Heulwen
Trådstartare
Jag äger en häst som maskar när han inte vill arbeta i dressyren. Han segar sig fram och tycker det är pest när man börjar ställa krav på honom. Det gäller att driva och driva. Men hoppning och uteritter är roliga.
Bara en gång har jag vågat börja ställa mer krav på honom i ridningen, när jag red för tränare. Han ska inte sakta av innan jag ber honom och han ska gå fram för egen maskin inne på ridbanan iaf.
Innan dess, när jag inte red för tränare har jag varit rätt slapp med honom....
Men problemet är att jag känner mig så taskig.
När jag måste mana på honom och peta till honom med spöet med jämna mellanrum, tvinga honom att inte fuska när jag kräver att han ska trava några varv på en ordentlig volt och inte springa inåt.
Fast samtidigt så behöver han ju inte göra någonting som han tycker är jobbigt förutom just de ca 1-2 timmar i veckan jag tränar dressyr på honom. Resten av tiden är han med sina kompisar och äter gott.
( Efter lektionen var han knappt svettig, men jag var genomblöt.
)
Men nu till frågan; hur gör ni som inte har så arbetsvilliga hästar? Ger ni helt och hållet upp dressyren, byter häst eller tvingar dem att faktiskt arbeta lite?
Tycker ni att jag ska börja våga ställa krav på min häst i dressyren och se om han tycker det blir lite roligare efter hand när han vet att jag bestämmer?
Han kanske bara utnyttjar att jag inte är så bestämd i ridningen?
Eller vad ska jag göra?
Sälja honom?
Bara rida ut?
/Heulwen- som är uppgiven.
Bara en gång har jag vågat börja ställa mer krav på honom i ridningen, när jag red för tränare. Han ska inte sakta av innan jag ber honom och han ska gå fram för egen maskin inne på ridbanan iaf.
Innan dess, när jag inte red för tränare har jag varit rätt slapp med honom....
Men problemet är att jag känner mig så taskig.
Fast samtidigt så behöver han ju inte göra någonting som han tycker är jobbigt förutom just de ca 1-2 timmar i veckan jag tränar dressyr på honom. Resten av tiden är han med sina kompisar och äter gott.
( Efter lektionen var han knappt svettig, men jag var genomblöt.
Men nu till frågan; hur gör ni som inte har så arbetsvilliga hästar? Ger ni helt och hållet upp dressyren, byter häst eller tvingar dem att faktiskt arbeta lite?
Tycker ni att jag ska börja våga ställa krav på min häst i dressyren och se om han tycker det blir lite roligare efter hand när han vet att jag bestämmer?
Han kanske bara utnyttjar att jag inte är så bestämd i ridningen?
Eller vad ska jag göra?
Sälja honom?
Bara rida ut?
/Heulwen- som är uppgiven.