När är man redo att skaffa häst??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare CloudBerry
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 627
C

CloudBerry

jag HAR INGEN ANING om denna blev rätt placerad, men nån får väl flytta den om det blev fel.
Nu är det så här att jag (och mina föräldrar) funderar på att köpa mej en häst, och jag är lite orolig för att jag kanse behöver mer erfarenhet..
det här är min utbildning:
jag började rida när jag var fyra och ett halvt och har fortsatt utan avbrott. vid 10 års ålder fick jag min första foderhäst, ett underbart arabkorsningssto som tyvärr flyttade när jag växt ur henne (jag saknar henne så det gör ont, min första kärlek). detta sto red och skötte jag om tre dagar i veckan, plus att jag red lektioner på henne en gång i veckan och ridskolan engång i veckan. jag fick lära mig om anatomi, sjukdomar, sårvård, träning, skötsel, krissituationer, allt, och jag kunde praktisera det också, det var inte bara teoretiskt. efter två år hade jag växt ur henne och fick en ny foderhäst, en unghäst som jag skulle hjälpa ägaren med under inridning. han var mycket svårhanterlig, så jag har erfanrenhet av problemhästar. jag slutade snart eftersom jag vid 12 års ålder ville att hästen skulle lära mig, inte att jag skulle lära hästen. min nya foderhäst blev en välutbildad valack som jag fortfarade rider. jag trivs mycket bra med honom, men tyvärr är han så nervös att det inte kommer gå att tävla med honom. ägaren är en medelålderskvinna med en till häst. han är sjukpensionär p.g.a kronisk reumatism och ett förflutet som dressyr ryttare och är mycket skicklig. hon hjälper mig dagligen att utvecklas tillsammans med hennes hästar utan att ens vilja ha betalt! alla andra som jag ridit har velat haft dyra pengar för att jag fått hjälpa till med deras hästar. jag befinner mig nog på LA nivå, kan alla skolor, enkla byten, rida i alla gångarer, tempoväxlingar alt sånt. fortfarande rider jag två lektione i veckan, på min foderhäst och på ridskola. jag skulle nog vilja påstå att jag kan det mesta om hästhållning, inte bara att rida alltså. MEN är jag mogen för en egen häst, eller kommer det att ski*a? jag vill ju inte skada den på något sätt!

Sv: När är man redo att skaffa häst??

Det viktigaste är ju att ha någon som hjälper till. Det handlar ju inte bara om ridningen utan rätt foder, passande utrustning, tid, pengar och mycket mycket mer. Man ska tänka på att det billigaste är egentligen hästen. Räkna med några tusenlappar utöver det varje månad. Sen ska hästen skos, avmaskas, veterinärbesök osv. Det handlar om 7 dagar i veckan istället för 3-4.

Du verkar endå ha mycket erfarenhet. Har dina föräldrar det också?
Om jag vore du skulle jag köpa en "läromästare". Lite äldre, lugn häst som du kan tävla på lättare nivå och fortsätta träna med. Ha kvar din tränare, det betyder mycket. :bump:

njaa, mina föräldrar vet inte mer om hästa än jag om kvantfysik. jo, min tränare är den bästa, så henne behåller jag. det där med läromästare var bra, nåt åt det hållet jag tänkt mig

Hehe ok. Då kan du iaf försöka ha med dig föräldrarna så mycket som möjligt i stallet. Ifall du blir sjuk lr har mycket i skolan så kan de iaf hjälpa till med mockning och fodring. Se iaf till att ha en väldigt kunnig person som du kan vända dig till i ur och skur. Har du detta + din kunskap så ska det väl inte vara något problem. Tänk bara på tid och pengar så att du inte tröttnar efter 2 månader. Du ska ha tid med skolan + hästen. Man vill ju inte att något hamnar på efterkälken, båda sakerna är ju väldigt viktigt. Kanske kan du skaffa dig en väldigt erfaren medryttare som kan hjälpa till?

Nåväl, så tror jag att du inte ska ha några problem. Bara du får allt att fungera! Har ni börjat titta på några hästar?

Det känns som om du är rätt erfaren när jag läser det du skrivit, både ridmässigt och i övrigt.
Men huvudsaken är att man har tid, ett verkligt engagemang, ekonomiska resurser och älskar sin häst, sedan spelar det ingen roll om man är mindre begåvad ridmässigt(vilket jag inte tycker att du är.)

Jag tror också att en äldre läromästare(15-18 år) skulle passa dig, då kan du utvecklas i en väldig fart om du tex köper en häst som har gått MSV i dressyr och/eller hoppning.
Och tränaren som du har nu verkar ju vara en bra tillgång, så henne tycker jag du ska fortsätta få hjälp av.

Tänk bara på att provrida många hästar innan du bestämmer dig.
Lycka till. :)

De faktum att du undrarom du är redo tycker jag säger rätt mkt om huruvida du är mogen för egen häst eller inte. Du inser att du inte kan allt och ibland behöver hjälp, det är en bra utgångspunkt. Det är många som tror att dom kan och vet allt och det är ofta de som vet minst! Ridsporten är lite knepig på så vis att ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man egentligen kan. Man känner sig mindre kunnig ju mer man vet... På ditt inlägg låter det ju som du ändå kan en del ocj jag tror att du är redo för egen häst.

jag tycker det låter som du skulle kunna skaffa en egen häst håller med om att det är väldigt bra att du är medveten att du inte kan allt för då kommer du fråga mer erfarna personer om hjälp vilket gör att du kommer lära dig otroligt mycket! Lycka till och hoppas att du hittar en trevlig häst!

Frajda skrev:
De faktum att du undrarom du är redo tycker jag säger rätt mkt om huruvida du är mogen för egen häst eller inte. Du inser att du inte kan allt och ibland behöver hjälp, det är en bra utgångspunkt. QUOTE]

Detta var just det jag tänkte att jag skulle skriva! :D Men nu hann ju du före mig, så det får stå för oss båda!

tack för alla svar! ja, nu har vi hoppat på ''leta häst tåget'' och jag hoppas vi hittar nåt bra. vi (föräldrar, tränare, jag) kommit fram till att vi har tiden och ekonomin, så YES!!!! jag tog erat råd och ska köpa en läromästare, främst i dressyr. tack än en gång!

Som tidigare poängterats: att vara ÖPPEN för att man inte kan allt, och att man de facto gör rena felaktigheter ibland, är en av de viktigaste vetskaperna. Det är detta tillsammans med viljan att utvecklas som kommer att ge de nya kunskaperna :)

Att därtill ha duktiga människor att fråga, dubbelkolla och resonera med liksom de ekonomiska förutsättningarna för att ha häst är en mycket god grund. Ingen blir någonsin fullärd!!

När jag köpte min första så var jag förtvivlad över vad jag ställt till med. Åtskilliga år, och några hästar senare, är jag fortfarande glad över den livskvalitet jag fått ... :love:
... förutom allt arbete ;)

Menar inte att detta g'äller dig, men titta på många ridksolor i landet: vuxna människor sitter och rider fina hästar på tygeln, gör byten och öppnor och allt vad det är. Sedan när de sitter av har de ingen aning om vad mugg eller fång är och vad är skillnaden på hö och halm? :smirk:

Jag skaffade min första häst för fem år sedan, då var jag 13 år gammal. Jag kunde en del, men absolut inte allt (när kan man det?)

Men jag skulle vilja säga att jag har lärt mig så OTROLIGT mycket av att ha egen häst. Lyckligtvis var vi smarta nog att köpa ett gammalt, genomsnällt sto som hade jordens tålamod med mig. Hade henne i ett kollektivstall med många andra hästvana personer. Detta betydde verkligen allt, hade aldrig blivit ngn bra hästägare om jag haft henne hemma på gården t ex. Jag har lärt mig hur mycket som helst av att skaffa häst.

Det viktiga är att inte låta okunskapen gå ut över hästen bara. Är du osäker, fråga. :)

ja, det är ett ganska stort stall, så vi kommer ju har kunniga människor runt oss och min tränare följer naturligtvis med och tittar på hästen. ja, sophia_, jag vet, och det är hemskt att man tror att man kan köpa häst bara för att man kan rida. vissa tror visst att det bara är att rida hästen och att den varken behöver mat eller faktiskt kan göra illa sig... därför har jag nu i fyra år (den 10 juli) varit i privatstall coh skaffat mig erfarenhet. det har utvecklat mig otroligt både ridmässigt och i att sköta hästen och stallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 712
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en... 2 3
Svar
51
· Visningar
8 167
Senast: Wysiwyg
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min... 2
Svar
29
· Visningar
8 103
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Jag är en återfallsryttare i 50-års åldern som red under 10 år av min uppväxt. Hästarna var då min stora passion och jag var duktig... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 641
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka