När börjar ni med täcke?

Sv: När börjar ni med täcke?

Mina har haft tunna innetäcken i en månad nu. Ofodrade regntäcken vid dåligt väder, annars flugtäcken ute.

Jag håller faktiskt med. Min har inget täcke inne, han har faktiskt päls, det är kombinationen regn/blåst som är skadlig för hans rygg. Han är för övrigt varmblodstravare.

Mitt känsliga sto har haft ett ofodrat regntäcke på sig nu i 2 veckor..

Miss Sixty skrev:
Min häst har haft bomullstäcke i boxen hela sommaren och flugtäcke ute. Nu har hon 200g ii boxen sen 2 veckor tillbaka och ute har hon ett ofodrat regntäcke över innetäcket. Hon är inte specillt känsligt..

Men hjälp, 200g redan :crazy:
Har ni redan senhöstväder i Sverige? Vi har haft runt 20grader dagtid och aldrig under 12 nattetid... mina går fortfarande utan... (och de står i uteboxar)...
Mamma måste ha ljugit för mig de senaste veckorna, hon sa att det var fint väder i Sverige :angel: :D

Just nu inget täcke. Är det för kasst väder kommer de i stället in.
Täcke börjar jag med när det börjar gå mot nollan

Stoet (nsv) har tunnt täcke på natten samt vid dåligt väder för att inte få så lång vinterpäls, hon skall visserligen klippas senare men bara delvis då hästarna går på lösdrift, och det är skönt att slippa ha allt för lång ragg som tovar sig under utrutningen. De övriga går nakna, 1 åring (nsv) och "sjukpensionär" (hbl)

***knapplån***

Mina kallblodshästar går fortfarande ute hela dygnet utan täcken, och jag tänkte att de skulle få fortsätta med det så länge det inte både blir kallt och regnar samtidigt.

Immer

Nordisen och D-ponnyn får täcken när jag klipper dem, vilket brukar bli i början eller mitten av oktober.
Shettisen går naken året runt, utom i extremfall.
Travaren går än så länge naken, men behöver täcke i vinterrusket.

Mina hästar går fortfarande ute, dom ska få göra det månaden ut om vädret tillåter.

Till nätterna lägger jag på två av dom varsitt täcke.
Knabstrupern får sitt bomullsfodrade regntäcke och vår oerhört tunnpälsade New Forest får ett lite tjockare täcke.

Min förhoppning är att vi ska slippa klippa honom till vintern.

*kl*
Än så länge går bägge hästarna ute utan täcken. Har det varit för ruggigt så har de fått komma in och torka. Dock har jag stora problem med att bestämma mig hur sjutton jag ska göra med täcken osv i år.... Eriond har ju satt en del vinterpäls redan, men han jobbas ju inte utan är glad pensionär:p på 9 år.. hehe.
Limman vet jag inte hur jag ska göra med. Har inte bestämt mig för hur mycket jag ska hålla igång henne i vinter än.. Sen är det pappa som sköter hästarna eftersom jag flyttat hemifrån och jag kan tänka mig att han inte vill krabba med en massa täcken helst.. Han vill ha ordentlig vinterpäls på dem, medans jag vill ha så lite som möjligt om jag ska rida henne och det verkar inte som att hon i nuläget kommer att gå med på att klippas *suck* I nuläget har hon bara haft ofodrat regntäcke någon enstaka gång..

Använder täcken på nätterna när temp. är under 15 grader.
Tar av täcket på dagen när det blir varmare.
Det är vädret som bestämmer om jag ska täcka eller inte, och inte datumen.

vi har varmt i stallet så där behövs inget täcke än på ett tag hoppas jag. Ute åker täcke på när det regnar och är allmänt pissigt väder, det var ju varmt denna vecka så då fick han gå utan, men nu åker täcket på hela tiden. Ett vanligt regntäcke med fleecefoder är det som gäller just nu.

Dock rider jag/rider fram/skrittar av med skrittäcke på om kvällarna nu när det börjar bli kyligt.

Men som ngn annan skrev, det är inte datumen som avgör när man börjar med täcken utan det är vädret.

jag har redan lagt på täcke på min polle. hon har det inte på sig när det är super soligt som det har varit nu i i några dagar men annars har hon på sig det..

ska snart raka henne oxå så då åker täcket på hela tiden ju...

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 185
Senast: Cambrie
·
Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 526
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 202
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S