när är man mogen att köpa häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare choo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 441
Sv: när är man mogen att köpa häst?

jag va 5år när jag fick min först häst, en shettis, idag är jag 20 och har ridit och haft egen häst sen dess. men jag har alltid haft kunnigt folk runtomkring mig till hjälp.

jag tycker också att det är bra att hyra en häst eller att ha en häst på foder innan man köper en häst. Jag har min ponny på foder men ska nog köpa henne.
Tur att allt blev lyckligt till slut.:)

alla har bra synpunkter, tack för att ni svarade;) dom flest verkar i alla fall tycka att det är väldigt invidiuellt och det är det ju. tycker att om man ska skaffa häst ska man diskutera det med människor runt omkring först höra vad dom tycker och så. menade inte att man sklle hyra häst för det blir ju samma sak...
1.sköthäst
2.medryttare
3.halvfodervärd
4.fodervärd/hyrare
5.hästägare

medryttare med bestämda dagar är ju bra!
vissa här har väl problem med att medryttaren skiter i å komma om det snöar tex?!
jag hade aldrig bestämda dagar, men tog alltid mitt ansvar såklart!

Har man egen häst är det ju (tyvärr) ens ansvar även när det är isgata å -20 grader...
nu hade jag en sån snäll kompis i förra stallet, så vi bytte mockning då å då så man slapp åka när det va som värst, iaf så åkte man bara hälften av gångerna :)

egentligen så är ju själva grejjen med att skaffa häst att
1) vara medveten om att man är ansvarig över hästen 24h/dygn å ALLA dagar, året runt...

2) ha stallkompisar som VET vad de snackar om som man kan lära sig av!

jag har lite ångest nu när jag ska stå på "egna ben" i höst... nytt stall... har inte den blekaste om hur kunniga de är, kollar de alla ben när de tar in dem, "glömms" hästar ute? sätts täcken på?
tycker som annorlunda å skiter i vad jag tycker att min häst ska ha osv?!
kan jag fråga dem å få "rätt" svar... osv osv...
jag HOPPAS ju såklart att jag har gjort rätt val i stall, å ägaren VERKADE ju suuuuper... så... :)
klurigt å ha häst!

just ja:
3) se till att ha j*t starkt psyke, för hästen utsätter en med skador, hyss å gud vet vad ;)

meeeen, de är ju underbara, så bara men vet vad man ger sig in på så (å det vet man ju inte förrän efterråt) :p

Den andra bilden är ju tagen i en vinkel där vilken tjockis som helst skulle se 50 kg smalare ut. På den första bilden är hästen överviktig!
Fett är inte detsamma som muskler.....

Fame skrev:
Den andra bilden är ju tagen i en vinkel där vilken tjockis som helst skulle se 50 kg smalare ut. På den första bilden är hästen överviktig!

jag tycker inte att hästen ser fet ut på den första bilden. Man jag tycker inte heller att den ser allt för mager ut på den andra heller, men visst är det en stor skillnad. VIssa hästar kan se fetare ut än andra och ändå vara helt passligt byggda, det är otroligt individuellt

Fame, kanske lättare att se bilderna i tråden- hur ska en häst se ut?..:smirk:

Åh, nu ska jag erkänna en sak. På min första "egna" ponny eller vad man säger så var jag så oerfaren så jag förstod inte vikten av att fatta båda galopperna. Vi red bara i skogen och under några år fattade jag bara högergalopp. Nu skäms jag jättemkt för jag tycker så synd om pållen. Fast idag så funkar han utmärkt i både höger och vänster galopp. Men usch så jag skäms.
Men, nu har jag lärt mig. Jag märkte också att nu. När jag köpte en lite svårare häst så kunne jag mycket mer än jag trodde. Man får nytta av sina kunskaper bättre.

Våra barn är 11 och 10 år. Dom har haft hst i 2 år nu. Dom har en gammal connemara på 25 år och en pigg liten welsh på 11 år. Våran dotter kan kanske inte rida så där jätte bra men hon pysslar mycket. Vet hur mycket mat hästarna skall ha. Dom mockar oftas själva hoss sina hästar. Kort sagt så är dom väldigt ansvars fulla.Nu till hösten så kommer det ju bli mera läxor för dom så det kanske blir mindre tid i stallet. Vi bor på egen gård och har fler hästar. Båda föräldrarna har stora hästkunnskaper.

Har du någon gång hört talas om hälsosam hästhållning, och har tanken slagit dig att hästar kan ha olika kroppsbyggnad?
Undrar hur i helskotta din krake ser ut om du resonerar så!

*kl*

Det är som sagt väldigt individuellt och hänger mkt på vilken hjälp man har att tillgå. Har man väldigt kunniga föräldrar kan man ju kanske få sin första ponny innan tonåren, men om man ska ha det mesta ansvaret själv bör man nog vara lite äldre, även om man har många kunniga i sin närhet.

Jag var 13 när jag fick min häst. Det var tyvärr lite av ett felköp pga att vi inte riktigt passade ihop, men ingen av oss som var med på provridningen (jag, pappa som inte kan något om hästar och en kompis som var aningens duktigare) hade nog med erfarenhet att se det. Han var den första hästen jag provred. Hade han i ca tre år och kämpade på, hade hjälp av kompisar och iaf en kunnig vuxen i stallet, men mkt blev ändå fel då jag främst lyssnade på en tjej som jag mer eller mindre trodde kunde allt istället för att ta hjälp av tex en tränare. Hästen led dock inte! Han fick bra foder, utprovad sadel m.m och jag skulle nog påstå att jag kunde nog mkt för att ha egen häst, även om det iskulle ha varit mer av en läromästare än hästen vi köpte.

Jag hade haft medryttarhästar, sommarhästar och foderhäst över vintern innan jag köpte egen, vilket jag tro var väldigt bra för att få prova på allt ansvar.

Är man under 18 år är det föräldrarna som skall vara mogna och kunniga nog att köpa häst och även ha ansvaret för denna även om det är dotter/sonen som sköter den dagliga ruljansen
Är man över 18 ska man utöver kunskaper även ha en tillräckligt stor inkomst och inte tro att det räcker med studiebidrag och hoppas inget händer

jag tycker man är mogen att ta hand om en egen häst när man visat att man är ansvarsfull (som barn alltså).

sköter man skola, hjälper till med familjens husdjur och har skött sina sköthästar bra så tycker jag att barnet är mogen för egen häst.
MEN endast om det finns djurkunniga föräldrar!
ett barn ska inte ha fullt ansvar för någon levande individ och är inte föräldrarna beredda på tidiga mornar, sjukdomar så ska familjen inte skaffa häst.

jag fick min första "häst" i juklapp när jag var 13, en liten shettis som mamma köpt från ett stall, där han bodde i transporten och de hade i sin tur, köpt honom från en hästmarknad.
då hade jag skött alla hästar jag kom åt sedan jag var 8, allt från gamla travre till nordisar och ponny+ några terminer på ridskola(trivdes aldrig med den sortens hästsyn).
han påstods vara inkörd, men de föredetta ägaran fick se på motsatsen när han skenade som tokig kring hela travbanan..:eek:

jag med ett heeeelt år på ponnyskola :angel: och mamma med sina hästkunskaper körde in honom och han blev en kanon:D

när jag fyllde 14 fick jag välja mellan att köpa en ponnytravare och en storhäst, nyfrälst som man var köpte jag ett russ, en åring som jag låångsamt körde in och skötte alla träning hos.
det gick jättebra, mycket tack vare att man tog det lugnt och tänkte innan man handlade,
och hade en mamma som stoppade alla intressanta infall man fick.

Jag kanske inte var en perfekt hästägare :smirk:
men man man lärde sig massvis och framförallt vad det innebär att var låst alla dagar, städa stallet, mocka, köpa dyra tillbehör etc..
Jag tror det bara är "nyttigt" för barn/yngre tonåringar att ta ett sådant ansvar.

viktigt är att låta sunda förnuftet råda och inte va rädd för att ställa frågor och va öppen för kunskap och andras åsikter.

jag å min syster fick gubben när jag var 13. vad jag visste då var ungefär lika mycket som en stjärna på himlen, idag kanske jag kan 4:rofl:
vi har gått igenom otroligt mycket tillsammans och han har lärt mig massor.

När jag skulle köpa häst åkte vi och kollade på ett nipprigt varmblodsto som skrämde livet ur mig.Jag var 13 år..andra hästen var en välutbildad och vacker gammal halvblodsherre. han skänktes bort men det fanns ett par på tur före oss så vi väntade..

Sen såg min pappa en annons på nätet om en korsningsvalack till salu. Vi åkte dit en lördagsförmiddag för snart 8,5 år sedan och kikade.. I en leråker stod en fux med tovig päls, stort sår på nosryggen och ett på kotna fram, världens vackraste ögon och jättesnäll!

Vi plockade ut honom ut hagen, borstade av honom och konstaterade att "ägaren" slått på skor utan att verka hästen först..han hade hovröta m.m..Jag var inte gammal men jag hade min morfar med mig som sysslat med hästar i alla år. Det var han som viskade till mig: Vill du ha denna hästen?för den kommer bli fin när vi får hem den..och jag bara nickade...så började min hästsaga!han var min häst och levde ett bra liv hos mig i flera år innan vi nyligen fick ta bort honom..

Om man som "barn" ska ha häst ska det finnas vuxna som vet något om hästar och som bryr sig!man kan inte bara lämna av barnet i stallet och vinka hejdå!

Jag fick min första häst(min nuvarande) när jag var 11 år.Då hade jag ridit i c:a 6 år och hade en vana av medryttar häst. Mamma skulle också rida och ta hand om hästen och hon har ridit när hon var yngre och följt upp det med ett antal år på ridkskola.Även hon hjälpte till med medryttarhästen.Det fanns många duktiga personer i stallet som vi kunde fråga om nåt gick tokigt.
jag tykcer att om man inte har föräldrar som är intresserade och kunniga ska man i varje fall vara över femton innan man skaffar häst!

Jag hade bara ridit på ridskola i 1,5-2 år innan jag skaffade en foderhäst, hon var precis som min egen. Ägaren bodde i England och vi hade kanske kontakt 4-5 gånger på över 1,6år. Fick ha kvar henne hur länge jag ville men köpte mig en ungponny istället när jag var 15.

man kan skaffa häst tidigt, men då krävs det att ha MÅNGA duktiga hästmänniskor runt omkring sig som är villiga att hjälpa till. Jag hade min häst på en mindre ridskola och alla där var snälla och hjälpte mig väldigt mycket. :love: lärde mig otroligt mycket.

Lämna ut min förra häst på foder till en 15årig tjej, trodde hon kunde mer än vad hon kunde. Hästen blev inte vanvårdad, men hon mådde inte bra psykiskt. Hon var jätte fin i hull och muskler när jag tog tillbaka henne men hennes humör hade blivit hemskt :crazy:, efter bara några dagar hemma igen så blev hon som vanligt igen som tur är.

Jag vet inte om det finns något tillfälle då man "kan tillräckligt" för att ha häst. Jag tror att det är att det är viktigt att det finns kunniga människor i närheten, att ta hjälp av.
.

Så tror jag också att det är, samma som man kan inte veta tillräckligt om barn innan man skaffar det:angel: Alla hästar är individer, man kan lära sig allt om en men inte veta ett skvatt om en annan.

Tyvärr tror jag att en av de viktigaste faktorerna för att lyckas utöver ett öppet sinne och lite envishet är ekonomi. Folk som gör en glädjebudget o sen inte har råd med vet/ET/kir vid behov eller ridinstruktör om det krånglar, eller tandkontroll/skor osv. De hästarna har det inte bra med ägare som inte har råd/tid/vilja att lära sig mer om sin häst. Det verkar ju finnas lite såna människor. Vet en tex som lät sina ena häst självdö i hagen efter flera års sjukdom, den andra står själv o rids aldrig. Jag blir förbannad! Kan man inte sälja hästen om man inte längre har tid/lust för den?

Är man under 18 år är det föräldrarna som skall vara mogna och kunniga nog att köpa häst och även ha ansvaret för denna även om det är dotter/sonen som sköter den dagliga ruljansen
Är man över 18 ska man utöver kunskaper även ha en tillräckligt stor inkomst och inte tro att det räcker med studiebidrag och hoppas inget händer

:bow::bow::bow:

Suck, har ridit i drygt 2 år både lektion och på egen hand och förstår att jag kommer bli hundra innan jag är mogen att skaffa egen häst (är 38 år nu).
Men att skaffa barn när man är 20 år är inget konstigt. Hmm...

Liknande trådar

B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 772
Senast: Sammet
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 218
Senast: zolan
·
C
Hästmänniskan Hej! Jag har sedan drygt 2 år tillbaka 2 hästar, ett nordsvenskt brukssto på 3 år och en kallblodstravarvalack på 21 år. 3-åringen...
Svar
1
· Visningar
848
Senast: lancelot
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 527
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V