När behövs passet?

Sv: När behövs passet?

alltid - enl lag och i teorin.
aldrig nånsin i praktiken...

såvida man inte har tex vaccinationer i passet, då behöver man ju ta med hela passet på tex tävling

ALLA vaccinationer SKA föras in i passet INTE i vacc.korten!!
Även övriga vet.behandlingar ska föras in, om inte veterinären frågar efter passet kan man ju faktiskt själv räcka fram det.;)

Man kan ju faktiskt ha vaccinationerna införda både i passet och på ett vaccinationskort för att slippa ha med sig passet på tävlingar.

jag har mina i passet - FEI-passet :devil:
och i ett separat vacc.kort.
det svenska passet ligger tomt hemma i ett skåp :angel:

*knapplån*

Så man behöver inte passet när hästen ska kastreras?

Men jag antar att man ska ha något papper av den veterinär som kastrerat som ska skickas in med pass och reg. bevis? För det måste ju ändras i papprena att hästen inte längre är hingst.

Nån som har koll på det?

Hästpassen är en gemensam bestämmelse inom EU. En av deras främsta uppgifter är att vid slakt kunna kolla upp att hästen inte har behandlats med några preparat som kan vara farligt för människor att få i sig. I många andra europeiska länder är det mycket vanligare att hästar används till livsmedelsproduktion än det är här i Sverige. Därför har passen större betydelse där. Vi kan tycka att de är lite onödiga eftersom många av oss ändå skickar sina hästar till destruktion när den sista dagen har kommit.

Det jag tycker är väääällldigt konstigt är att min Holländska häst med ett Holländskt pass inte är godkänt i Sverige. Passet saknar en sida där preparat som förbjuder livsmedelsanvändning ska föras in. :smirk:
Att passen inte gäller i alla EU länder är för mig helt obegripligt!!!

Övrigt: Man behöver inte vissa sjäva passet på tävling. Det man ska visa är vaccinationsintyg, om det sen råkar vara i passet är ju en annan sak. Det är TR som gäller!

ALLA vaccinationer SKA föras in i passet INTE i vacc.korten!!
Även övriga vet.behandlingar ska föras in, om inte veterinären frågar efter passet kan man ju faktiskt själv räcka fram det.;)

Finns ingen lag på att vaccinationer måste föras in i passet. Min vet brukar fråga var jag vill ha det. Att ha det i passet är ju enklast dock tycker jag själv.

Om man nu är så ärlig att man räcker fram det ja! Det finns måååånga som inte vill att det ska synas att hästen är behandlad, inför t ex en försäljning. En kompis till mig ville inte utnyttja försäkringen för att det inte skulle gå att spåra att hästen var sprutad i diverse leder eftersom hästen var till salu. Alla är inte så ärliga som man kan önska.
Så om inte vet frågar efter passet eller om man "glömt" det hemma så är passet helt verkningslöst.

*knapplån*

Så man behöver inte passet när hästen ska kastreras?

Men jag antar att man ska ha något papper av den veterinär som kastrerat som ska skickas in med pass och reg. bevis? För det måste ju ändras i papprena att hästen inte längre är hingst.

Nån som har koll på det?

I passet för svensk varmblodig ridhäst fyller veterinären i passet i en ruta för kastration, så jag behövde passet då, jag antar att det är lika för alla raser.

Det jag hittar hos SJV är följande där dock ej kastration nämns specifikt, kanske det går under vissa medicinska behandlingar? " Vad ska ett hästpass innehålla?
Passet ska innehålla ägarens namn, hästens eget nummer, härstamning och ras samt vaccinationer, laboratorieundersökningar och vissa medicinska behandlingar. I passet ska det även finnas ett konturdiagram med hästens färg, tecken och virvlar. Ett pass kan också innehålla vissa uppgifter som ridsporten eller rasföreningen vill ha, t.ex. slutmätning av en ponny."

Senast ändrad:

Där står också att utländska pass ska skickas in till rasföreningen så att hästen får ett svenskt pass.

Jo det vet jag, det jag tyckte var/är konstigt är att man måste byta ut passet och krångla trotts att hästen redan har ett pass utfärdat i ett EU land. Varför kan man inte ha ett pass som gäller i alla EU länder när det nu är ett påfund från just EU.

Problematiken kring passen är att de inte alla säkrar livsmedelskvaliten som är tanken. Jag har inte en susning om vad min importerade häst har i kroppen trotts att han enligt passet är helt "ren" Jag kan alltså enligt passet skicka honom till slakt fast hästen kanske har fått t ex butta.

Jo det vet jag, det jag tyckte var/är konstigt är att man måste byta ut passet och krångla trotts att hästen redan har ett pass utfärdat i ett EU land. Varför kan man inte ha ett pass som gäller i alla EU länder när det nu är ett påfund från just EU.

Problematiken kring passen är att de inte alla säkrar livsmedelskvaliten som är tanken. Jag har inte en susning om vad min importerade häst har i kroppen trotts att han enligt passet är helt "ren" Jag kan alltså enligt passet skicka honom till slakt fast hästen kanske har fått t ex butta.

Det du skriver gäller ju även alla äldre hästar då man oftast inte har deras medicinska historik, och även en hel del som är födda f rom 2002 när passen började utfärdas på föl eftersom veterinärer ej har fyllt i det som ska fyllas i.

Det blir en övergångsperiod, men någonstans måste man börja, jag tycker dock det har varit allmänt dålig information till alla som passen berör, även de som arbetar eller ska arbeta med dem. Länsstyrelsen har tillsynsansvaret enligt SJV, där hänvisas man till länsveterinären i hästpassfrågor, länsveterinären säger att det inte är helt klart att det är de som har det ansvaret...
Veterinärerna verkar generellt inte ha fått information om vad som ska fyllas i eller så struntar de i att fylla i trots att de vet att vissa behandlingar ska fyllas i passen??

Du verkar inte ha läst mina tidigare inlägg. Ja, det gäller även äldre hästar, det är det som är så "sjukt". hade man införk passkrav på alla föl från ett visst år hade alla hästar förr eller senare haft pass. Men att skaffa det på äldre hästar är enligt mig helt vansinnigt.

Jo, jag har läst dina inlägg i denna tråden.
Det SJV menar är att man införde passtvång f r o m den 1/1 2006 på alla hästar och inte bara föl eftersom EU inte godkänner en så lång övergångsperiod som ca 20 år innan reglerna runt passen tas i bruk för alla hästar. Om det bara vore hästar f r o m 2002 och framåt som hade pass så hade rutinen på att fylla i passen blivit ännu senare införd än vad den nu blir. Men rutinen verkar ännu i dag inte fungera med de flesta veterinärerna.

Ja, med det tillvägagångsett som vi nu har så motverkas hela syftet med passet. "bara" för att det skulle ta för lång tid annars. varför införa en regel och bara göra det "halvdant"?? Det käns inte särskilt genomtänkt eller seriös att säga ok, vi får väl riskera att äta "orent" kött bara för att det skulle ta för lång tid att göra det ordentligt.

Men rutinen verkar ännu i dag inte fungera med de flesta veterinärerna.

Det beror säkert på att det rent procentuellt inte är så många hästar i Sverige som går till livsmedel. Ingen orkar bry sig på en lag som inte fungerar eftersom lagen motverkar sig själv.

Slakterierna borde "svartlista" alla hästar som slaktats och passen skulle även makuleras på slakteriet direkt. Det görs inte i dag och det gör att handlen med falska pass ligger helt öppen för alla som vill.

I passet för svensk varmblodig ridhäst fyller veterinären i passet i en ruta för kastration, så jag behövde passet då, jag antar att det är lika för alla raser.

Det jag hittar hos SJV är följande där dock ej kastration nämns specifikt, kanske det går under vissa medicinska behandlingar? " Vad ska ett hästpass innehålla?
Passet ska innehålla ägarens namn, hästens eget nummer, härstamning och ras samt vaccinationer, laboratorieundersökningar och vissa medicinska behandlingar. I passet ska det även finnas ett konturdiagram med hästens färg, tecken och virvlar. Ett pass kan också innehålla vissa uppgifter som ridsporten eller rasföreningen vill ha, t.ex. slutmätning av en ponny."

Oki jag antar att det är olika då, ska kika på passet när jag kommer hem och se om det finns någon sådan ruta.

Men t.ex reg. beviset, där står det ju att hästen är hingst. Det måste väl ändras eller?

Jag ska ringa ARAB på tisdag och höra med dom vad som gäller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varför ska man egentligen skicka in passet då hästen avlider? Vad händer med det? Min häst finns inte mer men jag har inte orkat ta tag... 2
Svar
20
· Visningar
1 407
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag är en rutinerad ryttare men är även 50+ och med två års gamla frakturer i ryggen. Jag rider och hoppar regebundet, van att rida lite...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: ponny
·
Hästmänniskan Lite inspirerad av samma fråga under hundforumet. Så ,hur köper man egentligen en häst? Var letar ni? Vad är viktigt? 2
Svar
35
· Visningar
2 078
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 480
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka