När använder ni Täcken ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Molvi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 455
Sv: När använder ni Täcken ?

Yeahnny skrev:

jag förstår var du menar, det är ju inte så att man
ska lägag höet på ryggen men "korven" kanske inte visste det
då kan du väll förklara i stället för att skriva :
:rofl: :rofl: :rofl:
MVH / Clara

Jovars en del hamnar väl på ryggen men det stoppas in i framändan, munnen. Så det ligger liksom på insidan av ryggen ;)

Rolle på Österlen:D
Islandshästar på Lösdrift

Molvi skrev:
jag förstår var du menar, det är ju inte så att man
ska lägag höet på ryggen men "korven" kanske inte visste det
då kan du väll förklara i stället för att skriva :
:rofl: :rofl: :rofl:
MVH / Clara

Det var en spontan reation på ngt som jag tyckte var väldigt roligt sagt.
Och jag hoppas verkligen inte att Korven tog illa upp.

Yeahnny skrev:
Det var en spontan reation på ngt som jag tyckte var väldigt roligt sagt.
Och jag hoppas verkligen inte att Korven tog illa upp.

ne det får i väll hoppas, men jag tycker
inte bara mot "Korven" utan det är bara
onödigt att skirva smiyles när man istället
jag berätta för Korven.

Använder endast täcke om de är minusgrader ute och hästen e svettig, då får han ha på sej sitt fleec täcke, och över de slänger ja på ett mkt tunt regntäcke som skyddar fleecen i hagen!!

Men oftast behöver han inget, även fast halva han e rakad!;)

Jag tror faktiskt att Korven mycket väl förstod vad som menades :D

Rolle skrev:
Jovars en del hamnar väl på ryggen men det stoppas in i framändan, munnen. Så det ligger liksom på insidan av ryggen ;)

Rolle på Österlen:D
Islandshästar på Lösdrift

Mycket klokt! Tycker att det är alldeles för mycket daltande med hästar när det gäller täcken. Antingen rakar man av de all päls för att ersätta den med något mycket sämre, nämligen ett (eller flera) täcken, eller så stänger man in all päls och tar bort deras naturliga torkfunktion genom att lägga på ett täcke, som egentligen inte alls gör att de torkar fortare. Tackar vet jag att ge dem grovfoder så de kan hålla värmen själva! Fri tillgång och lösdrift vet ja!
Om hästen blir svettig när det är kallt efter ridning, så lägger jag på en yllefilt som suger upp det mesta, och sedan släpper jag ut den med ordentlig utfodring och vindskydd, då klarar de sig utmärkt!

MEN, jag är loxå av den bestämda åsikten att alla får ha sina egna åsikter om hur de vill sköta sina hästar, så länge de inte råkar illa ut (det gäller ju att hålla koll på deras hälsa), och jag tror att alla sätt är bra, så länge man gör de för kärlek till sina hästar!

Molvi skrev:
när och varför använder ni era täcken ?
vad är det för täcken m.m
berätta lite behöver tiips !

Har helklippt häst den här vintern så hon får alltid ha ett ganska tjockt vintertäcke och riktiga kalla dagar eller vid snöstorm eller liknande så får hon ha dubbla vintertäcken. (inte bästa sortens täcken heller...)

Andvänder alltid ländtäcke vid ridning utomhus kalla dagar. Om det är behagligt väder så andvänder jag det bara vid "uppvärmning" och "avslutning"... Då jag rider i ridhus andvänder jag inte något ländtäcke.

Eksemtäcke på sommaren. Regntäcke om vi är på kurs och jag inte vill lägga sadel på en blöt häst.

Vid något enstaka tillfälle har han även fleeceträcke ifall han är riktigt svettig och det är rejält kallt.

Annars aldrig

OA

På vintern använder jag fleecetäcke efter ett ridpass om han är väldigt svettig och på sommaren går han ofta med eksemtäcke.(Man måste ju vara mån om sin lille kompis!)
Om han går ute i hagen med täcke på sätter jag en täckgjord för att det inte ska fastna någonstans om han lägger sig ner.

Jag har täcken vid många olika tillfällen...

Regntäcke med fleecefoder (alt fleece täcke + regntäcke) om det är under -5 grader ute eller ifall det snöar/regnar. Ifall de är svettiga och ska ut så får de också på sig denna kombination.

Fleecetäcke med hals används främst inne i boxen när hästarna är svettiga.

Fleecetäcke utan hals används vid transport, under regntäcken (enligt ovan) eller som "pyjamas" när jag tycker det är för kallt för dem att vara utan.

Våran instruktör (som bor på gården) tycker dock att detta är uteslutande komiskt och skulle aldrig ha så mycket täcken till sina hästar...:D

När jag var liten hade min farfar arbetshäst (lääänge sedan...). När den hästen var svettig efter arbete brukade farfar lägga på en yllefilt med halm under. När jag själv hade häst kom jag ihåg det där och testade, fast med fleecetäcke och halm. Och det funkade alldeles utmärkt! Halmen liksom hjälper till att suga upp fukten och ger dessutom ett värmande luftigt mellanlager. Och mycket billigare än många täcken, värt att prova!

Tips för snabbare tork av oklippt häst i kallstall vintertid:idea:
Vi har kallstall och hästarna går i verksamhet 1-2 lektioner varje vardagkväll men vi vill ha dem inne så lite som möjligt. Med den här metoden behöver de bara stå inne några timmar i spilta, sen släpper jag ut dem när jag kvällsfodrar. I mitt stall är det funktion och billiga lösningar som regerar, inte dyra märkesvaror.Alltså har vi gjort så här med mkt bra resultat:

Vi har tunna mindre fleecefiltar som vi köpt billigt på typ rusta eller dollarstore. Dem syr vi 3 hällor på att fästa i grimman, lägger dem omlott och fäster dem runt halsen med en kort resårsnutt som har clips i bägge ändar (finns hos hööks, 2pack som egentligen ska sättas som hälla i skoridbyxor etc men varför använda saker till det de är ämnade för jämt???:rofl:)
Ovanpå detta lägger man antingen ett vanligt innetäcke som andas alt en yllefilt.En resårgjord håller allt på plats. Går filtarna inte ner runt bogen använder vi hemmagjorda bogskydd i dubbelt fleecetyg (jättebra att ha under täcke som glipar i bogen när man släpper ut halvtorr häst med täcke på!). Vi har ganska lång och stundtals kall vinter så vi släpper aldrig ut hästarna om de är blöta på halsen. Men på det här viset slipper de stå inne längre än nödvändigt...

Om jag har varit ute och ridit och min häst är svettig,brukar jag sätta på den ett svett täcke;) Om det regnar säter jag på ett regtäcke,vintertäcke behöver han inte...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
759
Senast: lytesout95
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 421
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 317
Senast: fio
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka