När det bara inte vill.

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 086
T

Tican

Som idag, när högergaloppen bara vägrar. När hästen stretar emot på alla möjliga vis och det bara blir fel - ni vet.

Vad ska man göra? Traggla tills det fungerar? Sitta av och försöka igen en annan gång?

För det kan ju alltid vara något fysiskt fel, att hon är stel eller har blåmärken eller vad tusan som helst. Men om nu hästen bara är på "dåligt humör" känns det ju bannemig som att nu jävlar SKA det fungera, om vi så ska sitta här hela dagen. Eller? :crazy:

Sv: När det bara inte vill.

Tican skrev:
Som idag, när högergaloppen bara vägrar. När hästen stretar emot på alla möjliga vis och det bara blir fel - ni vet.

Vad ska man göra? Traggla tills det fungerar? Sitta av och försöka igen en annan gång?

För det kan ju alltid vara något fysiskt fel, att hon är stel eller har blåmärken eller vad tusan som helst. Men om nu hästen bara är på "dåligt humör" känns det ju bannemig som att nu jävlar SKA det fungera, om vi så ska sitta här hela dagen. Eller? :crazy:

Fast vet du verkligen att hästen är på dåligt humör? Egentligen så tror jag inte att hästar gör saker för att jävlas med sin ryttare, de gör det för att de inte förstår ryttarens signaler eller kanske har ont någonstans. Eller så kanske arbetet känns "jobbigt" för hästen och den försöker "springa ifrån" det jobbiga.

Rider du för någon tränare/instruktör regelbundet? En duktig sådan kan göra underverk med både häst och ryttare!

Något som brukar funka är att backa ett eller två steg och börja om.

I mitt fall när det kommer dagar när det inte vill fungera så beror det
nästan alltid på mig själv. Jag kan vara ofokuserad av någon anledning eller huvudvärk, ja vad som hellst.
Jag brukar helt enkelt bara strunta i att vara kvar på banan och ger mig ut i skogen i stället. Stannar jag och tragglar blir allt bara värre och jag blir orättvist arg på min häst.
Dagen efter är allt som vanligt igen.
De två gånger vi har haft ihållande problem har det visat sig att han haft ont nånstans.

Om det händer mig med min häst så försöker jag alltid fråga mig själv var felet ligger. Jag går tillbaka ett steg och brukar hitta orsaken där, reda ut det och sedan får det vara bra. Det löser sig ällan genom att sitta och traggla! :)

de flesta hästar vill vara sina ryttare till lags, om det fungerar mellan ryttare och häst såklart. Hästar kan ju även ha dåliga dagar som vi människor men om det är något regelbundet som kommer tillbaka ofta kanske man ska uppmärksamma det mera. Det kanske är låst någonstans där det måste lossas för att fungera jämt. Kom ihåg att våra hästar påverkas väldigt mycket av sin omgivning, fundera på hur du mår just den dagen som ryttare. Ett exempel: OM hästen inte kommer fram till en i hagen som den brukar kanske man ska fråga sig själv vilket humör man är på. Man kanske är förbannad( på annat än hästen), stressad. Vilken häst vill komma fram till en arg och stressad människa då kanske det är bäst att lägga ridpasset på hyllan eller varför inte skritta ut en runda eller bara galoppera i fulll fart i skogen, kanskeinte dirket kräva något den dagen-HA KUL!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

break_a_leg skrev:
Fast vet du verkligen att hästen är på dåligt humör? Egentligen så tror jag inte att hästar gör saker för att jävlas med sin ryttare, de gör det för att de inte förstår ryttarens signaler eller kanske har ont någonstans. Eller så kanske arbetet känns "jobbigt" för hästen och den försöker "springa ifrån" det jobbiga.

Rider du för någon tränare/instruktör regelbundet? En duktig sådan kan göra underverk med både häst och ryttare!

Nej, jag uttryckte mig fel. Alltså, jag tror att om hästen är trött, hungrig, eller något sådant, så går det ut över ridningen. Eller att det bara är en maktgrej, hästen testar helt enkelt - och då borde man ju kämpa vidare, var min tanke.

Ja, det gör jag. Och vi brukar lösa våra små problem då, jag tänkte mer spekulera i hur man ska göra, om man ska fortsätta jobba eller acceptera att hästen säger nej.

Självklart måste hästar vara mätta och liknande för att det ska fungera bra när man rider. Jag hade en häst som var stensur när den inte fått maten före ridpasset. Men de bör ju hinna smälta eventuellt kraftfoder före, annars får det vänta.

Hur som helst, när det inte vill sig så får man fokusera på att lugna ner sig själv och vara pedagogisk. Ta ett djupt andetag, lägga in en skrittpaus, småprata lite lugnt med hästen och sedan prova igen på det enklaste sätt man kommer på. Lyckas det då så är det bara att berömma, hoppa av och gå till stallet. Krånglar det igen så får man fundera över om hästen är trött. Är den inte det så kan man prova några gånger till. Är det omöjligt så gör jag något som hästen är bra på - kanske något så enkelt som halt igångsättning och halt, berömmer, hoppar av och går till stallet. Sedan funderar jag tills nästa gång på vad som är problemet. Kanske är det som bortblåst då om man har tur.

Jag hade samma problem som ni har och en tränare som fokuserade och just tragglade med detta problem;höger galopp. Detta höll vi på sisådär ett halvår utan annat resultat än en arg häst och ledsen ryttare plus, i slutändan, en skadad häst.

Efter vila,behandling och massage (fortfarande), nytt träningsupplägg och ny tränare så är problemen som bortblåsta! Galoppen är i stort sett liksidig, han har inte längre en dålig sida som förut. Jag är i stort sett avspänd i galoppfattningarna mot förut, spänd, beredd på bockningar och sned i sitsen.

Mitt råd är att;sitt absolut INTE och traggla, kolla upp hästen, anlita massör eller lär dig massera själv, ta hjälp av en tränare som fokuserar på att få er i balans tillsammans,titta på din sits OCH bli inte arg på din häst, bryt av med övningar ni är bra på och få en chans till att berömma och få självförtroende på träning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 735
Senast: Ceta
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 232
Senast: Claraclara
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 779
Senast: julgrisen
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jobba som veterinär
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur