När börjar ni med täcke?

Elisha

Trådstartare
Jag vet att det finns/fanns en liknande tråd men jag hittar inte den tyvärr, skapar därför en ny!

När börjar ni använda täcke till era känsliga hästar nu när det börjar gå mot höst-tider:confused: Jag la på mitt känsliga sto (fullblod i sig) ett ofodrat regntäcke igår, och idag var det bara 12-13 grader ute, regn och blåst, usch skit väder:( Jag bor i Södertälje dåra.

Senast ändrad:
Sv: När börjar ni med täcke?

14onde augusti åkte stalltäcke på, ett tunnt bomullstäcke. Byter på måndag till ett annat nästan likadant för nuvarande är trasigt, detta blir dock våfflat bomull.
Regntäcke om det inte är sol. Vid vårt stall i Grödinge var det 10 grader idag.

Vi har haft regn de senaste dagarna så då har min haft regntäcke på sig (oklippt) eg. inte spec. känslig.
Imorron ska hon dock klippas och efter det blir det ett tunt täcke alltid, samt ett regntäcke över vid risk för nederbörd.

min har börjat med pyjamas inne. ute har hon regntäcke vid dåligt väder.

La på fleccetäcke igårkväll för han ömmade i ryggen vid insläppet. Nu får han fortsätta ha det inne och ofodrat regn ute om solen inte värmer.

min har börjat med pyjamas inne. ute har hon regntäcke vid dåligt väder.

Elisha skrev:
Jag vet att det finns/fanns en liknande tråd men jag hittar inte den tyvärr, skapar därför en ny!

När börjar ni använda täcke till era känsliga hästar nu när det börjar gå mot höst-tider:confused: Jag la på mitt känsliga sto (fullblod i sig) ett ofodrat regntäcke igår, och idag var det bara 12-13 grader ute, regn och blåst, usch skit väder:( Jag bor i Södertälje dåra.

Mitt icke-känsliga fullblod går ute utan täcke än så länge, har precis börjat sätta vinterpäls, men klipper aldrig innan november, för då får jag klippa om, klipper jag i nov håller han sig hela vintern igenom på en klippning. Jag bor i Östergötland.

Han går otäckad helt tills det börjar regna och ruska, då åker ofodrat regntäcke på. det har han tills det blir betydligt kallare, inte ens i minusgrader går han med särskilt tjocka täcken, dock är de fodrade för att värma lite i minusgrader. Inne är han otäckad tills han klipps.

har tyvärr redan börjat med regntäcke för att det har regnat så mycket sista tiden och kalla nätter. Brukar inte börja så tidigt i slutet av september annars.

min pålle som redan har blivit klippt ligger det ett lätt fodrat regntäcke på ute och ett fleece på inne, innan han klipptes(för ca 1 vecka sedan) så hade han regntäcket på ute...

Min häst som fortfarande går ute (kommer dock in vid allt för häftigt regn)
har fått på sig ett fleecefodrat regntäcke om nätterna. Här inte så direkt
kallt än, runt 14 grader på natten, men allt som oftast regnar det nattetid.
Är det bra väder tar jag av täcket på morgonen annars har hon det på
sig på dagarna med.

Nu är hon iofs inte den känsliga typen men ändå.

Min går utan just nu men ska klippas så fort skären kommer tillbaka från slipning och då blir det tunt täcke inne och ofodrat regntäcke ovanpå ute. Har redan satt vinterpäls, gör alltid det i augusti.

Täcke när det är dåligt väder. Men eftersom vi inte har täckeservice så får han ha sitt täcke på sig hela tiden nu. Det är ett fodrat regntäcke.

Jag bor också i Södertälje ;) vart står du?

Min ska få på sig täcke nu efter helgen, ska tydligen bli varmt i helgen. annars går han naken på nätterna inne.

min e klippt och går med täcke dygnet runt. han har gjort det några veckor nu.

Mina pållar får vänta ett tag till med täcke, har vindskydd och väldigt gott om mat i hagen än, för mkt mat:crazy: :D ;)

Min är jättefrusen har haft ofodrat regntäcke även i sommar om det regnat, nu måste han ha täcke med foder annars fryser han...

Min häst har haft bomullstäcke i boxen hela sommaren och flugtäcke ute. Nu har hon 200g ii boxen sen 2 veckor tillbaka och ute har hon ett ofodrat regntäcke över innetäcket. Hon är inte specillt känsligt..

I morse var det 6 grader när jag släppte ut hästarna, så då fick dom fleccetäcken under regntäckena.
Annars har dom haft ofodrade regntäcken ett par veckor och tunna stalltäcken på nätterna.

Mina hästar har regntäcke när det regnar eller är allmänt trist väder, när det är solsken så går de utan. Inne har de inget än så länge.

MIn går ute dygnet runt fortfarande, och han har ett ofodrat regntäcke på sig vid regn/blåst, är det fint väder brukar jag försöka hinna ut och ta av honom det, igår och idag har det dock regnat och ruskat ordentligt så har han haft på sig det hela tiden. Jag försöker hålla honom så otäckad som möjligt, har redan satt vinterpäls, men det tar lite mer tid att ta sig ut å rida om han är blöt eftersom pälsen torkar så sakta.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 185
Senast: Cambrie
·
Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 526
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 202
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S