När "får" man släppa dom på bete???

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Grevinnan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 655
G

Grevinnan

När \"får\" man släppa dom på bete???

På vintern får dom ju bara gå ute om dom har tillgång till ligghall om jag har fattat det hela rätt....men på sommaren???
Jag brukar släppa ut mina omkring 15 maj, men en del har gjort det redan nu.
Finns det några "regler" om det???

Re: När \"får\" man släppa dom på bete???

Jag har precis lärt mig på en liknande tråd på hästvård att man "får" släppa dem så fort gräset gror. Hos oss (sydvästra Sverige) betyder det ungefär nu.

Om jag ha förstått rätt så håller jag med föregående talare. När gräset växer så får de beta utan vindskydd.

Vi har växande gräs nu men inte så det räcker till bete riktigt ännu.

Hoppas på att få släppa unghästarna 15e maj.

Jag tror faktiskt, även om inte det står i djurskydds broschyren att man brukar säga att medeltemperaturen på dygnet ska vara över 10 grader.

Mvh

Ute får du alltid ha hästarna, dock max 12 timmar UTAN ligghall under "den kalla" årstiden.

Jag trodder att det gällde året runt.. :confused:

Jag har redan mina ute i sommar hagen och de går ute från ca 07:00 till 21:00 (ibland längre) men jag har inte ligg hall....
Men det borde väl räkns till den varma årstiden nu??

Mina är släppta dygnet runt.... Speciellt nu när vädret varit så bra.. Visst blir det några minusgrader på nätterna, men fri tillgång på hö så fixar det sig.

Gräset växer visserligen på dagarna, men ännu inte så det räcker till bete. Därför så fodrar jag dem med hö fortfarande.

Du får alltid ha dina hästar ute, vare sig det är vinter eller inte, utan ligghall. Men om du har din häst ute längre än 12 timmar är det lag på att du ska ha det, så på så vis är det inga problem. :)

Jag vet inte riktigt hur det är med det här, om det är lag eller ej, med vindskydd?

Som jag lärt mig får man släppa hästarna på bete då graderna inte går under 0 på termometern. Är jag helt ute och cyklar där? Norrlands lagar ni vet :D

Det där verkar bli ett vanligt missförstånd. Jag har kollat och det verkar vara så här: under den del av året då betestillväxt sker, alltså där gräset växer, får de vara ute utan ligghall. Lil-sis m fl är alltså rätt informerade. Det verkar som folk tror att man måste ha ligghall året runt. Så är det alltså inte. Att sen hästarna är mer intresserade av att söka skydd från stark sol och envisa insekter än från snöyra och snålblåst, det är en annan sak...

Ja, så har jag också fattat det, ja.... Att "ligghallsregeln" gäller när det inte växer gräs och att det övrig tid på året är OK att ha hästarna ute så länge man vill utan ligghall.

mina hästar går ute på natten första dan idag, slänger på dom täcken nu ikväll och så har dom fri tillgång till vatten och hö

Jag släppte oxå ut mina idag dygnet runt. Våran hage är jättestor och jag har märkt att det har börjat växa lite nu som de går och pillar i. Med tillgång till hö och vatten så tror jag nästan att de hellre är ute än inne.
:) Hade tänkt mig att släppa dem runt 1:a maj, men jag kunde inte vänta nu när det har varit så fint väder .

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 770
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
3 012
Senast: ako
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
1 015
Senast: Luff
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 929
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025