Nån som vet...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jojjo811
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 346
J

Jojjo811

..vad hästen kan ha gjort här ?
P1010001.jpg

Pälsen är typ avskavd eller nånting:crazy:

Å det är på hennes framben :p

Sv: Nån som vet...

tycker det mer ser ut som en blöt fläck :)

jag hade en häst.. eller de va inte min utan grannens.. Hon hade en exakt lika dan fläck som de aldrig växte ut hår på.. Hon hade tydligen galloperat i hagen och sen inte sett tråden ( enkel järntråd) och sprungit in i den. Det fanns en pigg och det var den som hon fastnade i och tråden skavde av hennes päls där..
kan ju ha vart någe liknande..

/ Manda

min 2 åring har en liknande fläck på rumpan.
Hans mor födde honom mot väggen så han skrapade sej o håret harinte vuxit ut sen dess.

annars kanske de kan vara något skav?

Hur öänge har det varit så...? ser ut som hästen tex snubblat och skrapar upp benet och nu när såret läkt så börjar pälsen växa upp igen!

Stått och kliat sig mot ett träd, eller något annat hårt.

Min ponny gör det hela tiden, då får han sånna där slitingar i pälsen och i mannen. Fullt som satan :angel:

Men det finns ingen att göra åt saken, om det kanske är typ av ett täcke som sliter på ett specielt ställe brukar jag spraya på glansspray som man har till svansen för då blir det halt och då slits det inte lika lätt.

Tack för alla svar :) När hon äter sparkar hon i väggen och slår i krubban :smirk:

;)

hej hej min häst har ungefär en exakt lika dan hårlös fläck.
när jag såg det så trodde jag direkt att det var ringorm så vi ringde till veterinären.
dom kom ut och tog provet på det och det visade sig att det inte var någonting.. så dom sa att vi skulle ta på utspäd jodopax 2 gånger per dag.
det har växt över hår nu men det blir inte helt bra och så falgar det hud bitar.. så nör veterinären kommer nästa gång ska ja be henne kolla på det i gen..

Har det alltid varit så? Annars så har hon säkert skavt av pälsen eller har någon taggit sig en tugga av henne. Våran gamla valack 28 år brukar bita bort päls på sin bästa kompis i hagen. Blir snygga kala fläckar lite här och där men mest på rumpan.

Jag tror din häst har busat i hagen. I alla fall om han har sällskapskompis/-ar Våra hästar brukar få sådana:angel: de är 5 unghästar och tre "vuxna":rofl: De busar alltid, så de har fiiina hårlösa fläckar som existerar lite här och där:p

Sedan tappade mitt sto päls och hår lite här och var på benen, vi kom aldrig fram till vad det var, men nu har hon fiiina vita prickar på benen:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Min ponny lyckades skära sig på nosryggen ändå till benet och har blivit sydd. Jag fick ta hem honom igår å självklart lyckades han...
Svar
6
· Visningar
584
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
20 571
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 577
Foder & Strö Trillade över en gammal tråd från 2016 om tiamin. Undrar om nån vet om det blev nån uppdatering och publicering av resultaten...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25