När är det okej med vita lögner?

Jag kan nog inte riktigt se behovet av en vit lögn i det här sammanhanget. "Nej det passar inte" borde räcka som svar eller om man vill vara 'vänligare' "Nej det passar tyvärr inte". Om din bekanta då kräver att få en anledning så är det henom som är oförskämd.
 
Varför ska Fia gå och fundera över att jag tycker hon luktar illa? Det känns väl bättre att jag bara meddelar att jag tyvärr inte har möjlighet att gå på bio med henne på fredag.
Kanske för att en efter en i umgänget säger upp umgänget och ingen talar om varför.

Och för att du en månad senare får samma fråga. Efter 2-4 gånger fattar de flesta men det är slöseri med folks tid med en del vita lögner och rent utav elakt om en person luktar illa men ingen talar om det. Hur ska man kunna göra något åt det om man inte vet?
 
Kanske för att en efter en i umgänget säger upp umgänget och ingen talar om varför.

Och för att du en månad senare får samma fråga. Efter 2-4 gånger fattar de flesta men det är slöseri med folks tid med en del vita lögner och rent utav elakt om en person luktar illa men ingen talar om det. Hur ska man kunna göra något åt det om man inte vet?

Eller så kanske Fia har en sjukdom som gör att hon luktar som hon gör, vilket hon är rätt trött att få berättat för sig eftersom hon inte själv är luktdöv?
 
Tack för alla era svar!

Lustigt det där med att jag känner att jag behöver komma med en anledning, och inte känner mig bekväm med bara ett "Det passar tyvärr inte". Kanske för att jag är feg och rädd för vad folk (läs: vännen) ska tänka om mig? Kanske för att jag själv hade tyckt att det var ett lite märkligt svar om någon sagt så till mig? Kanske för att jag inte känner vederbörande särskilt bra? Jag vet inte, får fundera lite på den!

Nu har jag i alla fall fått en bra ursäkt i form av att min sambo ska få besök från England samma helg, så jag kommer att säga att gästrummet tyvärr är upptaget av dem.
 
Jag tycker att det kan vara vettigt att vara ärlig om det gäller något personen kan ändra på (och som man tror den andra faktiskt skulle uppskatta att bli medveten om). I TS fall är vit lögn relevant och enklast i formen om att det inte passar (som flera föreslagit)
 
Alltid? Ibland? Aldrig?

Jag kom att tänka på det nu när en avlägsen bekant hörde av sig och frågade om hen fick komma och bo hos oss i fyra nätter i september. Hen bor i ett annat land och kommer att vara i stan p.g.a jobb. Det är första gången på mer än ett år som vi har någon form av kontakt, och jag har ärligt talat varit ganska nöjd med det. Jag trivs inte särskilt bra med den här personen (och då anser jag mig ändå vara en väldigt öppen och tolerant person) och det är väldigt mycket jag som är hennes kompis men inte tvärtom, om ni förstår vad jag menar. När hen flyttade utomlands var det för mig naturligt att vår kontakt dog ut lite, eftersom vi aldrig varit särskilt nära.

Är jag hemsk som ens överväger att komma med en påhittad ursäkt? Är jag det så går det väldigt bra att tala om det för mig, i så fall! Men jag försöker att vara lite mer självisk det här året, då jag lätt kommer bort mig lite i att alltid vilja vara alla till lags, och det här känns som en situation då jag verkligen skulle vilja vara självisk och säga nej. Jag känner helt enkelt ingen vilja alls att ha vederbörande i mitt hem i fyra dagar, men får också dåligt samvete då hen egentligen är väldigt snäll (om än lite påfrestande). Och hen har förmodligen inte en susning om hur jag känner.

Hur brukar ni hantera dylika situationer? Hur ofta tar ni till vita lögner, och var går gränsen för när det är okej och inte?
I just den situationen hade jag nog talat om att jag dessvärre inte kan ha någon som sover över hos mig, men att vi kanske kunde ses någon eftermiddag (lite kompromiss, och om personen är påfrestande kanske bara ses några timmar i så fall), men det går ju att strunta i det också.
 
I just den situationen hade jag nog talat om att jag dessvärre inte kan ha någon som sover över hos mig, men att vi kanske kunde ses någon eftermiddag (lite kompromiss, och om personen är påfrestande kanske bara ses några timmar i så fall), men det går ju att strunta i det också.
Ja, jag hade tänkt föreslå att vi käkar middag ihop någonstans någon kväll eller så. Det har jag absolut inget emot! :)
 
Tack för alla era svar!

Lustigt det där med att jag känner att jag behöver komma med en anledning, och inte känner mig bekväm med bara ett "Det passar tyvärr inte". Kanske för att jag är feg och rädd för vad folk (läs: vännen) ska tänka om mig? Kanske för att jag själv hade tyckt att det var ett lite märkligt svar om någon sagt så till mig? Kanske för att jag inte känner vederbörande särskilt bra? Jag vet inte, får fundera lite på den!

Nu har jag i alla fall fått en bra ursäkt i form av att min sambo ska få besök från England samma helg, så jag kommer att säga att gästrummet tyvärr är upptaget av dem.
Eftersom vännen är ute i hyggligt god tid, hade jag dragit en vit lögn i stil med att svärföräldrarna kommer då.
 
För mig är nog prioritetsordningen
1. Säg (delar av) sanningen på ett diplomatiskt sätt
2. Håll käften
3. Säg sanningen på ett odiplomatiskt sätt
4. Dra en lögn

Men så är jag en socialt obegåvad moraltant också. :p
 
För en såpass ytlig bekant tycker jag verkligen att ett "det passar inte" borde räcka utan följdfrågor, men jag har ingenting emot en vit lögn för att bespara känslor, relationer eller ens egen sinnesfrid.

@Mineur Man vinner ingenting på att föra milt våld på sig själv för att göra andra nöjda.. Det har jag börjat upptäcka bit för bit och steg för steg. Det är fantastiskt hur lätt folk tar på ett nej ändå, ungefär som man själv gör. :)
"jahapp, okej."
 
För en såpass ytlig bekant tycker jag verkligen att ett "det passar inte" borde räcka utan följdfrågor, men jag har ingenting emot en vit lögn för att bespara känslor, relationer eller ens egen sinnesfrid.

@Mineur Man vinner ingenting på att föra milt våld på sig själv för att göra andra nöjda.. Det har jag börjat upptäcka bit för bit och steg för steg. Det är fantastiskt hur lätt folk tar på ett nej ändå, ungefär som man själv gör. :)
"jahapp, okej."
Ja, är det någonting jag har övat på (och tänker fortsätta öva på) det här året så är det att lyssna på mig själv och säga nej när det inte känns bra! Det går inte alltid vägen, men när det gör det är det oftast väldigt, väldigt skönt :)
 
Ja, är det någonting jag har övat på (och tänker fortsätta öva på) det här året så är det att lyssna på mig själv och säga nej när det inte känns bra! Det går inte alltid vägen, men när det gör det är det oftast väldigt, väldigt skönt :)

Det är en otroligt viktig resa att göra tror jag, framför allt att inse att man faktiskt inte gör våld på någon annan bara för att man säger nej ibland... men att man ibland gör det på sig själv när man säger ja.
Folk fattar, helt enkelt. :)
 
Det är en otroligt viktig resa att göra tror jag, framför allt att inse att man faktiskt inte gör våld på någon annan bara för att man säger nej ibland... men att man ibland gör det på sig själv när man säger ja.
Folk fattar, helt enkelt. :)
Jamen faktiskt! Klokt! :)
 
Eller så kanske Fia har en sjukdom som gör att hon luktar som hon gör, vilket hon är rätt trött att få berättat för sig eftersom hon inte själv är luktdöv?
Och just därför är vita lögner besvärliga. Den som har avsikten att undvika att såra kan visa sig vara tvärt om. Jag tycker vita lögner kan vara okej, men ofta är sanningen bättre i längden. Riskerar man att behöva komma med undanflykter upprepade gånger tills personen man levererar dem till inser att man ljuger så är det bara slöseri med tid bortsett från att det är sårande. Gäller det någon man sannolikt inte behöver upprepa lögnen för så fyller den sin funktion, man behöver inte såra i onödan.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 975
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 995
Senast: mars
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 958
Senast: Badger
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 857
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp