toughcookie

Trådstartare
Hur vet man om barnet "behöver" napp? Mitt första barn hade aldrig napp eller fingrar trots pappans ihärdiga försök (i england SKA alla barn ha napp tydligen).
Men nu har jag en så konstig känsla med Elvira (snart 5 månader), jag har inget konkret att sätta fingret på men jag har gått i ett par veckor nu och funderat på om det inte skulle kunna vara bra för henne.

Så hur VET man och hur mycket ska man truga om man bestämmer sig för att prova.
 
Sv: Napp?

Jag märkte på mina barn att de hade ett snuttbehov som jag själv inte kunde tillfredsställa.

Den första väntade jag med tills han var sju veckor, sedan höll han på att snutta sönder mig.

Den andre skrek och skrek och det enda som mildrade det något var nappen, som jag började med när han var tre veckor.

Jag behövde aldrig truga, men jag gav det ett par dagar, då jag testade och var envis. De ville inte ha den de första gångerna, men man får prova sig fram lite. Jag tänkte låta båda barnen välja själva, hade de efter någon dag fortfarande inte tagit den så hade de sluppit.

Varför tror du det skulle vara "bra" för henne med napp? På vilket sätt märker du att det är en napp hon behöver? Fem månader är ändå ganska gammalt, har du inget konkret som pekar på att hon behöver den kan du ju vänta.

Jag använder absolut inte nappen som tröst, blir barnen ledsna av någon orsak så är det jag som tröstar, inte nappen.
 
Sv: Napp?

Grejen är ju att jad INTE kan komma på varför magkänslan säger att det kanske skulle vara bra. Visst, ibland känner jag mig som en levande napp och hon vill snutta ofta men än så länge så är det helt ok.
Pappan vill gärna prova med napp eftersom han ibland känner sig totalt värdelös när tuttarna (dvs jag!) inte är hemma. Hans son började med napp först vid sex månaders ålder så han tycker inte alls det skull kännas konstigt att erbjuda det nu.

Ähh, jag vet inte men alla min skäl till att INTE ge napp är rent egoistiska. Jag tar tacksamt emot både för och nackdelar med att ge napp då jag inte har annat än "dåliga" erfarenheter av nappbarn(eller snarare föräldrars sätt att använda napp som ljuddämpare).
 
Sv: Napp?

Ähh, jag vet inte men alla min skäl till att INTE ge napp är rent egoistiska. Jag tar tacksamt emot både för och nackdelar med att ge napp då jag inte har annat än "dåliga" erfarenheter av nappbarn(eller snarare föräldrars sätt att använda napp som ljuddämpare).

Jag är inte så insatt i ämnet egentligen. Men kan ge en personlig reflektion och en eventuell inte egoistisk anledning. Jag hade själv inte napp eller finger eller något sådant som barn och det har satt sina spår senare i livet, fram till sena tonåren har jag alltid haft grejer i munnen. Har tuggat på allt. Visst kan folk tugga på pennor och så, men jag har varit extrem. Jag och min mor har pratat om det och hon är rätt övetygad om att det har att göra med att jag inte hade napp etc. som barn, det var väl ett behov som inte blev uppfyllt. Funkar säkert inte så för alla, men för mig hade det nog varit bra, hade i alla fall definitivt varit bra för mina saker. :D
 
Sv: Napp?

Min dotter fick vi mer eller mindre övertala att ta nappen (hon spottade ut den hela tiden i början, tog 3-4 veckor innan hon ville ha den). Jag har alltid varir emot användning av napp, men sen började jag tänka i lite andra banor när dottern väl hade kommit. Dels så är nappen snällare mot tänderna, dels är det lättare att reglera NÄR barnet snuttar och även lättare att sluta med när den tiden är inne (tummen sitter alltid där den sitter, en napp kan man ju lägga undan).
Jag är oxå extremt emot att använda nappen som ljuddämpare, i vårt hem används napp vid sovdags och ibland även på längre bilresor, aldrig annars, och det accepterar dottern utan problem, och har alltid gjort. (hon är nu 23 månader).

Själv hade jag ingen napp när jag var liten, jag sög konstant på 2 fingrar istället (långfinger + ringfinger samtidigt) och gjorde så LÄNGE (gick nog i 2:an eller 3:an innan jag lyckades sluta med fingrarna nattetid). Mina framtänder tog en hel del stryk av det, och jag hade ren tur som slapp tandställning (överbettet gick tillbaka av sig själv)
 
Sv: Napp?

Vi märkte att sonen hade ett starkt sugbehov. Och då gjorde vi det enkelt för oss kan man väl säga och provade napp. Vi provade redan efter 1 vecka efter att vi frågat BVC-sköterskan. Hon sa att om amningen fungerar bra så kan man prova. Han är en riktig nappunge och älskar sin napp. Men nu har han börjat använda den liiite mindre tycker jag; till förmån för sina händer istället (han är 5 månader).

Jag har för mig jag läst någonstans att barns sugbehov successivt försvinner och att det inte alls är lika stort vid 6 månader. Om din dotter klarat sig bra utan napp såhär långt så skulle nog jag strunta i det faktiskt.
 
Sv: Napp?

Jag är inte så insatt i ämnet egentligen. Men kan ge en personlig reflektion och en eventuell inte egoistisk anledning. Jag hade själv inte napp eller finger eller något sådant som barn och det har satt sina spår senare i livet, fram till sena tonåren har jag alltid haft grejer i munnen. Har tuggat på allt. Visst kan folk tugga på pennor och så, men jag har varit extrem. Jag och min mor har pratat om det och hon är rätt övetygad om att det har att göra med att jag inte hade napp etc. som barn, det var väl ett behov som inte blev uppfyllt. Funkar säkert inte så för alla, men för mig hade det nog varit bra, hade i alla fall definitivt varit bra för mina saker. :D

Intressant fundering! Jag hade tydligen napp från jag var ganska nyfödd till omkring 2 månader eller så (har jag för mig). Då var första nappen utsliten och ingen annan napp dög så då slutade jag med napp (att jag sen sympatisög på napp en tid när brorsan kom (då var jag 2,5 år) var väl inte riktig detsamma som en "riktig" nappanvändare). Och jag måste säga att jag har också varit extrem vad gäller tugga på pennor. Jag tuggar fortfarande och har tuggat sönder både blyerts och bläckpennor. Dessutom är jag nagelbitare.
 
Sv: Napp?

Min son har använt napp 2 -3 ggr i mindre perioder, drygt 1 månad per gång. Han har inte heller sugit på tummen eller biter på saker.

Så det behöver inte alltid vara tumme eller napp, min son är ett bra bevis på att klara sig utan både napp, tumme, snuttefilt och dylikt. Något han valt själv, även om vi har försökt när han var mindre.
 
Sv: Napp?

Så det behöver inte alltid vara tumme eller napp, min son är ett bra bevis på att klara sig utan både napp, tumme, snuttefilt och dylikt. Något han valt själv, även om vi har försökt när han var mindre.

Så var ju min son som är nio år nu och inte har jag märkt att han skulle vara mer benägen att stoppa saker i munnen nu på senare år heller.

Jag kommer själv igåg hur jobbigt det var när jag slutade med napp, kan se mig själv slänga dem i sopnedkastet. Jag tog till fingrarna istället och snuttade på dem lååångt upp i skolåldern och har nu ett tjusigt överbett. Det är ju sånt jag vill att dottern ska slippa om det går.

Samtidigt så har jag ju med åren lärt mig att lita på magkänslan när det gäller hästarna så man undrar ju lite vad det betyder när den nu säger att "napp vore nog bra".
Erbjöd henne en napp ett par gånger under kvällen men det var så äckligt att hon fick kväljningar så det blir nog inget nappande där!
 
Sv: Napp?

Rasmus var extremt snuttig och min mamma lärde honom att suga på napp när han var 6 dagar gammal, det tog väl 3 minuter så kom han på hur han skulle göra.

Han har nappen med sig överallt och de här "nya" air napparna älskar han, som han lätt kan hålla i, leka med och han tycker ljudet är jätte kul om han drar ut nappen så så kan han ligga i flera minuter ;)


Är ju faktiskt bara att prova och se vad hon gör, antingen tar hon nappen eller så spottar hon ut den.

Rasmus säger till på skarpen när det är nappen han vill ha, får han flaskan eller bröstet så blir han verkligen asförbannad och sne när han ser att man tar hans napp blir han en solstråle igen :)
 
Sv: Napp?

Erbjöd henne en napp ett par gånger under kvällen men det var så äckligt att hon fick kväljningar så det blir nog inget nappande där!

Så gör vår son oxå. Han är nu fyra månader och vi har provat ge napp många gånger. Han fattar inte grejen med napp helt enkelt.

Om pappan fortfarande tror att napp skulle vara bra kan ju han oxå försöka. Jag tror det är få föräldrar som fortsätter truga efter att deras barn har klökts.:crazy:
 
Sv: Napp?

Jag märkte det n'r dottern var 7 veckor. Hon hade sånt sugbehöv och mina bröst gjorde så ont eftersom hon ville ligga där hela tiden. Så jag ringde till bvc och fick rådet att börja med napp. Så jag började med det. Och det funkade.

Mvh
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 380
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 318
Senast: Tassa
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 675
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 052
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp