När brukar ni klippa era hästar?

Sv: När brukar ni klippa era hästar?

Vi hade en ponny som var väldigt svår att klippa, men det gick ändå genom att:
1. Ha en tyst sladdlös klippare
2. Ge Plegicil i sirapsform en stund innan.
3. Sätt på klipparen och låt hästen vänja sig vid ljudet innan du börjar. Är hästen mycket nervös kanske man får sätta på klipparen en liten stund varje dag.
4. Klipp hellre lite i taget på varje sida för att inte ha en superstressad häst som är helklippt på ena sidan och ser ut som en nallebjörn på den andra. Vi klippte först lite på halsen på ena, sen på andra sidan. Så resten av halsen på båda sidorna, så lite under magen etc.

Tack så mycket för tipsen :idea:
Jag har ingen aning om hur han reagerar faktiskt. men vi har skrämseltränat en del när jag haft honom, så jag tror inte att det ska vara ett jätteproblem. Ska vänja honom succesivt, och klippa när han är redo för det.
Vattenslangen som var livsfarlig förut, står han nu och dricker vatten ur så allt kan lösas med honom. :D
Smart det där med att klippa lite på varje sida, ser nog sjukt kul ut om man bara klipper en :rofl:

Klippte min för två veckor sen tror jag... Han får mega tjock päls och har dessutom lätt för att svettas, så efter hårdare träningspass var han sjöblöt, därför fick pälsen åka tidigare iår..
Andra år har vi klippt han mellan jul och nyår, och klippte han då också bara en gång om året.. I år är väl tanken 4 gånger, men behövs dte inte så avstår vi, pållen får dubbla doser lugnande under klippning nämligen. Han tkr det är läskigt, därför så sällan som möjligt även om vi egentligen borde klippa han ofta för att vänja honom, om det nu går?!

Smart det där med att klippa lite på varje sida, ser nog sjukt kul ut om man bara klipper en :rofl:
Jo det gör det för första gången vi klippte den där problemponnyn lyckades vi bara få till en sida och det var dagen innan en träning, till alla andras stora nöje:rofl::rofl:

Jo det gör det för första gången vi klippte den där problemponnyn lyckades vi bara få till en sida och det var dagen innan en träning, till alla andras stora nöje:rofl::rofl:

Mmm, det ska jag med tänka på nästa gång jag klipper. Klippte grannens ponny för två dar sen, eller halva iaf:angel: Han skulle helklippas och när jag klippt nästan hela sidan, på rumpan blev pälsen tjockare och då tuggade skären... och de jag hade att byta med var för grova så det blev inte snyggt alls.... Hehe stackarn såg för rolig ut:o Som tur var fick hon låna grannens maskin och klippte klar honom dagen efter, för i stan tog det minst 10 dagar att få de förbaskade skären slipade:mad:.... idag åker de på posten för slipning...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 610
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka