insåg var att jag vill ha sadlar med brett säte, och fungerade inte alls i/tyckte inte alls om de med smalt säte. Och en sådan detalj kan vara avgörande.

Nu vet jag inte exakt hur Cheyennen är, men stiglädrenas placering är en EXTREMT viktig detalj! Sitter de för långt fram så kommer det hela tiden krävas muskelarbete för att dra dem bakåt, och det inverkar negativt på sitsen. Om de däremot sitter för långt bak kommer de också störa sitsen. Men om de sitte så att du bara kan sätta dig i sadeln rakt upp och ner och sitta i lod så hjälper de sitsen underbart mycket, för då behöver du inte anstränga dig för att sitta rätt.

Och du har inte haft problemet i andra sadlar, och kanske är det helt enkelt så att cheyennen inte är rätt sadel för dig, eftersom du inte hittar en fungerande längd på stiglädrena. Det behöver inte ha ett dugg med stiglädrena att göra, utan snarare var du har din tyngdpunkt t ex.

Alexandra_W : Ja, det där har jag tänkt på mycket MEN dessa problem har uppkommit den sista veckan. Sadeln har jag haft i ungefär 2 månader.

Mifellen skrev:
Alexandra_W : Ja, det där har jag tänkt på mycket MEN dessa problem har uppkommit den sista veckan. Sadeln har jag haft i ungefär 2 månader.

Då kommer genast min nästa fundering: Ligger sadeln likadant på hästen nu som för två månader sen? Om hästen musklat sig så sadeln tippats lite mer framåt eller bakåt (kan vara svårt att se med blotta ögat) så kommer du också att tippas lite framåt eller bakåt och det kan ge problemen du beskriver. Dvs du sitter inte i jämvikt längre.

Om hästen musklat sig av att slippa bom så är det ju inte alls omöjligt att sadeln ligger lite annorlunda. Och ½ cm 'tipp' åt något håll gör massor mer än man tror för sitsen.

Så, ta och granska hästen med nya ögon ur alla vinklar och vrår, både med sadel och utan. Och om du känner att 'men sadeln ligger nog kanske lite högre/lägre fram nu..tror jag?' så prova padda så den ligger 'jämnt' igen och se om du har samma problem med stigbyglarna.

Om du har stiglädrena på korta hålet och har en ledad stigbygel så kan du trycka den neråt några mm och det är kanske bara det som behövs.
När jag använder min ledade stigbyglar så har jag korta läder än normalt, men med hjälp av stigbygeln så känns de ej så korta då man kan trycka ner foten bättre, och i trav och gallop blir det mera "gung" och man kommer ännu djupare.
Tycker att du ska prova ledade stigbyglar.

ok. Vad använder du för typ av ledad stigbygel? Sprenger? Mark Todd?

Jag ska ta en ordentlig titt på sadeln och hästen i morgon!

Chivita: Vilket märke använder du? Sprenger? Mark Todd?

Tacksam för svar

Jag använder Globus som jag köpte ifrån Bole.
Finns nog på andra ställen oxå.

Och du tycker de är bra? Har du provat fler? (andra märken)

idag har jag granskat sadeln ordentligt. Fann att (eftersom jag paddat upp enormt mycket i framkant) sadeln låg i bakvikt. Jag tog ur paddarna och såg att det eg. inte behöver paddas. Jag kände att det blev bättre; benen blev mer avslappnade. Men i traven finns fortfarande problemet, dock inte lika mycket som innan.

Mifellen skrev:
idag har jag granskat sadeln ordentligt. Fann att (eftersom jag paddat upp enormt mycket i framkant) sadeln låg i bakvikt. Jag tog ur paddarna och såg att det eg. inte behöver paddas. Jag kände att det blev bättre; benen blev mer avslappnade. Men i traven finns fortfarande problemet, dock inte lika mycket som innan.

AH, då var jag på rätt spår. Och att du fortfarande har problemet kvar lite i trav - ge det lite tid. Din kropp och dina muskler har ju 'vant sig' vid att sadeln är i bakvikt. Det tar ett tag att vänja om. Så ge det lite tid och se om det försvinner helt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 911
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·
Träning Hejsan! Har ridit något år nu men direkt jag ska sitta ner i traven hamnar jag i stolsits.:crazy: Jag har länge haft svårt för att ha... 2
Svar
25
· Visningar
2 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka