Nån som jobbar som lärare?

Piek

Trådstartare
Nån gång ska man väl växa upp och ta tag i livet och jag har nog bestämt mig för att det är lärare jag vill bli! Är det någon här som jobbar som lärare? :)

Vad för lärare är ni? (vilka årskurser jobbar ni med och vilka ämnen?)
Trivs ni med erat jobb?
Är jobbet som ni hade förväntat er? Motivera gärna!

Sen undrar jag hur väljer man vad man vill bli för lärare?
Jag tror att jag vill jobba i grundskolan, mot mellan eller högstadiet. Ämnen har jag ingen aning om vad man ska välja! Gillar samhällsämnen men är samtidigt kreativ och gillar praktiska ämnen och dessutom har det visat sig att jag är ganska bra på att lära ut och se logiken i matte hmm... Så hur sjutton vet man vad som är roligast och som man är bäst på?
 
Jag har samma tanke på dig! ;) Jag har precis börjat läsa in lite gymnasiekurser så jag får tillräcklig behörighet. Jag har tänkt mig åk 4-6, men vilken inriktning vet jag inte riktigt än... ;)
 
Åh vad kul att vi är fler! Jag måste också läsa in lite gymnasiekurser därför jag måste bestämma vilka årskurser jag vill jobba med behövs ju lite mer för de äldre åldrarna...
 
Lärare är ju världens bästa jobb så du har gjort ett bra val.

Jag jobbar med årskurs 6-9 och har svenska/svenska som andraspråk. Är dock behörig i svenska och historia men som så ofta är det ju inte säkert att man får undervisa i allt man är behörig för.

Jag trivs väldigt bra och har ärligt talat ingen aning om vad jag skulle jobba med om jag inte var lärare, känns inte som att det finns något annat som intresserar mig. Utbildade mig till lärare för att jag ville ha ett roligt jobb som drar in nog med pengar för att hålla på med mitt verkliga intresse, hästar :angel::laugh:

Jobbet är rätt mycket som jag förväntade mig, jag hade nog ingen förskönad bild av det så jag blev inte besviken. Däremot var det ju mycket att hålla reda på men när man gjort ett läsår har man varit med om det mesta och kan göra förbättringar inför kommande läsår. Det gäller visserligen för alla läsår, jag brukar skriva upp sådant som behöver fixas inför nästa år så att jag inte ska glömma bort det :o

Hur man bestämmer vilka åldrar man ska jobba med vet jag inte riktigt, jag visste redan när jag började att det var högstadiet jag ville jobba på. Däremot läste jag in behörighet för gymnasiet också ifall jag någon gång skulle ledsna på fjortonåringar som klänger i gardinerna.

Gällande ämnen så resonerade jag som så att jobbchanserna ökar om man har ett kärnämne. Så jag valde svenska eftersom det kändes roligast av de tre och så valde jag mitt eget favoritämne, historia, som andra ämne. Om du kan tänka dig flera olika ämnen så kolla vad som kommer att behövas i framtiden, i vilket ämne det kommer att bli brist på behöriga lärare. Ett praktiskt ämne ihop med ett teoretiskt kan bli klurigt på en del skolor eftersom de fortfarande kan vara inrättade efter någon slags gammal norm om vilka ämneskombinationer lärare har. Men sådant går ju att lösa med vettig schemaläggning. Nu är det några år sedan jag tog examen och då gick det att välja ämnen fritt men jag tror att det är lite mer uppstyrt nu (igen).
 
Åh vad kul att vi är fler! Jag måste också läsa in lite gymnasiekurser därför jag måste bestämma vilka årskurser jag vill jobba med behövs ju lite mer för de äldre åldrarna...
Stäm träff med en syokonsulent och gå igenom vad du har för behörighet idag och vad du vill ha och vad du behöver. De är duktiga på att hitta all information! :D
 
@Cilva bra då kanske läraryrket inte är så hemsk som folk har en förmåga att få det att låta som :D
Ser du några för/nackdelar med högstadiet jämfört med yngre åldrar? (Heter det ens högstadiet nu för tiden?)

@Snurrfian yes det är nästa projekt! Ska ta tag i det så fort jag får en ledig dag :D
 
Håller med Cilva, världens bästa jobb är det! Sen finns det massor som borde ändras i t ex arbetsvillkoren, men själva jobbet är det inget som slår.

Jag är legitimerad för 4-9 samt gymnasiet i fyra ämnen: svenska, engelska, franska och historia. Dessutom på väg att bli behörig i svenska som andraspråk (30hp hittills). Jag har jobbat på alla stadier utom lågstadiet, men mest på 7-9. Jobbar på en 7-9-skola idag men hoppas kanske jobba med sfi i framtiden. Jag vet inte, när jag tänker på mina högstadieelever vill jag nog vara kvar med dem.
 
@Sonic76 vad kul! vad tycker du att är skillnaden mellan låg och mellanstadiet? Anledningen jag känner att jag inte vill jobba på lågstadiet är att det känns som ett enormt ansvar att lägga hela grunden för barnens framtid. Det måste vara oerhört viktigt att de får rätt start från första början kan jag tänka mig?
 
Jag jobbar som gymnasielärare i svenska och engelska. Jag trivs överlag väldigt bra, men i perioder (framför allt i nationella prov-tider) är rättningshögarna enorma… Hade jag valt om hade jag kanske inte valt två ämnen som båda är så "rättningstunga".

I övrigt tycker jag att det är ett roligt, kreativt och ganska fritt jobb.
 
@Bri @Karfitsa @Sonic76 och @Cilva
Är det någon som vill berätta hur en "normal" arbetsvecka ser ut för er? Vilka arbetstider har ni?
Vad gör ni mellan lektionerna? (Hur mycket tid lägger ni på rättning, planering och vad mer ska tänkas på?)
Känner ni att ni hinner med det ni behöver och framförallt vill göra?
Hur är relationen till eleverna? Hinner ni lägga tiden på dem att ni får deras förtroende eller blir det mest klassrums kontakt?

Tusen frågor kommer upp men jag känner mig taggad och vill se om det är rätt för mig :)
 
@Piek Jag jobbar som följer 8.10-16.00, 17.00, 15.00, 15.00 och fredag till 13.30. Har i år möjlighet att ta ut friskvårdstimme samt föräldrasamverkanstid på torsdagar så då kan jag sluta 13.00 om jag vill. Är dock alltid på jobbet 7.30 och onsdag till och med fredag brukar jag vara kvar minst en halvtimme efter schemats sluttid så att säga.

Mellan lektionerna planerar jag kommande lektioner, läser/rättar inlämningsuppgifter, kontaktar föräldrar, städar, dricker kaffe och umgås/pratar mycket med elever. Jag hinner med det mesta, ibland hopar det sig men det är oftast vid terminsslut (oavsett hur bra jag planerar brukar det ändå bli en del att göra just då). Jag upplever att jag har en bra relation med eleverna och försöker som sagt att bättra på dem genom att umgås en del på rasterna med dem, friluftsdagar och läger är också utmärkta tillfällen för sådant.
 
@Piek Jag jobbar 35 timmar i veckan på arbetsplatsen och 10 timmar hemma (förtroendetid i veckan). De sista tio timmarna kan variera både uppåt och nedåt beroende på hur mycket jag har att planera och rätta.

Jag undervisar drygt 15 timmar i veckan och har två timmars stöd då elever kan komma och få hjälp med uppgifter, ta igen missade prov osv. Övrig tid på jobbet planerar jag lektioner, har kontakt med elever och föräldrar i olika ärenden, är på elevrelaterade möten (t ex åtgärdsmöten), andra möten (APT, arbetslagsmöten, ämneslagsmöten), hjälper elever med alla möjliga saker såsom att gå med dem till matsalen och bekräfta att de går på skolan så att de får äta (om de glömt sin nyckelbricka som man behöver för att få ut en tallrik på vår skola), går med till studievägledare, dirigerar dem till rätt klassrum osv. Ofta vill de ha hjälp med olika uppgifter även utanför lektionstid och har jag tid hjälper jag till med det.

Rättar gör jag oftast hemifrån, det är svårt att sitta ostört i skolan.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 579
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 049
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 745
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp